Ministeri Saarikko: Ensi syksystä lähtien jokainen lapsi ja nuori saa mahdollisuuden maksuttomaan harrastukseen - Politiikka - Ilta-Sanomat

Ministeri Saarikko: Ensi syksystä lähtien jokainen lapsi ja nuori saa mahdollisuuden maksuttomaan harrastukseen

Saarikon mukaan idea ei ole se, että lapsille ja nuorille tarjotaan niitä harrastuksia, jotka aikuisten mielestä tuntuvat mukavilta, vaan harrastuksen pitää olla lapselle aidosti mielekäs.

Tiede- ja kulttuuriministeri Annika Saarikon (kesk) mukaan harrastamisen Suomen mallin tarve vain korostuu korona-aikana.­

17.12.2020 14:34

Tavoitteena on, että ensi vuoden syksystä alkaen harrastamisen Suomen mallista tulee kunnissa pysyvää toimintaa. Mallin tavoitteena on tarjota jokaiselle lapselle ja nuorelle mahdollisuus mieluisaan ja maksuttomaan harrastukseen koulupäivän yhteydessä.

Tiede- ja kulttuuriministeri Annika Saarikon (kesk) mukaan hallitus on sitoutunut siihen, että ensi vuoden budjetissa mallia varten on jo merkattu pysyvä rahoitus.

– Jokaisella lapsella ja nuorella pitää olla asuinpaikasta ja perhetaustasta riippumatta mahdollisuus mielekkääseen harrastukseen. Kuluneen 1,5 vuoden aikana on mietitty, miten tuosta hallitusohjelmaan kirjatusta tavoitteesta tulee käytännöllisesti totta, Saarikko kertoi tänään torstaina tiedotustilaisuudessa.

Suomen malli käynnistyy ensi vuoden alussa aluksi vain osassa kuntia. Saarikon mukaan pilotointivaiheen aikataulua jouduttiin harkitsemaan tarkkaan koronan vuoksi, mutta sitä ei lopulta päädytty siirtämään.

– Nyt juuri tarvitsemme poikkeuksellisen paljon iloa tuottavaa, toivon näköaloja ja mukavaa ja mielekästä. Lapsille harrastus on juuri sellainen asia, Saarikko sanoo.

Esimerkkiä Suomi on hakenut malliinsa Islannista.

– Onnistumiset näkyvät siellä monella mittarilla lasten ja nuorten hyvinvointina ja myös vanhempien vahvempana roolina nuorten arjessa. Yhteisöllisyyden kasvuna, Saarikko listaa.

Harrastukset valitaan Suomessa Koululaiskyselyn ja muun lasten ja nuorten kuulemisen perusteella.

– Idea ei ole se, että lapsille ja nuorille tarjotaan niitä harrastuksia, jotka aikuisten mielestä tuntuvat mukavilta, vaan harrastuksen pitää olla lapselle aidosti mielekäs.

Lapsilta ja nuorilta onkin kysytty harrastustoiveita koulupäivän yhteyteen. Koululaiset saivat valita suosikkiharrastuksiaan ja harrastuksia, joita haluaisivat kokeilla 76 harrastuksen valikoimasta.

– Lasten ja nuorten koulukohtaisten toivelistojen perusteella kunnat osaavat nyt järjestää yhdessä eri alojen ammattilaisten kanssa juuri niitä mieluisia toiveharrastuksia. Ministeriön tuella harrastukset järjestetään niin, että ne ovat perheille maksuttomia, Saarikko sanoi.

Tämän vuoden koululaiskyselystä selviää, että alakoululaisten toiveharrastuksia ovat parkour, kiipeily, ruuanlaitto, eläinkerho, kuvataide, lumilautailu tai muu laskettelu ja jalkapallo.

Yläkoululaisten toiveharrastuksia taas ovat kuntosali, lumilautailu tai muu laskettelu, ruuanlaitto, keilailu, ampumaurheilu ja jousiammunta, mopon korjaus sekä biljardi.

Tytöillä ja pojilla oli myös hieman eroa toiveharrastuksissa.

Tyttöjen listalta löytyivät ratsastus, ruuanlaitto, kuvataide, eläinkerho, tanssi, kiipeily ja agility. Kiinnostusta löytyi kokeilla myös muun muassa elokuvakerhoa, kädentaitoja, muotipiirtämistä ja valokuvausta

Pojilla kärjessä ovat parkour, pelisuunnittelu ja koodaus, jalkapallo, mopon korjaus, BMX-pyöräily ja maastopyöräily, metsästys ja lumilautailu tai muu laskettelu. Kiinnostusta oli myös muun muassa historiakerhoon, arkkitehtuuriin sekä media-, video- ja valotaiteeseen.

Koululaisia kiinnostavat kyselyn mukaan ylipäätään myös uudet harrastukset koulupäivän yhteydessä. Peräti 55 prosenttia haluaisi aloittaa jonkun uuden harrastuksen.

Joka viidenneltä puuttuu mieleinen harrastus, mutta heistäkin yli 60 prosenttia haluaisi aloittaa harrastamisen.

Opetus- ja kulttuuriministeriön kyselyyn osallistui 197 040 lasta ja nuorta, eli useampi kuin joka kolmas perusopetuksen oppilas.

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?