IS:n tiedot: Keskusta törmäyskurssilla vihreiden ja vasemmiston kanssa päästöistä – hallituslähde ihmettelee, miten ”aina ollaan tässä tilanteessa” - Politiikka - Ilta-Sanomat

IS:n tiedot: Keskusta törmäys­kurssilla vihreiden ja vasemmiston kanssa päästöistä – hallitus­lähde ihmettelee, miten ”aina ollaan tässä tilanteessa”

Keskusta torjuu liikenteen päästökaupan, maatalouden energiaverotuksen palautuksen poistamisen sekä turvepeltojen raivausmaksun.

Opetusministeri Li Andersson, sisäministeri Maria Ohisalo ja valtiovarainministeri Annika Saarikko.

2.9. 17:54

Hallitus on ajautunut IS:n tietojen mukaan törmäyskurssille liikenteen ja päästöjen vähentämisestä jo ennen kuin budjettiriihi on päässyt virallisesti alkamaan.

Vihreissä ja vasemmistoliitossa koetaan, että neuvottelut niin sanotulla taakanjakosektorilla sujuvat nihkeästi keskustan kantojen vuoksi.

Keskusta torjuu esimerkiksi liikenteen päästökaupan, maatalouden energiaverotuksen poistamisen sekä turvepeltojen raivausmaksun.

– Tuntuu uskomattomalta, että kerta toisensa jälkeen sovitaan että homma tehdään, mutta aina ollaan tässä tilanteessa, yksi hallituslähde kommentoi hallituksen päästövähennystavoitteisiin viitaten.

– Keskusta luettelee pitkän liudan asioita, mitkä heille eivät käy esittämättä mitään korvaavaa tilalle, toinen hallituslähde kritisoi.

Vihreät ovat vaatineet, että pääministeri Sanna Marin (sd) ottaisi neuvottelut pihteihinsä.

Pääministeripuolueen toimintaa luonnehditaan sanalla ”pettymys”.

Keskustassa puolestaan koetaan, että etenkin vihreiden esitykset ilmastopolitiikassa ovat ”vain raippaa”.

– Siellä on kuvitelmana, että tämä ilmastoasia hoidetaan erilaisilla veroilla, maksuilla ja rangaistuksilla. Meillä on päinvastainen näkemys. Se vaan vähentää tavan ihmisellä sitoutumista ilmastotekoihin, jos ruoskan kautta yritetään tätä tehdä, keskustasta kommentoidaan.

Keskustassa katsotaan, ettei esimerkiksi tieliikenteen päästökaupan käyttöönotolle ole perusteita, sillä tavoite liikenteen päästöjen puolittamisesta vuoteen 2030 mennessä saavutetaan ilman päästökauppaa.

Keskustassa on laskeskeltu, että ladattavien hybridien ja täyssähköautojen myynnin odotettua suurempi nousu sekä uusiutuvien polttoaineiden jakeluvelvoitteen kasvattaminen auttavat kuromaan päästötavoitteen kiinni. Keskusta arvioi myös etätyön lisääntymisen vähentävän päästöjä.

Päästökaupassa polttoaineiden jakelijat ostaisivat päästöosuuksia sen mukaan, kuinka paljon he myisivät fossiilisia polttoaineita.

Käytännössä bensiinin ja dieselin myynti vähenisi vuodesta toiseen. Autoilijoille päästökauppa näkyisi hyvin todennäköisesti pumppuhintojen tuntuvana nousuna. Ajatuksena olisi rakentaa päästökaupan yhteyteen kompensaatiomalli pienituloisille ja harvaan asutuilla alueilla asuville.

– Jos porkkanat ei riitä, silloin on päästökauppa. Se on perälauta, joka varmistaa, että liikenteen päästöjen puolittamiseen päädytään, yksi hallituslähde sanoo.

Hallituslähteiden mukaan budjettiriihessä tulisi tehdä päästövähennyspäätöksiä 11 miljoonan hiilidioksiditonnin edestä, josta noin puolet koskee niin sanottua taakanjakosektoria, kuten esimerkiksi liikennettä ja maataloutta.

Porkkanaosastoa neuvotteluissa edustaa muun muassa täyssähköautojen autoveron laskeminen noin 1000 eurolla. Vastaavasti esillä on ollut ajoneuvoveron kiristäminen.

Keskusta on korostanut, ettei polttoaineveroa saa kiristää tällä vaalikaudella enää yhtään enempää.

Polttoaineen hinta saattaa nousta kuitenkin toista reittiä, kun biopolttoaineiden jakeluvelvoitetta ollaan kasvattamassa niin tieliikenteessä kuin mahdollisesti myös työkoneiden puolella.

Taustakeskusteluissa keskustalaiset myöntävät, että pumppuhintojen nouseminen jakeluvelvoitteen kasvattamisen myötä voi olla mahdollista.

– Voi tehdä sitäkin (korottaa pumppuhintoja). Se ei ole veronkorotus, vaan sinne tuodaan uusiutuvaa komponenttia mukaan, sillä luodaan enemmän kotimaista kysyntää ja tarjontaa, keskustasta korostetaan.

Maatalouden osalta esillä on ollut maatalouden energiaveron palautuksen poistaminen.

Keskusta ampuu tuen poistamisen alas sillä perusteella, että tuki on on keskustan mukaan merkittävä osa maatilojen tulonmuodostusta.

Maataloudessa saa palautusta muun muassa käytetystä kevyestä polttoöljystä, biopolttoöljystä sekä raskaasta polttoöljystä. Tuki ohjaa maanviljelijöitä käyttämään fossiilisia polttoaineita, vihreät ja vasemmistoliitto kritisoivat.

Vihreissä nähdään, että maataloutta on tuettu rajusti, mutta päästöt eivät ole vähentyneet lainkaan. Vihreiden mukaan hallituksen päästövähennystavoitetta on erittäin vaikeaa saavuttaa ilman maatalouteen kohdistuvia toimia.

Vihreät ja vasemmistoliitto ovat pitäneet esillä esimerkiksi turvepeltojen raivausmaksua.

Keskustaa lähellä oleva etujärjestö MTK on todennut, että uusien peltojen raivaaminen turvemaista viljelykäyttöön johtaa suuriin päästöihin ja näyttänyt vihreää valoa pienelle raivausmaksulle. Keskustassa ei kuitenkaan raivausmaksulle lämmetä.

– Suhtaudumme kriittisesti siihen, että yksi elinkeino nostettaisiin tikunnokkaan. Metsämaata raivataan enemmän muihin tarkoituksiin kuin peltomaaksi, esimerkiksi rakentamisen, teiden tai parkkipaikkojen tieltä, keskustasta kommentoidaan.

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?