Kommentti: Perussuomalaiset toivat eurovaalikampanjaan brexitin ja Trumpin

Julkaistu:

Kommentti
Samaa peliä kuin Britanniassa ja Yhdysvalloissa pelataan parhaillaan Suomen eurovaalikampanjassa, kirjoittaa Ilta-Sanomien ulkomaanuutisten tuottaja Jari Alenius.
Kun Britanniassa käytiin brexit-kampanjaa, surullisenkuuluisaan osaan nousivat EU:ta tylyttävät vaaliteemat. Milloin oli EU viemässä briteiltä tehokkaat, sähkösyöpöt leivänpaahtimet, milloin pölynimurit, jotka eivät enää imeneetkään paahtimesta rapisseita leivänmuruja metrin säteeltä.

EU leimattiin pikkumaisuuksiin sortuvaksi ja kalliiksi byrokratiamöhkäleeksi, jonka tarkoitus oli vaikeuttaa ihmisten elämää. Kun EU-vastainen media vielä toisti samaa sanomaa, oli EU:n kannattajien turha yrittää selittää, että EU-direktiiveillä saattaisi olla jokin ihan mietitty tarkoitus.

Kun Donald Trump lupasi tehdä Amerikasta jälleen suuren, miljoonat vanhoja hyviä aikoja kaipaavat amerikkalaiset uskoivat. Jos ei itse ollut oikein sopeutunut yhteiskunnan muutokseen, oli turvallisempaa valita henkilö, joka lupasi kääntää kelloa taaksepäin.

Sekä brexit että trumpismi ovat sittemmin myllertäneet maailmaa niin että ei mukana meinaa pysyä. Historian tuomio – tai hyväksyntä – tulee joskus aikanaan.

Varsin suuri yksimielisyys vallitsee kuitenkin siitä, että ilmiöiden nousuun liittyneet poliittiset kampanjat olivat yksinkertaistavia, niissä pyrittiin suureen huomioarvoon asioilla, joiden merkitys oli kyseenalainen tai jotka olivat suuresti tarkoitushakuisia. Tämän ovat myöntäneet monet kampanjoiden tekijät itsekin.

Eihän tällaista enää voi tapahtua, eihän?

Tätä samaa peliä pelataan juuri parhaillaan Suomen eurovaalikampanjassa.

Perussuomalaisten kampanjointiin liittyy näkyvästi esimerkiksi jääkiekon MM-kisojen Suomen otteluiden mainoskatkoilla näytettävä kahden duunarimiehen sanailu. Siinä saa EU kuulla kunniansa, kun se on tuonut ristiksemme itsestään sammuvat kahvinkeittimet ja uudenlaiset pölynimurit.

On vaikeaa arvioida, onko mainos tehty huumorilla vai tosissaan, mutta jos oletetaan poliittisen puolueen ollessa kyseessä, että kyse on jälkimmäisestä, niin sehän sopii tietysti perussuomalaisten perussanomaan, joka näyttää olevan tismalleen sama kuin brexitissä: viis energiatehokkuudesta, ja siis myös ilmastonmuutoksen vastaisesta taistelusta, kunhan oma elämä vain ei vaikeudu.

Mikäli mainos on tosissaan, näyttää myös siltä, että paloturvallisuus on puolueelle toissijainen asia, kunhan kahvi vain ei jäähdy keittimeen ja EU:ta saadaan tölvittyä.

Jos mainoskampanja on tehty läpällä ja hymyilyttämään, niin onneksi olkoon, saitte herätettyä huomiota.

Myös trumpilainen kansallismielisyys paistaa perussuomalaisista. Jo eduskuntavaaleissa lanseerattiin kampanjaiskulause Äänestä Suomi takaisin. Vote Finland Back. Se on meidän vaalikampanjamme Make America Great Again. Tehdään Suomesta jälleen suuri, vaikkapa palauttamalla aika ennen EU:ta. Juuri mitenkään muuten iskulausetta on vaikea ymmärtää, kun eurovaaleista on kyse.

Vaatii ylipäätään aika paljon omanarvontunnon ja omasta maasta ylpeyden tuntemisen puutetta, jos pitää YYA-Suomea parempana kuin nyky-Suomea.

Perussuomalaiset ovat eurovaalikampanjassaan kuin brexit tai Trump, ja taktiikka saattaa toimia. Vastustajat joutuvat vastaan argumentoidessaan usein käyttämään monipolvisia selityksiä, jotka eivät kalskahda niin nasevilta kuin alkuperäinen väite. Sama ongelma oli brittien leivänpaahtimien kohdalla. On monimutkaista osoittaa, miksi länsimaalaisten energiankulutuksen ja hiilijalanjäljen pienentäminen on tärkeää, vaikka intialaiset ja kiinalaiset tupruttavat kansakuntina monin verroin enemmän.

Ensi sunnuntaina nähdään, kuinka tehokas perussuomalaisten vaalikampanja oli. Ja tulevina vuosina nähdään, tuleeko EU:sta vähemmän jäsenmaita ohjaava, kun kansallismielisillä on tukevampi asema. Vielä pitemmällä aikavälillä nähdään, hajoaako EU ja onnistuuko maahanmuuton suitsiminen. Ja hyvin pitkällä aikavälillä nähdään, miten käy ilmastonmuutoksen kourissa sätkivän maapallon ja ajoivatko maahanmuuttajat meidät perikatoon.

Historian tuomiota – tai hyväksyntää – odotellessa.

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt