Syytökset lensivät IS:n vaali­tentissä – ministerit kiistivät verojen nosto­aikeet: ”Tämä on ihmisten hämäämistä”

Rkp:n, vasemmistoliiton ja kristillisdemokraattien puheenjohtajat ottivat yhteen IS:n aluevaalitentissä.

18.1. 12:38

Aluevaalien viimeisenä ennakkoäänestyspäivänä järjestetyssä ISTV:n vaalitentissä kohtasivat hallituksessa ministereinä toimivat Anna-Maja Henriksson (rkp) ja Li Andersson (vas) sekä oppositiopuolue kristillisdemokraattien puheenjohtaja Sari Essayah.

Oikeusministeri Henriksson pääsi aluksi kommentoimaan aluevaalien äänestysaktiivisuutta, jonka on pelätty jäävän kovin alhaiseksi. Henrikssonin mukaan aluevaalien ennakkoäänestyksessä ollaan suunnilleen samalla tasolla kuin kuntavaaleissa samaan aikaan.

– Tänään toivon että saamme 25 prosenttia rikottua. Totta kai uusissa vaaleissa on paljon tekemistä sen eteen, että kansalaiset tietävät mistä äänestetään, hän sanoi.

Lue lisää: Ministereille kova syytös korona­passin kiristämisestä IS:n vaali­tentissä – Essayah: ”Pelkään että tämä sekoilu jatkuu”

Ajoittain kuumaksi sanailuksi äityneessä väittelyssä puhuttivat hallituksen koronatoimet sekä esimerkiksi maakuntavero, jonka käyttöönotosta sote-uudistuksen yhteydessä hallitus ei onnistunut pääsemään yhteisymmärrykseen.

Andersson sanoi kannattavansa maakuntaveroa ensisijaisesti demokratiasyistä.

– Jos näillä aluevaltuutetuilla ei ole mitään tulonhankintakeinoa, niin koko järjestelmästä tulee erittäin Helsinki-johtoinen. Ne ovat sitten ministeriön virkamiehet Helsingissä jotka käytännössä ohjaavat ja päättävät mitä Suomen sosiaali- ja terveydenhuollossa tapahtuu, hän perusteli.

Maakuntaveroa on vastustettu peloilla kokonaisveroasteen noususta. Anderssonin mukaan kokonaisveroasteeseen vaikuttaa terveydenhuollon kustannuskehitys, ei verolajien määrä.

Henrikssonin mukaan Rkp:ssä lähtökohtana on ollut, että vallan, vastuun ja rahan tulee kulkea käsi kädessä. Toimintakelpoista mallia maakuntaverolle ei kuitenkaan olla onnistuttu löytämään.

– Sen takia haasteena on että joudumme kehittämään tätä rahoitusjärjestelmää.

Anderssonin mukaan koko maakuntaveron ideaa ei kannata kuopata yhden käsitellyn mallin perusteella. Hän huomautti osan asiantuntijoista myös kannattavan maakuntaveroa.

Vasemmistoliitossa pidetään Anderssonin mukaan tärkeänä, että alueellisilla päättäjillä on valtaa palveluihin.

– Eikä niin, että uudistus tarkoittaa jättimäistä vallansiirtoa valtiovarainministeriön ja sosiaali- ja terveysministeriön virkamiehille.

Henriksson haastoi Essayahia kysymällä, onko kristillisdemokraattien mielestä paras malli sellainen, jossa ministeriön virkamiehet päättävät terveydenhuollon rahoituksesta. Andersson komppasi syyttämällä oppositiota tällaisen mallin ajamisesta.

Essayah vastasi kipakasti syyttämällä ministereitä korkeampien verojen ajamista maakuntaverolla. Andersson ja Henriksson kiistivät syytökset.

Oppositiojohtaja Sari Essayah haastoi hallituksen edustajia terävästi.

– Tämä on ihmisten hämäämistä tämä argumentaatio, Andersson kommentoi.

Essayah syytti puheenvuorossaan hallitusta siitä, ettei se kuuntele asiantuntijoita. Hän huomautti parlamentaarisen työryhmän veroasiantuntijoiden todenneen, ettei maakuntavero toimi nykyisellä sote-mallin rahoituspohjaksi.

– Tällä veromallilla tapahtuisi suurta eriarvoistumista maan eri osien välillä. Ihmettelen että miten vasemmistoliitto voi tällaista kannattaa.

Essayah peräsi hallituksen edustajilta, eivätkö nämä voisi vain myöntää, että rahoitusmallista vain puuttuu pari miljardia euroa esimerkiksi palkkaharmonisaatioon, tietojärjestelmiin ja tutkimukseen uppoavia rahoja.

– Kun hallitus tajusi että rahat puuttuvat, niin hätäpäissään on tuettu tätä maakuntaveroa.

Andersson sanoi pitävänsä selvänä, että valtio kustantaa esimerkiksi palkkaharmonisaatiosta aiheutuvat väliaikaiset kulut. Hän myös huomautti kustannusten ajoittuvan useiden vuosien ajalle.

Myöhemmin tenttiä vetänyt Haapala haastoi Anderssonia ja Henrikssonia siitä, mistä puuttuvat rahat aiotaan löytää, ja tullaanko valtion budjetin kehyksistä joustamaan keväällä. Henriksson vakuutti että kehyksiä ei tulla hylkäämään.

Andersson toisti, että kulut tulevat maksettavaksi vasta myöhemmin tulevilla vaalikausilla.

– Emme voi varautua maksamaan sellaista jonka hintalappua emme tiedä.

Kolmikon välinen sanailu jatkui Haapalan kysyttyä Anderssonilta, vastustaako vasemmistoliitto yksityisiä sosiaali- ja terveyspalveluja ideologiasyistä. Andersson vastasi puolueensa olevan huolissaan siitä, että markkinat ovat keskittyneet muutaman ison monikansallisen yrityksen haltuun.

– Silloin meidän verovarat, jotka on tarkoitettu julkisiin palveluihin, katoavat näiden suurten yritysten sijoittajien taskuihin sen sijaan että käyttäisimme se julkisten palvelujen vahvistamiseen tai edes pienten paikallisten yrittäjien ja yhdistysten hyväksi.

Henriksson kommentoi sanomalla, ettei ala pärjäisi ilman yksityistä sektoria, mutta sen toimintaan liittyy myös ongelmia. On tärkeää että toimijat noudattavat selkeitä pelisääntöjä.

– Ei se niin yksinkertaista ole että yksityinen olisi aina huonompi ja julkinen parempi.

Kolmen puolueen puheenjohtajat yhteiskuvassa tiistain vaalitentin yhteydessä.

Essayah sanoi pienten ja paikallisten sote-yritysten jäävän paitsioon.

– Hallituksen malli lähtee siitä että julkinen on se lähestulkoon ainoa (toimija), ja jos jotain jää, niin yksityinen ja kolmas sektori voi täydentää.

Andersson ei sulattanut Essayahin syytöstä. Hänen mukaansa sote-malli ei sulje pois esimerkiksi kokonaisten terveysasemien tai kuntien terveyspalvelujen ulkoistamista yksityisille toimijoille.

– Arvostan Sarin osaamista, mutta nyt mentiin kyllä metsään aika pahasti.

Seuraa ja lue artikkeliin liittyviä aiheita

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?