Liikenneministeri Sanna Marin: autoilun on muututtava fossiilivapaaksi – ”Tulee tapahtumaan nopeammin kuin osaamme ennakoidakaan”

Julkaistu:

Ministeri Marin kummeksuu keskustelua, jossa ilmastopolitiikan nähdään kurjistavan ihmisten elämää.
Hallituksen tavoitteena on toimia tavalla, jonka seurauksena Suomi on hiilineutraali vuonna 2035 ja hiilinegatiivinen nopeasti sen jälkeen. Liikenne kuitenkin nojaa edelleen pitkälti fossiilisiin polttoaineisiin.

Liikenne- ja viestintäministeri Sanna Marinin (sd) mukaan suunta on kuitenkin mahdollista saada kääntymään ensinnäkin vähentämällä ihmisten liikkumisen tarpeita muun muassa järkevällä kaupunkisuunnittelulla.

– Eli asuminen, palvelut, työpaikat ovat kytketty toisiinsa hyvillä joukkoliikenneyhteyksillä ja sijaitsevat lähellä toisiaan, että ihmisillä ei mene liikkumiseen tarpeettomasti aikaa.

Ihmiset tulee hänen mukaansa saada myös siirtymään yksityisautoilusta esimerkiksi raideliikenteen asiakkaiksi.

Kolmas iso kokonaisuus on Marinin mukaan se, että yksityisautoilun on muututtava fossiilivapaaksi.

– Meidän pitää saada yksityisautoilu siirtymään kestävämpiin kulkutapoihin. Uskon, että autoteollisuus tulee toimimaan tässä suuressa roolissa, ja että tämä muutos tulee tapahtumaan ehkä nopeammin kuin me tällä hetkellä osaamme ennakoidakaan.

– Mutta se vaatii sitä, että uudet myytävät autot ovat sähköautoja, hybridejä tai muuten ilmastoystävällisempiä autoja. Myös hintojen tulee olla sellaisia, että ihmisillä on varaa ostaa näitä autoja.

Hiilineutraaliustavoitteen lisäksi Suomi on sitoutunut puolittamaan liikenteen päästöt vuoteen 2030 mennessä.

Marinin mukaan tämän eteen tulee kuitenkin tehdä valtavasti työtä.

Etenkin sähköverkon latauspuolella on hänen mukaansa paljon tekemistä, jotta kaikkiin taloyhtiöihin saadaan tarpeeksi latauspisteitä.

– Henkilöautoissa varmasti tulevaisuus tulee olemaan sähköinen, hän sanoo.

Marin osallistui tänään maanantaina Porin Suomi Areenalla liikenne- ja viestintäministeriön (LVM) ja työ- ja elinkeinoministeriön keskusteluun energian, liikenteen ja ilmaston kiperistä kysymyksistä ja tulevaisuuden ratkaisuista.

Marin kummaksuu kuitenkin keskustelua, jonka mukaan ilmastopolitiikka kurjistaisi ihmisten elämää.

– Että nyt tullaan hakemaan jokaisen pihalta auto pois, että varokaa kansalaiset. Näinhän ei tietenkään ole, Marin sanoo.

Aiheesta käytävä keskustelu on hänen mukaansa usein liian ihmisiä pelottavaa.

– Päinvastoin. Se, että tehdään vastuullista ilmastopolitiikkaa kaikilla yhteiskunnan sektoreilla parantaa meidän kaikkien elämää. Se varmistaa, että meillä on tulevaisuudessa maapallo, jolla elää. Että meidän lapsilla on parempi tulevaisuus ja että asiat ovat paremmin myös ihmisten näkökulmasta.

Marinin mukaan toimien pitää tietenkin olla sosiaalisesti oikeudenmukaisia, ja huomioida esimerkiksi ihmisten asuinpaikka ja tulotaso.

Työ- ja elinkeinoministerin valtiosihteeri Jari Partanen muistuttaa, että ratkaisut liikenteen nopeisiin päästövähennyksiin tulee hänen mukaansa löytyä sekä polttoaineesta, käyttövoimasta, uusista teknologisista vaihtoehdoista että liikkumistottumusten muutoksesta.

– Eli tarkoitan tässä muun muassa nolla- ja vähäpäästöisiä autoja, uusiutuvia polttoaineita, biopolttoaineen käytön lisäämistä sekä tulevaisuuden kestäviä kulkumuotoja.

Myös autojen konvertointia tarvitaan muuntamaan niitä puhtaita polttoaineita käyttäviksi.

Sähköajoneuvot ovat kuitenkin Partasenkin mukaan yksi keskeinen ratkaisu.

– Mutta meillä ei ole aikaa jäädä odottamaan yksistään tekniikan kehitystä. Autoteollisuuden tuotekehitys vie luonnollisesti aina oman aikansa, hän sanoo.

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt