Keskusta mullistaisi autoilun paikannukseen perustuvalla kilometriverolla – Kurvisen mukaan ”isoveli” ei valvoisi autoilijoita - Politiikka - Ilta-Sanomat

Keskusta mullistaisi autoilun paikannukseen perustuvalla kilometriverolla – Kurvisen mukaan ”isoveli” ei valvoisi autoilijoita

Keskusta näkee paikannusjärjestelmän vaihtoehdoksi polttoaineverojen korottamiselle. Keskustan mukaan autoilu kallistuisi kaupunkien keskustoissa ja halpenisi maaseudun sorateillä.

Hallitus aikoo puolittaa liikenteen päästöt vuoteen 2030 mennessä. Keskustan mukaan tarvittavat päästövähennykset saadaan aikaan mm. etätyön yleistymisellä, biopolttoaineiden jakeluvelvoitteen nostamisella sekä polttoaineveron korvaavalla kilometriperusteisella verolla. Pikkukuvassa keskustan eduskuntaryhmän puheenjohtaja Antti Kurvinen.­

26.10. 14:48

Keskusta mullistaisi autoilun verotuksen korvaamalla nykyisen polttoaineveron autoilijoiden paikantamiseen perustuvalla kilometriverolla.

Mallissa autoilua verotettaisiin sen mukaan, paljonko autolla on ajettu ja missä autoilu on tapahtunut.

– Tämä malli on sekä verot että veret seisauttava keskustalainen liikennepoliittinen ratkaisu, keskustan eduskuntaryhmän puheenjohtaja Antti Kurvinen maalaili etätiedotustilaisuudessa.

– Nykyinen bensa- ja diesel-pumpuilla tapahtuva vero katoaisi ja tilalle tulisi uusi vero.

Autoilijoiden paikantamiseen perustuvaa järjestelmää on ehdottanut jo aiemmin valtiovarainministeri Matti Vanhanen (kesk).

Mallin yksityiskohdat ovat vielä täysin auki. Kurvinen ei osannut ottaa kantaa esimerkiksi siihen, kuinka paljon autoihin asennettava paikannin maksaisi tai kuinka paljon edullisempaa autoilu olisi kaupunkien sileillä kehäteillä maaseudun sorateihin verrattuna.

– Kaikki Suomen tiet ja kadut luokiteltaisiin. Ei niin, että joka ikinen tie Uudellamaalla on kalliimpi tie eikä niin, että jokainen tie Etelä-Pohjanmaalla olisi halvempi tie, vaan katsottaisiin tiet ja kadut tarkkaan. Jos meidän mainio kansanedustaja Arto Pirttilahti lähtee ajamaan kuplavolkkarilla Mäntästä Tampereelle, niin tiet Pohjois-Pirkanmaalla olisivat edullisempia, Tampereen ydinkeskustassa ajaminen olisi kalliimpaa, Kurvinen hahmotteli.

Kurvinen vakuutti, että mallissa pystyttäisiin huolehtimaan herkistä tietosuojakysymyksistä. Paikantaminen herätti epäilyjä autoilijoiden ”kyttäämisestä” jo viime vaalikaudella, kun keskustalainen ex-liikenneministeri Anne Berner esitteli sittemmin kaatuneita suunnitelmiaan liikenneverkkoyhtiöstä.

– Tiedot kerättäisiin anonyymisti. Ei ole mahdollista, että mikään eduskunta säätäisi lain, jossa isoveli valvoisi reaaliaikaisesti, se ei ole sellainen mörkö kuin joskus on annettu ymmärtää, Kurvinen sanoi ja lisäsi, että jokainen älypuhelimen omistava on jo nyt koko ajan paikannuksen piirissä.

Paikannusjärjestelmän sisäänajo vaatisi Kurvisen mukaan jopa 5–10 vuoden kehittelyn. Myös ulkomainen raskas liikenne olisi veron piirissä.

Keskusta näkee järjestelmän ennen kaikkea vaihtoehdoksi polttoaineverojen korottamiselle. Kurvinen ja Ari Torniainen (kesk) toistelivat, ettei tällä vaalikaudella saa kiristää enempää polttoaineverotusta.

– Mikäli keskustan reformi toteutuisi, meillä olisi ajoneuvovero, käyttövoimavero, autovero ja kilometrivero. Jos sanoo, että mitään ei tehdä, hyväksyy bensa- ja dieselveron korotukset. Syy on se, että autokanta muuttuu erittäin rajusti. Tulevaisuudessa Suomen teillä liikkuu entistä enemmän autoja, jotka eivät maksa euroakaan veroa. Käytännössä autoilun verot kaatuvat niiden ihmisten niskaan, jotka ajavat perinteisillä bensa- ja dieselautoilla, Kurvinen sanoi.

Hallitus haluaa puolittaa kotimaan liikenteen kasvihuonekaasupäästöt vuoteen 2030 mennessä.

Keskustan eduskuntaryhmän puheenjohtaja Antti Kurvinen painotti etätiedotustilaisuuden aluksi, että autoilijoiden syyllistäminen ilmastonmuutoksesta ei enää käy keskustalle.­

Liikenteen päästöt ovat putoamassa nykyisin toimin arviolta 37 prosenttia, jolloin uusia toimia pitäisi tehdä 1,6 miljoonan tonnin edestä vuosikymmenen aikana.

Keskustan mukaan jopa kolmannes päästövähennyksistä, 0,5 miljoonaa tonnia, voisi toteutua etätyön lisääntymisellä.

Hiukan ilmaan jäänyt arvio perustuu siihen oletukseen, että miljoona suomalaista tekisi puolet viikosta etätöitä.

Keskusta nostaisi myös biopolttoaineiden jakeluvelvoitetta 30 prosentista 40 prosenttiin vuoteen 2030 mennessä.

Aalto-yliopiston tutkijoiden esittelemän polttoaineen päästökaupan Kurvinen torjuu ”hirveän outona”, samoin keskusta hylkää ruuhkamaksut sekä kokoomuksen väläyttämän autoveron poistamisen.

Tiistaina esitellään fossiilittoman liikenteen työryhmän loppuraportti sekä Aalto-yliopiston liikenteen päästökauppaa käsittelevä selvitys.

IS kertoi aiemmin liikenne- ja viestintäministeriön muistiosta, jonka mukaan liikenteen päästökaupalla voitaisiin vähentää päästöjä miljoona tonnia vuoteen 2030 mennessä, mutta toimenpide korottaisi fossiilisen polttoaineen hintaa vuosikymmenen lopulla 34–40 senttiä litralta ja bioperäisten polttoaineiden hintaa 10–20 senttiä litralta.

Hallituksen on tekemässä periaatepäätöksen fossiilittoman liikenteen tiekartasta joulukuussa.

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?