Ehdotus aidasta itä­rajalle sai marras­kuussa tyrmäävän palaute­ryöpyn – puolessa vuodessa ääni kellossa muuttui totaalisesti

Rajavartiolaitos haluaa aitaa itärajalle. Puolueet ovat nyt suopeita hankkeelle.

Puolueet suhtautuvat positiivisesti Rajavartiolaitoksen suunnitelmiin rakentaa aitaa itärajan kriittisiin kohtiin. Itärajalla on vain paikoin aitaa lähinnä kotieläinten karkailun estämiseksi rajan yli.

10.5.2022 6:00

Hallitus on näyttänyt vähintään keltaista valoa itärajan aidalle.

Itärajan aitaan suhtaudutaan päinvastoin kuin puoli vuotta sitten.

Suomi ei ole rakentamassa aitaa koko rajan pituudelta, vaan kriittisiin paikkoihin mahdollisten hybridioperaatioiden varalle.

Pääministeripuolueen ryhmäjohtaja Antti Lindtman (sd) lupasi demareilta vahvaa tukea Rajavartiolaitokselle aidan rakentamiseksi.

Eduskuntaryhmän puheenjohtaja Antti Lindtman.

– Vahva tuki sille, että on tarve tehdä rajaturvallisuutta vahvistavia toimia, ja vahvistaa Rajavartiolaitoksen kykyä turvata raja kaikissa oloissa. Siihen kuuluvat myös fyysiset rajaesteet, kun Rajavartiolaitos katsoo, että niitä tarvitaan, Lindtman sanoi IS:lle.

Suhtautuminen aitaan on muuttunut puolessa vuodessa liki täysin.

Ryhmäjohtaja, ex-sisäministeri Kai Mykkänen (kok) sai marraskuussa päällensä tyrmäävän ja pilkallisen palauteryöpyn, kun hän ehdotti itärajalle rakennettavaksi aitaa hybridioperaatioiden varalle.

Pontimena tuolloin oli Valko-Venäjän toiminta, jossa se hybridioperaatiossaan ajoi turvapaikanhakijoita Latvian, Liettuan ja Puolan rajoille, ja maat sulkivat EU:n hyväksynnällä rajansa Valko-Venäjältä pyrkiviltä turvapaikanhakijoilta.

– Harva sitä silloin piti järkevänä ehdotuksena. Synkkää tämä on, että aitaa joudutaan rakentamaan. En ilku kellekään, Mykkänen sanoi IS:lle.

– Selvästi hallitus näyttää tulleen samoihin ajatuksiin, joita silloin pohdiskelin. Hallituskin näkee, että ihmisten työntäminen Suomeen voi olla painostuksen väline ja sitä voi olla vaikea estää, jos ei ole kulkuestettä eli aitaa, oppositiopuolue kokoomuksen Mykkänen jatkoi.

Eduskuntaryhmän puheenjohtaja Kai Mykkänen.

Kyse ei siis ole koko rajan pituudelle rakennettavasta muurista tai järeästä aidasta, eikä sillä ole tarkoitus pysäyttää armeijaa vaan olla hybridioperaatiossa viranomaisten apuna.

– Venäjän länsinaapurit ovat rakentaneet tai rakentamassa aidan Venäjän ja Valko-Venäjän rajalle. Nyt rajalla on muutaman rajanylityspisteen ympärillä joitakin kilometrejä aitaa, ja muuten on sadan metrin välein rajamerkki.

Itärajalla on aitaa vain paikoin. Aita on tarkoitettu lähinnä estämään kotieläinten karkailua naapurin puolelle.

– Koko 1 300 kilometrin aitaa ei ole järkevää rakentaa, vaan niihin kriittisiin osuuksiin, joista suurempia väkimääriä pääsee tulemaan. Ei tässä ole tarkoitus rakentaa ylittämätöntä muuria, mutta jos joku lähtee ylittämään, se ehditään havaita ja se ei tapahdu laajamittaisesti ja voi kävellä metsäpolkua pitkin rajan yli kuten tällä hetkellä, Mykkänen totesi.

Poliittinen päätös aidan rakentamisesta vielä puuttuu.

Rajavartiolaitos valmistelee selvitystä, miten itärajaa olisi syytä aidata kriittisillä alueilla, esimerkiksi rajanylityspaikoille.

Hallitus on varautumisessaan jo antanut lisäeuroja rajavalvontaan, ja sisäministeri Krista Mikkonen (vihr) sanoi Helsingin Sanomille, että aidan rakentaminen voisi alkaa ehkä jo ensi talvena.

Hallituspuolueet ovat nyt vahvasti puoltamassa Rajavartiolaitoksen vahvistamista ja aidan rakentamista itärajalle.

– Tässä tarvitaan kokonaispaketti, johon kuuluvat kriittiset materiaalihankinnat, tarvitaan kyberosaamista, pitää modernisoida rajatekninen valvonta ja infra ja tekniikka, nimenomaan riskialueilla. Tässä tarvitaan fyysisiä esteitä joissakin paikoissa, Lindtman sanoi.

– Tässä täytyy kuunnella herkällä korvalla rajaviranomaisia. Rajakysymys on pidettävä puoluepolitikoinnin ulkopuolella ja ymmärrettävä rajaturvallisuus yhteisenä asiana, Lindtman näki.

Keskustan ryhmäjohtaja Juha Pylväs (kesk) muistutti, että aidat olisivat rajapisteiden lähelle hillitsemään mahdollista hybridioperaatiota.

Eduskuntaryhmän puheenjohtaja Juha Pylväs.

– Siinä on ihan järkeä. Näimme hybridivaikuttamisen Puolan rajalla. En ole panemassa kampoihin aidan rakentamiselle.

– Se on joko aita tai hirveästi miehiä rajalle. Siinä ne vaihtoehdot ovat, Pylväs pelkisti IS:lle.

Ryhmäjohtaja Jussi Saramo (vas) kertoi, että vasemmistoliitto on alustavasti keskustellut aita-asiasta. Vasemmistoliitto ei aitaa tyrmää.

Eduskuntaryhmän puheenjohtaja Jussi Saramo.

– Rajalla on mietitty erilaisia tapoja parantaa rajaturvallisuutta. Nykyisten aitojen laajentaminen on yksi niistä, Saramo sanoi IS:lle.

– Suhtaudun pragmaattisesti. Pitää löytää kustannustehokkaimmat tavat. Ei tämä sinänsä ole poliittinen kysymys, mitä keinoja missäkin kohdassa käytetään. Trumpilainen ajattelu muurin rakentamisesta, siihen ei nyt viitata. Aidan yli on helppo päästä, tämä on laajempi kokonaisuus, Saramo jatkoi.

Myös ryhmäjohtaja Atte Harjanne (vihr) korosti ajattelunsa pragmaattisuutta.

Eduskuntaryhmän puheenjohtaja Atte Harjanne.

– Totta kai rajaturvallisuudesta pitää huolehtia ja fyysiset kulkuesteet ovat yksi asia. Luotan Rajan arvioon siitä, mikä on tarkoituksenmukaista, Harjanne totesi.

Nyt Rajavartiolaitoksen suunnitelmat kelpaavat, kun puoli vuotta sitten Mykkäsen ehdotukseen suhtauduttiin pilkallisesti?

– Viime kierroksella pointti oli tehdä eroa, onko aita itsetarkoitus ja kuinka paljon sitä pitää vetää. Tai nyt se, että vahvistetaan ilmeisimmissä riskipaikoissa aitaa. Olennaista on, että rajaturvallisuus otetaan vakavasti – on otettu koko ajan, Harjanne vastasi.

MTV kertoi ensimmäisenä Rajavartiolaitoksen aitasuunnitelmista.

Sisäministeri Mikkonen on aita-asiassa viitannut ajankohtaisselontekoon turvallisuusympäristön muutoksesta, jossa puhutaan kriisivalmiuden parantamisesta myös rajalla.

– Kokonaisuuteen kuuluvat muun muassa kriittiset materiaalihankinnat, kyberosaaminen sekä infrastruktuuri ja valvontatekniikka itärajan riskialueilla, selonteossa lukee.

Seuraa ja lue artikkeliin liittyviä aiheita

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?