Minttu kysyi, mitä puolue­johtajat valmistaisivat, jos heillä olisi viikon ruoka­ostoksiin käytettävissä 20 euroa – ravinto­tieteilijä arvioi vastaukset - Politiikka - Ilta-Sanomat

Minttu kysyi, mitä puolue­johtajat valmistaisivat, jos heillä olisi viikon ruoka­ostoksiin käytettävissä 20 euroa – ravinto­tieteilijä arvioi vastaukset

Marttaliiton Maija Soljanlahti arvioi puoluejohtajien 20 euron valintoja.

16.1. 7:29

Marttaliiton kehittämispäällikkö Maija Soljanlahti arvioi puoluejohtajien IS:n tentissä kertomat ruokavinkit. Ravitsemustieteen asiantuntija Soljanlahti on koulutukseltaan elintarviketieteiden maisteri.

Puheenjohtajat Sanna Marin (sd), Jussi Halla-aho (ps), Petteri Orpo (kok), Annika Saarikko (kesk) ja Maria Ohisalo (vihr) saivat IS:n kuntavaalitentissä vastata kouvolalaisen Mintun kysymykseen.

– Sinulla on viikoksi 20 euroa käytettävänä ruokaan. Mitä kokkaat? Minkä hintaiset on valitsemasi raaka-aineet, mielestäsi, Minttu Kouvolasta kysyi puheenjohtajilta.

Marttaliiton Soljanlahdelta riitti kaikille puoluejohtajille kiitosta mutta myös pieni parannusehdotus.

”Hienoa, että kuunnellaan perheen toiveita”

Kulttuuriministeri Saarikko tekisi ruokansa makaronista ja jauhelihasta.

Annika Saarikon perheessä mentäisiin perinteisellä linjalla: makaronia ja jauhelihaa.­

– Luulen, että meillä olisi makaronia ja jauhelihaa. Vaikka kuinka hienoja ruokia yrittäisin laittaa, lapseni sanovat, että parasta ruokaa on – ei mitään muuta kuin ketsuppia, makaronia ja jauhelihaa, Saarikko vastasi tentissä.

– Hienoa, että kuunnellaan koko perhettä ja kaikkien toiveita. Saarikolle suosittelen raastamaan tai pilkkomaan porkkanaa ja tarjoamaan vaikkapa puolukkasurvosta makaronilaatikon oheen. Makaronilaatikkoa voi myös rikastaa juuresraasteella tai tomaattisäilykkeellä samalla kun sitä valmistaa, Soljalahti sanoo.

Suomalainen kala hieno valinta

Soljanlahti arvostaa myös kokoomusjohtaja Orpon valintaa. Orpo ottaisi ruokalistalleen aamupuuron lisäksi aikoinaan myös Harri Holkerin (kok) pääministeriaikanaan suosittelemaa silakkaa.

Petteri Orpo suosisi silakkaa.­

– Hieno valinta tuo suomalainen kala ja silakka! Silakkaa saa edullisesti ja siitä valmistaa perunan kanssa monipuolisia aterioita. Punajuuresta saa väriä lautaselle, vaikka etikkasäilykkeenä nopeasti.

Puuron kanssa kannattaa Soljanlahden mukaan nauttia kesällä metsästä tai puutarhasta tai kaupan pakastealtaasta poimittuja marjoja – puolukka on edullisin vaihtoehto.

”Kannattaa valita täysjyväpastaa”

Pääministeri Marin päätyi pastaan ja juureksiin.

– Kyllä kahdella kympillä meilläkin perheessä syötäisiin pastatuotteita, ne ovat muutenkin tytön lempiruokaa eli varmasti maistuisivat kuten Annikan perheessä. Sen lisäksi myös juureksia ostettaisiin, Marin kertoi.

Sanna Marinin perheessä syötäisiin pastan lisäksi juureksia.­

– Pasta maistuu lapsille – välillä kannattaa valita täysjyväpastaa, vaikka hinta onkin hieman korkeampi. Siitä saa enemmän kuitua, jota saa myös juureksistakin, Soljanlahti sanoo Marinin valinnasta.

– Juurekset ovat nyt talvella hyvä valinta, ja maistuvat toisille lapsille paremmin raakana tai toisille kypsinä. Pastan kanssa tarjottava kastike on se ravitsevampi osuus, sillä pelkkä ketsuppi ei riitä kasvuun tai aivotyöläiselle.

Keitot ovat hyvä vaihtoehto

Perussuomalaisten Halla-aho tekisi kasvissosekeittoa.

Halla-aho ostaisi koko rahalla perunoita, porkkanoita ja sipulia.

Jussi Halla-aho tekisi koko rahalla kasviskeittoa.­

– Niistä saa erittäin herkullista kasvissosekeittoa aika suuren määrän tällä rahalla. Tätä syön itse mieluiten kotona, Halla-aho sanoi.

Soljanlahden mukaan keitot ovat hyvä vaihtoehto.

– Kuivalla sisäilmalla kannattaakin lusikoida niitä, sillä samalla saa nestettä. Perunat, sipulit ja porkkanat ovat huokeita mutta keittoon kannattaa jotain proteiinin lähdettä, kuten linssejä, pähkinöitä tai maitotuotteita kuten raejuustoa. Myös juomavalinnalla vaikuttaa proteiininsaantiin. Maidossa tai piimässä on eniten mutta myös kasvijuomista saa proteiinia, hän sanoo.

Kannattaa lisätä vähän proteiinia

Sisäministeri Ohisalo peesasi edellään vastannutta Halla-ahoa, mutta lisäisi keittoon soijarouhetta.

Maria Ohisalo tekisi kasviskeittoa, johon tulis lisäksi soijarouhetta.­

– Sinänsä ihan hyvä resepti, mihin kannattaa lisätä vähän proteiinia, niin jaksaa paremmin. Vaikka soijarouheesta saa aika riittoisasti, melko edullisesti proteiinilähteen, Ohisalo suositteli.

Soijarouhe on Soljanlahden mukaan myös hyvä lisä keittoon.

– Tai keiton kylkeen voi tehdä monipuolisen voileivän kaura- tai ruisleivästä, kananmunasta ja vaikkapa paprikasta. Itse leipomalla saa edullisempaa. Vaihtelemalla eri kasviksia keitossa saa vaihtelua sekä makuun että väriin, joka on sekin tärkeää – me syömme sekä silmillä että suulla.

Artikkeliin liittyviä aiheita

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?