Sdp:ltä tuomio kokoomuksen ”röyhkeästä” Pinokkio-mainoksesta – ”Kokoomus goes persu”

Varapuheenjohtaja Matias Mäkysen mielestä kokoomuksen mainos aliarvioi äänestäjiä ja johtaa tarkoituksellisesti harhaan.

Sdp:n varapuheenjohtajan Matias Mäkysen mielestä kokoomuksen mainos ei ole vain röyhkeä, vaan menee persujen tontille murentamaan demokratiaa.

22.1. 15:54

Sdp:n varapuheenjohtajan, kansanedustaja Matias Mäkysen mielestä kokoomus alentuu perussuomalaisten bensaverotasolle Pinokkio-mainoksellaan. Hänen mukaansa mainoksessa pelotellaan verolla, josta ei hyvinvointialueilla päätetä.

– Kokoomus goes persu, Mäkynen kirjoittaa Twitterissä.

Kokoomus hyökkäsi perjantaina Ilkka-Pohjalaisen koko etusivun mainoksella hallituksen kimppuun ”valehtelevalla” Pinokkiolla. Mainoksessa väitetään hallituksen sanovan yhtä, mutta tekevän toista. Mainoksella viitataan siihen, että hallituksen suunnasta on sanottu, että ”maakuntaveroa ei tule”, mutta veroa valmistellaan siitä huolimatta. Mainos on julkaistu lauantaina myös muissa lehdissä.

Lue lisää: Kokoomus hyökkää ”valehtelevalla” Pinokkiolla hallituksen kimppuun ilmoituksessa – ”Aikamoista satuilua maakuntaverosta on vaalikampanjan aikana kuultu”

Mäkysen mielestä kokoomuksen mainos on ”täydellistä äänestäjien aliarviointia ja tarkoituksellista harhaanjohtamista”.

– Tältä näyttää, kun ihmisten tärkeimpien palveluiden kehittäminen ei kiinnosta.

Mäkysen mielestä ”kokoomuksen mainos ei ole vain röyhkeä, vaan menee persujen tontille myös murentamaan demokratiaa”. Hän viittaa IS:n politiikan toimittajan Johannes Kotkavirran kommenttiin, jonka mukaan negatiivisen mainonnan rantautumista Suomeen on pelätty jo kauan.

Kotkavirta kirjoittaa, että Yhdysvalloissa tv-mainokset eivät ole enää vuosikymmeniin kertoneet puolueiden omista tavoitteista, vaan vastustajan väitetyistä vääryyksistä, mikä on luonut vaalien ympärille negatiivisen tunnelman ja saanut tavalliset kansalaiset karttamaan politiikkaa.

Lue lisää: Kommentti: Kokoomuksen pelisilmä petti viime metreillä

Myös Sdp:n varapuheenjohtaja, kansanedustaja Niina Malm hämmästelee kokoomuksen mainosta.

– Tuntuu hullulta, että kokoomus, entinen sivistyspuolue, ostelee etusivuja aiheella, jota ei edes päätetä näissä vaaleissa, Malm toteaa.

Sdp:n puoluesihteerin Antton Rönnholmin mielestä kokoomus näyttää olevan mainonnassaan ”totuuden jälkeisessä ajassa”. Hän toteaa Demokraatti-lehdessä, että kokoomuksen johto tietää tarkkaan, että aluevaaleissa ei päätetä verotuksesta.

– Ei ole vastuullisten puolueiden tapa sumuttaa kansaa, vaikka vaalikassassa olisikin mahdollisuus ostaa etusivuja kuin tapettia. Täytynee vetää omat johtopäätökset, minkälaista yhteistyötä puolue vaalien jälkeiselle ajalle rakentaa, Rönnholm sanoi Demokraatille.

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?