Nyt puhuu ”Ollikaisen Markku”, joka on toistuvasti kuullut nimensä Antti Rinteen selityksissä: ”Hänellä on ollut mielessä se, mitä sanoin”

Julkaistu:

Suomen ilmastopaneelin puheenjohtaja Markku Ollikainen on huomannut, että hänen nimensä tulee usein Rinteen selitellessä esiin.
Sdp ja puoluejohtaja Antti Rinne ovat löytäneet eduskuntavaalien alla itsensä miinakentältä, mitä tulee puolueen ilmastopoliittisiin linjauksiin.

Epäselvyyksiä liittyy niin Sdp:n lanseeraamaan kestävän kehityksen arvonlisäveroon, metsien hakkuumääriin kuin liikenteen päästötavoitteisiin.

Kiperässä tilanteessa Rinne on kuitenkin ottanut tavakseen siteerata Markku Ollikaista, jonka kanssa hän kertoo käyneensä keskusteluja aiheesta kuin aiheesta ja useammin kuin vain yhden kerran.

Markku Ollikainen, tai Rinteen suussa tuttavallisemmin ”Ollikaisen Markku” on Helsingin yliopiston ympäristöekonomian professori ja Suomen ilmastopaneelin puheenjohtaja.

Ollikainen myöntää kiinnittäneensä muutaman kerran itsekin huomiota siihen, että Rinne on viitannut julkisuudessa juuri hänen sanomisiinsa. Niin tekevät hänen mukaansa kuitenkin muutkin poliitikot.

Hän kuitenkin kiistää, että hänellä olisi sen suurempaa roolia Sdp:n ilmastopoliittisten linjausten taustalla.

– Totuus on, että juttelen hyvin monen poliitikon kanssa. Hyvin moni haluaa briiffausta ja ilmastopaneeli tietenkin sitä tehtävänsä mukaan antaa.

– Ei tässä nyt viikoittain tai päivittäin tavata. Lähtökohta on se, että käytettävissä ollaan silloin kun pyydetään ja sen mukaisesti toimitaan, hän sanoo.


Suuren vaikutuksen Ollikainen tuntuu Rinteeseen kuitenkin tehneen.

Rinne mainitsi hänen nimensä pariinkin otteeseen jälleen eilen maanantaina Ylen vaalitentissä, kun puhe kääntyi vaikeisiin aiheisiin.

Suomen ilmastopaneelin mukaan uusien polttomoottoriautojen myynti pitäisi lopettaa viimeistään vuonna 2027 liikenteen päästötavoitteiden saavuttamiseksi.

Muut puolueet ovat ottaneet ajankohtaan kantaa, mutta Sdp:llä on ollut tässä vaikeuksia.

Sdp tukee 750 000 vähä- tai nollapäästöisen auton tavoitetta vuodelle 2030. Puolueen mukaan aikataulu sille, koska Suomi luopuu uusista polttomoottoriautoista henkilöliikenteessä tulisi kuitenkin laatia vasta ensi hallituskaudella.

Rinne perustelikin eilen maanantaina tarkan takarajan puuttumista Ollikaisen puheilla.

– Jos olen ymmärtänyt häntä oikein, niin hänen suosituksensa on se, että nyt kannattaa tässäkin asiassa pitää malttia ja tehdä sosiaalisesti oikeudenmukaisia asioita, jotta suomalaiset ihmiset pysyvät mukana ilmastopolitiikassa.



Ollikainen uskoo Rinteen viittaavan parin viikon takaiseen ilmastobarometrin julkistustilaisuuteen.

– Nyt viittaa vähän siihen, että hänellä on ollut mielessä se, mitä sanoin ilmastobarometrin julkistustilaisuudessa, jossa puhuin tästä sosiaalisesta oikeudenmukaisuudesta.

Ollikaisen mukaan arvio on, että 2025 liikenteessä tapahtuu murros ja sähköautojen hinnat laskevat suunnilleen samalle tasolle kuin polttomoottoriautojen hinnat.

Ilmastopolitiikan kanssa on hänen mukaansa kuitenkin niin kiire, että Suomen täytyy jo ensi vaalikaudella tehdä tätä kehitystä jouduttavia ratkaisuja esimerkiksi verotuksen keinoin.

Sosiaalinen oikeudenmukaisuus toteutuu hänen mukaansa tuolloin tarjoamalla mahdollisuus konvertoida auto pois fossiilisista polttoaineista ja jouduttamalla käytettyjen sähköautojen tuloa markkinoille, jotta tavalliset kansalaiset pystyvät ostamaan niitä.

– Esitin puolihumoristisesti, että voin lohduttaa poliitikkoja sillä, että seuraavan hallituksen tulee tehdä liikenteen osalta järkevät valmistelupäätökset. Tällä hetkellä suurin kiire on latausinfran valmistelussa ja latauspisteiden järjestelyssä tiestön varsille riittävän kattavasti.

– Tällaisen viestin latasin. Se nyt ehkä näkyy noissa puheissa, Ollikainen pohtii.

Toinen aihe, johon Sdp on kompastellut pitkin matkaa liittyy metsien hakkuumääriin ja hiilinieluihin. Rinne on ehtinyt vaalikampanjansa aikana puhua niin hakkuiden lisäämisen kuin rajoittamisen puolesta.

Muut puolueet ovat tarjoilleet tarkkoja lukuja, mutta Sdp:n vastaus on ehdollinen: sen mielestä hakkuita voi lisätä, jos hiilinielu kasvaa.

Sdp:n Rinne kertoi eilen Ylellä nojaavansa linjauksissa mahdollisimman tarkkaan tutkittuun tietoon, jota ei hänen mukaansa tällä hetkellä vielä ole olemassa.

– Tästäkin olen puhunut Ollikaisen Markun kanssa muutamaan otteeseen. Tällä hetkellä ei ole riittävästi yksityiskohtaista tutkittua tietoa siitä, miten maanielut toimivat, Rinne sanoi.

Ollikaisen mukaan puolueiden metsähakkuiden kuutiomääräisessä tavoitteessa on kuitenkin ongelmansa.

– Minun puolestani jokainen puolue saa ottaa kantaa jos haluaa. Mutta tässä on sellainen harha, että metsien hakkuu määräytyy markkinaehtoisesti kysynnän ja tarjonnan perusteella. Ei julkisella vallalla ole instrumentteja tällä hetkellä, jolla se voisi joko laskea tai nostaa hakkuuta.

Pitkän aikavälin nielutavoitteen kannalta tulee tietenkin pohtia, miten Suomi vahvistaa metsänielujaan ja haluaako se luoda kannustimia hiilen sidonnan vahvistamiseen.

Hänen mukaansa Rinteen väite tutkimustiedon puuttumisesta pitää myös paikkansa. Tämä selvisi vuoden lopulla, kun kahdeksan puoluetta päätti yhteisistä ilmastopolitiikan tavoitteista.

– Rinne varmaan viittaa keskusteluihin joita käytiin, kun puolueiden deklaraatiota tehtiin joulun alla. Paneelin laskelmat perustuivat lukuihin, joita (Luonnonvarakeskus) Luke oli juuri silloin tarkentamassa.

– Siinä vaiheessa jouduimme sanomaan, että nielulaskelmat ovat kesken, ja me joudumme odottamaan, että pystymme päivittämään meidän laskelmamme, Ollikainen muistelee.

Luke onkin viime aikoina päivittänyt omia laskelmiaan ja suurin turbulenssi nielulukujen muutoksissa on hänen mukaansa ohi.

– Mutta nielupolitiikan keskeiset puitteet ratkeavat lopullisesti, kun metsänielureferenssi päätetään tämän vuoden aikana. Ensi huhtikuussa asiantuntijat kokoontuvat ensi kertaa arvioimaan maiden omia nielutavoitteita, ja seuraava hallitus joutuu tämän eteen.

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt