Liikenne- ja viestintäministeriö maksoi Kaarina Hazardin kännykkävideoista 50 000 euroa – kymmenestä videosta julkaistiin vain neljä - Politiikka - Ilta-Sanomat

Liikenne- ja viestintäministeriö maksoi Kaarina Hazardin kännykkävideoista 50 000 euroa – kymmenestä videosta julkaistiin vain neljä

Liikenne- ja viestintäministeriön viestintäjohtaja Susanna Niinivaara perustelee ratkaisua videoiden aiheuttamalla ”negatiivisella keskustelulla”.

Kaarina Hazardin ja Mikko Roihan kännykkävideoista julkaistiin lopulta vain osa.­

1.10.2019 22:03

Ilta-Sanomat kertoi viime syyskuussa, että liikenne- ja viestintäministeriö tilasi kymmenen Kaarina Hazardin tähdittämää kotikutoista kännykkävideota 50 000 eurolla.

Idea tuli kirjoittajana ja näyttelijänä tunnetulta Hazardilta ja ohjaajana toimivalta Mikko Roihalta, jotka ehdottivat sarjaa, jossa tutustuttaisiin suomalaiseen liikenne- ja viestintäinfraan kansalaisnäkökulmasta. Hankinta tehtiin suorahankintana.

Uutinen herätti vilkasta keskustelua etenkin sosiaalisessa mediassa.

Asiaa käsiteltiin eduskunnassakin, kun Mika Raatikainen (ps) teki kirjallisen kysymyksen, jossa Raatikainen arvosteli ”yhdentekevien ja ylihintaisten videoiden tuottamista verorahoilla”.

Nyt on käynyt ilmi, että liikenne- ja viestintäministeriö julkaisi kymmenestä ”Rakkaudesta infraan” -videosta vain neljä. Asiasta kertoi ensimmäisenä Iltalehti.

Liikenne- ja viestintäministeriön viestintäjohtaja Susanna Niinivaara, miksi jätitte kuusi videota julkaisematta?

– Ilta-Sanomat kertoi sarjasta kärjellä, jossa toteutustapaa pidettiin huonona ja maksettua palkkiota liian suurena. Tämä aloitti melko ison keskustelun. Tein viestintäjohtajana päätöksen, että hengähdetään hieman ennen uusien jaksojen julkaisemista.

– Sellaista sopivaa hetkeä en kevään ja kesän aikana löytänyt ja päädyin siihen, että riskit uudelle negatiiviselle keskustelulle ministeriötä ja sarjan tekijöitä kohtaan olivat suuremmat kuin se, viestintätuote levittäisi tietoa ja hyvää mieltä infrastruktuurista. Päädyin siihen, että käytämme videoita ministeriön sisäisessä viestinnässä.

Ymmärrätkö niitä, joiden mielestä julkisia rahoja käytettiin projektissa vastuuttomalla tavalla?

– Kaikilla on oikeus kritiikkiinsä. Toki tiesimme, että tämä on tavanomaisesta viranomaisviestinnästä poikkeava tapa kertoa infrasta, harvoinpa siihen rakkaus liitetään, mutta katsoimme, että tämä sopi uudenlaiseen kansalaisviestintään. Mikko Roiha ja Kaarina Hazard olivat silloin olleet myös tekemässä Ylen näyttämää Myrskyn jälkeen -sarjaa, joka sai varsin hyvän vastaanoton.

Suurelle yleisölle julkaistiin vain neljä kännykkävideota, jotka tunnetaan nimillä Porin satama, Kävely ja pyöräily, Valtatie 4 – Tirri-Tikkakoski ja Saimaan kanava.

Mitkä kuusi osaa jäivät julkaisematta?

– En nyt ala sitä avaamaan, mutta kivoja jaksoja ne ovat, olen katsonut niitä monta kertaa harmitellen, että päädyttiin siihen, että niitä ei julkaista. Tämä oli minullekin vaikea päätös.

Videoista suosituin on ollut Kävely ja pyöräily, joka oli katsottu tiistai-iltapäivään mennessä YouTubessa 51 231 kertaa. Ennen IS:n alkuperäistä uutista video oli katsottu vain hiukan yli 500 kertaa.

Videolla Hazard pohtii kävelyn merkitystä.

– Siinä on ruumiit läsnä. Ruumiissaamme jaamme tämän yhteisen paikan ja hetken. Se on todella konkreettista. Se on sitoutumista siihen, mitä juuri nyt tapahtuu, Hazard ruotii.

Videoista käytyyn keskusteluun on osallistunut myös ohjaaja Tuukka Temonen, joka ei pitänyt tekijöiden saamaa korvausta liian suurena. Temonen kiitteli Hazardia hyvästä bisnesvainusta.

– Kaarina on selkeästi kovanluokan myyjä ja businessorientoitunut kaupallisten sisältöjen toteuttaja. Haluan myös onnitella Kaarinaa hyvästä diilistä. Tällaisia haluaisin myös itse osata myydä, Temonen kommentoi Facebook-sivuillaan.

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?