Taksilaki astui voimaan vuosi sitten – keskustalaiset haluavat jo myllätä koko uudistuksen: ”Pitää ottaa opiksi”

rac

Julkaistu:

Myös kokoomuksen Timo Heinonen ”nostaa käden ylös virheen merkiksi”.
Juha Sipilän (kesk) hallituksen ajama taksilaki täytti heinäkuun alussa vuoden, mutta keskustalaiset haluavat jo nyt myllätä kiistellyn uudistuksen.

– Kilpailun vapauttaminen oli hyvä asia, mutta varmaan vähän liian nopeasti uudistettiin kokonainen ala, Joonas Könttä (kesk) sanoo.

– Meillä on varsin laaja konsensus siitä, että taksilakiin tarvitaan korjauksia. Ehkä uudistuksen yhteydessä tehneet vaikutusarvioinnit eivät pitäneet paikkaansa, siitä pitää ottaa opiksi, Mikko Kärnä (kesk) kommentoi.

Uudistus henkilöityi vahvasti Sipilän hallituksen liikenne- ja viestintäministeriin Anne Berneriin (kesk). Berner halusi muuttaa taksialan ”asiakaslähtöiseksi”.

Hintasääntely poistui, samoin asemapaikka- ja päivystysvelvoite.

Pääministeri Antti Rinteen (sd) hallituksen ohjelmassa linjataan, että taksiliikenteessä tehdään ”tarvittavat korjaukset toiminnan turvallisuus ja harmaan talouden torjunta” huomioon ottaen.

Ratkaisuja pyritään etsimään erityisesti hinnoittelun läpinäkyvyyteen ja taksien saatavuuteen. Myös Kela-taksien kilpailutuskäytännöt vaativat hallitusohjelman mukaan uudelleenarviointia.
  • Yllä olevalta videolta voit katsoa, miten taksit parveilevat Helsingin rautatieaseman kulmilla.

Köntän mukaan taksamittari pitäisi tehdä pakolliseksi.

– Hinnan voi sopia nyt mittarin ohi, mikä voi olla kuluttajan näkökulmasta epäselvää.

Uudistuksen yhteydessä luovuttiin taksikuskien koulutusvaatimuksesta. Kärnän mukaan kuljettajien osaamisen suhteen on menty ”liian matalalle tasolle”.

– On äärettömän tärkeää, että kun ihminen toimii palveluammatissa, niin häneltä edellytetään tiettyjä asioita. On se aika absurdia, että kun henkilö hyppää autoon, hän ei tiedä, minne hän lopulta sen kyydin saa.

Kärnän mukaan pääkaupunkiseudulla on syntynyt ”kaaos, kun kaikentyyppiset toimijat ovat päässeet aika kevyillä vaatimuksilla markkinaan kiinni”.

Päivystysvelvoitteesta luopuminen on taas heikentänyt Kärnän ja Köntän mukaan palveluita syrjäseuduilla.

– Etenkään yöaikaan ei yksinkertaisesti ole kyytejä saatavilla, Kärnä sanoo.

– Toki taksin voi tilata etukäteen, mutta ei sitä aina tule tilattua etukäteen. Ja etukäteen tilattaessa hinta nousee. Päivystysvelvollisuutta saa tuskin takaisin, kun markkina on räjäytetty, Könttä arvioi.


Kokoomus oli viemässä taksiuudistusta läpi Sipilän hallituksessa – silloinen valtiovarainministeri Petteri Orpo (kok) katsoi, että ”liikennekaaressa on mahdotonta edetä ilman takseja”.

Timo Heinonen (kok) on kertonut jääneensä puolueensa sisällä vähemmistöön taksiuudistuksen yhteydessä.

– Silloin pitää nostaa käsi ylös, jos virhe on tapahtunut. Toivon, että kaupunkien näkökulmasta poistetaan vilpit ja ylilyönnit, mutta toiveeni on myös, että keskusta katsoo tätä harvaan asuttujen alueiden näkökulmasta, oppositioedustaja Heinonen evästää hallitusta.

– Palvelu pitäisi saada takaisin myös maaseutumaisiin kuntiin. Se tarkoittaa uudistuksia Kela-takseihin, vammaispalvelulain alaisiin kyyteihin, ehkä myös taksilainsäädäntöön, Heinonen jatkaa.

Kela kilpailutti sairausvakuutuslain mukaan korvattavat taksimatkat viime vuoden alussa. Myös vammaispalvelun myöntämät matkat ja niiden tilausvälitystoiminta kilpailutettiin.

– Kun kaikki tulivat samalla, ala meni totaalisen sekaisin. Se ei ole välttämättä ratkaisu, että mennään sanomaan maaseudun taksille, että sinun on pakko päivystää Kihniön tai Lopen asemalla, mutta se voisi päivystää siellä, jos se saisi elannon tästä kokonaisuudesta, Heinonen sanoo.

Myös Heinonen pitää polttavimpana ongelmana sitä, ettei taksamittaria enää vaadita.

– Asiakas ei tiedä auton liikkeelle lähtiessä, mitä siinä oikein tapahtuu.

Katso alla olevalta videolta, mitä mieltä helsinkiläiset taksinkuljettajat olivat uudistuksesta heinäkuun alussa:

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt