Fatim Diarran sähkö­pyörästä nousi kohu, mutta moni muukin poliitikko tekee kaupallista yhteis­työtä – professori pitää kuviota ongelmallisena - Politiikka - Ilta-Sanomat

Fatim Diarran sähkö­pyörästä nousi kohu, mutta moni muukin poliitikko tekee kaupallista yhteis­työtä – professori pitää kuviota ongelmallisena

Datafirma tutki Helsingin kaupunginvaltuutettujen kaupallista yhteistyötä sosiaalisessa mediassa.

Tuoreen selvityksen mukaan Helsingin kaupunginvaltuutetuista eniten kaupallisen yhteistyön julkaisuja sosiaalisessa mediassa onJasmin Hamidilla (vihr), Joel Harkimolla (liik) ja Mirita Saxbergilla (kok).­

30.8. 7:28

Vihreiden varapuheenjohtajan ja Helsingin kaupunginvaltuutetun Fatim Diarran tämänkesäinen sopimus polkupyörävalmistaja Helkaman kanssa herätti keskustelun siitä, missä määrin poliitikon on hyväksyttävää tehdä kaupallisia yhteistöitä yksityisten yritysten kanssa.

Kohun seurauksena datafirma Koponen + Hildén analysoi Helsingin kaupunginvaltuutettujen julkaisuja Instagramissa kuluneen valtuustokauden ajalta.

Analyysissa selvisi, ettei Diarra ei ole suinkaan ainoa poliitikko, joka toimii vastaavalla tavalla

Selvityksen mukaan eniten kaupallisen yhteistyön julkaisuja oli vihreiden Jasmin Hamidilla, toiseksi eniten Liike Nytin Joel Harkimolla ja kolmanneksi eniten kokoomuksen Mirita Saxbergilla.

Hamid, Harkimo ja Saxberg eivät näe sosiaalisen median mainontatoimintaansa valtuustoasemansa kannalta ongelmallisena, mutta Vaasan yliopiston korruption ja etiikan tutkimiseen erikoistunut emeritusprofessori Ari Salminen on heidän kanssaan eri linjoilla.

Vihreiden Jasmin Hamidilla oli selvityksen mukaan Helsingin kaupunginvaltuutetuista eniten ”kaupallinen yhteistyö” -merkinnällä varustettuja julkaisuja. Yhteensä julkaisuja oli yhdeksän, ja ne oli tehty yhteistyössä SAK:n, Clas Ohlsonin, Arlan, Salakis-jogurtin, Freskan, Rawmixin ja Efva Attlingin kanssa.

Salatuissa elämissäkin näytellyt Jasmin Hamid on ollut Helsingin kaupunginvaltuustossa vuodesta 2009 lähtien.­

Hamid toimii lisäksi juontajana, näyttelijänä, bloggaajana ja sosiaalisen median vaikuttajana.

Merkittävä osa hänen tuloistaan tulee juuri kaupallisesta yhteistyöstä sosiaalisessa mediassa ja sisällön tuottamisesta eri yrityksille.

Hamidin mukaan kaikki eivät edes ymmärrä, miten iso työllistäjä sosiaalisen median markkinointipuoli on.

– Mielestäni jokaisessa ammatissa täytyy olla mahdollisuus asettua ehdolle kuntavaaleissa. Niin myös omassani.

Hamid, Harkimo ja Saxberg kertovat, etteivät ole kertaakaan joutuneet jääväämään itseään kaupallisten yhteistyökuvioidensa takia.

Hamid peräänkuuluttaa kuitenkin sen tärkeyttä, että kaupallinen yhteistyö tuodaan läpinäkyvästi esille. Samoilla linjoilla on myös Saxberg.

– Poliitikon pitää kertoa reilusti, että hän tekee kaupallista yhteistyötä ja saa siitä rahaa. Silloin siinä ei ole nähdäkseni mitään ongelmaa, Saxberg sanoo.

Toisena listalla oli Liike Nytin Joel Harkimo, jolla sponsoroiduiksi merkittyjä julkaisuja oli seitsemän ebookersin, Jyväshyvän, Woltin, Kauniisti kotimainen -sesonkikukan, Honest-juoman ja HT Collectionin kanssa.

– En näe minkään sortin ristiriitaa siinä, etten pystyisi tekemään vaikuttajamarkkinointia valtuutetun työn ohella, Harkimo kommentoi.

Joel Harkimo, 30, oli Liike Nyt -puolueen ehdokkaana vuoden 2019 eduskuntavaaleissa.­

– Totta kai poliitikkona mietin jokaisen yhteistyötahon kohdalla, että onko soveliasta toimia tämän yrityksen kanssa. Se on minulle päivän selvää, että jos valtuustossa päätetään asioista, jotka liittyvät yrityksiin joiden kanssa minulla on ollut vaikuttajayhteistyötä, niin minä jäävään itseni.

Hän muistuttaa, että valtuutettuna toimiminen ei ole täysipäiväistä. Muillakin valtuutetuilla on varsinainen päätoiminen työnsä, ja osa työskentelee myös yksityisellä puolella.

– Eihän heistäkään ajatella, että se on korruptiota, vaan ihan normaalia työtä.

– Jääviyskysymyshän koskee kaikkia toimijoita kaikissa työpaikoissa. Olinpa sitten K-marketissa kassalla, niin minun pitäisi varmaan jäävätä itseni, jos Keskoa koskevia päätöksiä tulisi.

Kolmanneksi eniten Helsingin kaupunginvaltuutetuista kaupalliseen yhteistyöhön viittaavia Instagram-päivityksiä oli Mirita Saxbergillä (kok), joka on julkaissut Taco Belliä markkinoivan viiden päivityksen sarjan.

Mirita Saxberg toimi vuosina 2015-2019 kansanedustaja Hjallis Harkimon poliittisena avustaja na ja Liike Nyt –eduskuntaryhmän pääsihteerinä.­

Saxberg tekee päätyökseen erilaisia juonto- ja koulutuskeikkoja. Hän kertoo mainostavansa brändejä Instagramia enemmän Twitter-tilillään, joka ei ollut mukana Koponen & Hildénin selvityksessä.

– Teen päivityksiä sosiaalisen median kanaviin yritysten nimissä, joiden leivissä kulloinkin olen. Niihin sisältyy luonnollisesti taloudellista hyötyä, mutta se ei liity mitenkään harjoittamaani politiikkaan, hän korostaa.

Koponen & Hildenin analyysissa yhdisteltiin käsityötä ja automatiikkaa.

– Teimme listan kaikkien Helsingin kaupunginvaltuutettujen sadasta viimeisestä Instagram-päivityksestä, joista haimme ohjelmanpätkän avulla tiettyjä sanoja, kuten kaupallinen yhteistyö, sponsorointi ja mainos. Kävimme käsin listan läpi ja poistimme sieltä päivityksiä, jotka eivät olleet kaupallista yhteistyötä, Juuso Koponen Koponen & Hildéniltä kuvaa analysointiprosessia.

Koponen toteaa, ettei selvitys ollut täysin kattava, sillä he eivät käyneet valtuutettujen kaikkia päivityksiä käsin läpi. Hän myös painottaa, etteivät he nostaneet valtuutettujen yhteistyökuvioita esiin siksi, että se olisi lähtökohtaisesti arveluttavaa.

– Halusimme herättää keskustelua siitä, millainen vaikuttaminen hyväksyttävää ja missä kohtaa poliitikon ja vaikuttajan roolit voivat mennä sekaisin. Diarran pyörästä käynnistynyt keskustelu lähti liikkeelle vähän vanhanaikaiseen tyyliin, eikä ehkä ymmärretty sitä, mitkä ne realiteetit sivutoimena valtuustossa istuvien kohdalla ovat.

Vaasan yliopiston korruption ja etiikan tutkimiseen erikoistunut emeritusprofessori Ari Salminen näkee poliitikkojen kaupallisen yhteistyön ongelmallisena, vaikka esimerkiksi kunnallispoliitikolle valtuutetun tehtävä on vain harvoin varsinainen päätoimi.

Emeritusprofessori Ari Salminen, Vaasan yliopisto.­

– Pointti ei ole se, onko henkilöllä muita tehtäviä vaan se, että hän on hakeutunut luottamus­tehtävään, jossa pystyy vaikuttamaan yhteis­kunnallisiin asioihin.

Julkisessa tehtävässä on Salmisen mukaan vaikeaa noudattaa samaan aikaan kaksia toistensa kanssa osin risti­riitaisia eettisiä sääntöjä. Ennen kaikkea kyse on hänen mukaansa uskottavuuden säilyttämisestä äänestäjien silmissä.

– On aika vaikea jättää poliitikon hattu naulakkoon ja ryhtyä kaupalliseksi toimijaksi, olemalla samalla johdonmukaisesti omien arvojensa takana. Poliitikkojen arvomaailman ja julkisen intressin edistäminen on eri asia kuin yksityisen bisneksen etujen edistäminen. Siitä ei pääse mihinkään.

Varsinkin nuoren nousevan poliitikon kannattaisi Salmisen mukaan olla tässä tarkkana, ihan jo poliittisen uskottavuutensakin kannalta.

– Poliitikon luottamus on sen varassa, että hänellä on tietty linja, perusarvot ja toimintatavat. Jos siirrytään kaupallisen toimijan taakse suurehkoissa hankkeissa, voi myöhemmin esimerkiksi julkisen puolen kilpailutustilanteissa syntyä eturistiriitoja.

– Nuoren poliitikon voi olla vaikea muistaa taloudellisia sitoumuksiaan ja kumppanuuksiaan kun on mukana nopeatempoisessa poliittisessa päätöksenteossa. Ajan kanssa ja isossa kuvassa poliitikko joutuu arvioitavaksi uskottavuutensa osalta, Salminen näkee.

Jyväskylän yliopiston kauppakorkeakoulussa tubettajien yleisösuhteesta väitöskirjaa tekevän Hanna Reinikainen epäilee, että poliitikon ja sosiaalisen median vaikuttamisen yhteensovittaminen voi nousta vielä suuremmaksi puheenaiheeksi lähitulevaisuudessa.

– Vaikuttajiin kohdistuu koko ajan enemmän painetta siitä, että heidän pitäisi ottaa kantaa yhteiskunnallisiin asioihin, ja he astuvatkin poliittisen vaikuttamisen areenalle some-kanavissaan. On mahdollista, että sieltä kentältä saattaa tulla jatkossa poliittisia toimijoita ja jopa eduskuntavaaliehdokkaita.

Reinikainen odottaa mielenkiinnolla hetkeä, kun ammattimainen tubettaja tai bloggaaja tulee valituksi merkittävään poliittiseen rooliin.

– On hirveän mielenkiintoista seurata, voiko some-vaikuttaja olla poliitikko. Miten nämä roolit saadaan istutettua yhteen, ja voiko poliitikoilla ja vaikuttajilla olla eri hattuja eri tilanteissa?

Vaikuttajamarkkinointi perustuu Reinikaisen mukaan siihen, että sosiaalisen median vaikuttajat esittelevät sisällöissään elämäntyyliään ja ajatuksiaan, minkä avulla he saavat seuraajia.

Seuraajien ja vaikuttajan välille syntyy luottamuksellinen suhde, joka valjastetaan usein taloudelliseksi hyödyksi.

– Jos tämä virtuaalinen kaveri sitten suosittelee jotain tuotetta tai brändiä, se voi edistää ostoaikomusta ja tuntua uskottavammalta kuin se, että yritys vain mainostaisi omia tuotteitaan. Yleensä tällä pyritään vaikuttamaan ostoaikomukseen, mutta se voi myös parantaa kuluttajien asennetta ja luottamusta brändiä kohtaan, Reinikainen avaa.

Sosiaalisen median vaikuttaja saa mainostamisestaan useimmiten rahapalkkiota tai erilaisia palvelu- ja tuote-etuja, jotka ovat verotettavaa tuloa.

Kilpailu- ja kuluttajavirasto on laatinut yksityiskohtaiset ohjeet siitä, miten kaupallinen yhteistyö tulee merkitä eri sosiaalisen median alustoilla ja blogiteksteissä.

– Seuraajilla on aina oikeus tietää, kuka heihin yrittää vaikuttaa, ja päivitykseen täytyy merkitä aina erikseen, että se on kaupallista yhteistyötä, Reinikainen kertoo.

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?