LVM:n muistio: Liikenteen päästökauppa olisi tehokkain päästövähennyskeino – polttoaineen hinta nousisi jopa 40 senttiä litralta - Politiikka - Ilta-Sanomat

LVM:n muistio: Liikenteen päästökauppa olisi tehokkain päästövähennyskeino – polttoaineen hinta nousisi jopa 40 senttiä litralta

Muistiossa hahmotellaan, että bensan ja dieselin pumppuhinta olisi vuosikymmenen lopussa 1,9–2,1 euroa litralta. Autotuojat ja -teollisuus ry:n toimitusjohtaja Tero Kallio sanoo, että arvioitu korotus pumppuhintoihin kuulostaa ”todella hurjalta”.

Hallitus tekee periaatepäätöksen fossiilittoman liikenteen tiekartasta joulukuussa. Liikenteen päästöt on tarkoitus puolittaa vuoteen 2030 mennessä. Kuvassa aamuliikennettä Pakilan kohdalla Helsingissä tiistaina.­

6.10.2020 13:21

Liikenteen päästökaupalla voitaisiin vähentää päästöjä miljoona tonnia vuoteen 2030 mennessä, mutta toimenpide korottaisi fossiilisen polttoaineen hintaa vuosikymmenen lopulla 34–40 senttiä litralta ja bioperäisten polttoaineiden hintaa 10–20 senttiä litralta.

Arvio esitetään liikenne- ja viestintäministeriön muistiossa, ja sen ovat laatineet ministeriön virkamiehet sekä fossiilittoman liikenteen työryhmässä istuvat pysyvät asiantuntijat.

Liikenne- ja viestintäministeriön yksikön johtaja Päivi Antikainen kutsui tiistain tiedotustilaisuudessa päästökauppaa ”perälaudaksi”, jolla hallituksen tavoite liikenteen päästöjen puolittamisesta vuoteen 2030 mennessä saataisiin toteutettua.

Liikenteen päästöjä tulisi vähentää hallituksen tavoitteessa vielä 1,55 miljoonaa tonnia vuoteen 2030 mennessä. Tämä tavoite voitaisiin saavuttaa päästökaupalla muistion mukaan jopa kokonaisuudessaan.

Liikenne- ja viestintäministeriön yksikön johtaja Päivi Antikainen esitteli yhteenvedon arvioitujen päästövähennystoimien pohjalta.­

Muita yksittäisiä pienempiä keinoja olisivat Antikaisen esittelemän yhteenvedon mukaan muun muassa ajoneuvoveron korottaminen, ruuhkamaksujen käyttöönotto ja biokaasun lisääminen jakeluvelvoitteeseen.

Autotuojat ja -teollisuus ry:n toimitusjohtaja Tero Kallio sanoo IS:lle, että 34–40 sentin korotus pumppuhintoihin kuulostaa ”todella hurjalta”. Tällä hallituskaudella pumppuhintoja korotetaan 5–6,5 senttiä litralta.

Muistiossa hahmotellaan, että bensan ja dieselin pumppuhinta olisi vuosikymmenen lopussa 1,9–2,1 euroa litralta. Traficomin tutkimuksessa on arvioitu, että yksityisautoilu alkaisi vähentyä, jos polttoaine maksaisi 2,26 euroa litralta tai enemmän.

– Tässä on haettu yhtä hopealuotia, ja se tuntuu olevan polttoaineen myyntilupajärjestelmä, joka on kansalaisille käytännössä polttoaineveron korotus, fossiilittoman liikenteen työryhmässä istuva Kallio kommentoi.

Valtio määrittäisi mallissa alimman ja ylimmän mahdollisen hinnan polttoainelitran myyntiluvalle, ja luvan hinta sidottaisiin polttoaineen sisältämiin päästöihin. Käytännössä fossiilisen bensiinin ja dieselin myynti vähenisi vuodesta toiseen.

Päästökauppa tuottaisi ministeriön muistion mukaan valtiolle vuonna 2030 jopa 650–800 miljoonaa lisää verotuloja.

Ministeriön muistion mukaan pienituloisimmille kotitalouksille voidaan kompensoida polttoaineen hinnannoususta aiheutuvat haitat. Kompensaatiomallin yksityiskohtia ei ole esitelty.

Kallion mukaan polttoaineen hinnan merkittävä nostaminen vaikuttaisi kielteisesti taloudelliseen toimeliaisuuteen.

Ministeriön muistiossa myönnetään, että päästökauppa nostaa elinkeinoelämän kustannuksia ja osaltaan heikentää vientiteollisuuden kilpailukykyä. EU:n päästövähennysvelvoitteet koskevat kuitenkin myös Suomen kilpailijamaita, muistiossa mainitaan.

Autotuojat- ja teollisuus ry panostaisi etenkin nykyistä nopeampaan autokannan uudistamiseen, jolla saataisiin Kallion mukaan 320 000 tonnia päästövähennyksiä vuoden 2030 tasolla.

– Yhtä hopealuotia ei ole, mutta useampia pronssiluoteja on. Kun ne yhdistetään, tavoite voidaan saavuttaa.

Hallituksen on tekemässä periaatepäätöksen fossiilittoman liikenteen tiekartasta joulukuussa. Fossiilittoman liikenteen työryhmän loppuraportti julkistetaan lokakuun lopussa.

Liikenteen päästökaupalla tai polttoaineen veronkorotuksella saataisiin vähennettyä päästöjä ministeriön yhteenvedossa jopa miljoona tonnia.­

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?