Finnkino ilmoitti lopettavansa perussuomalaisten vaalivideon näyttämisen – puoluesihteeri hämmästyi

Julkaistu: , Päivitetty:

Riikka Slunga-Poutsalo viestitti Uudelle Suomelle, että ostettu kampanja olisi jo loppunut ennen kuin Finnkino ilmoitti lopettavansa vaalivideon näyttämisen teattereissaan.
Finnkino ilmoitti maanantaina Twitter-tilillään lopettavansa perussuomalaisten keskustelua herättäneen vaalivideon näyttämisen elokuvateattereissaan.

– Finnkino puolustaa suvaitsevaisuutta, sananvapautta ja demokratiaa eikä toiminnassaan hyväksy rasismia eikä syrjintää. Esityksessä ollut 30-sekuntinen PS:n vaalimainoskampanja päättyy teattereissa huomenna tiistaina 26.3., twiitissä kerrottiin.
Perussuomalaisten puoluesihteeri Riikka Slunga-Poutsalo hämmästeli Finnkinon ilmoitusta tuoreeltaan Uuden Suomen haastattelussa. Puoluesihteerin mukaan mainoskampanja oli ostettu ajalle 18.–21. maaliskuuta.

– Eli ei ole mitään lopetettavaa. Kampanja siellä on siis loppunut jo viime torstaina, hän viestitti lehdelle.
Slunga-Poutsalo kommentoi aiemmin Ilta-Sanomille, että traileri ”pyöri viikon verran elokuvateattereissa” ja viittasi siihen, että mainosvideo oli viime viikon asia.

Myös puolueen puheenjohtaja Jussi Halla-aho kommentoi asiaa Facebook-sivullaan maanantaina.

– Finnkino ei ole ”vetämässä pois” perussuomalaisten vaalivideon traileria tai ”keskeyttämässä” sen esittämistä. Kampanja-aika päättyi 24.3. eli eilen. Jos traileria on tämän jälkeen esitetty elokuvateattereissa, kyse lienee jostakin kontaktitakuusta, Halla-aho kirjoitti.

Ilta-Sanomat tavoitti maanantai-iltana Finnkinon myyntijohtajan Hannele Wolf-Mannilan kommentoimaan asiaa.

Oliko kampanjan alunperin tarkoitus päättyä huomenna tiistaina, vai onko sen lopettamiselle joku muu syy?

– Se loppuu ihan suunnitellusti huomenna tiistaina, vastaa Wolf-Mannila, jolla ei ollut tarkempaa tietoa siitä, miksi tiedotusvälineissä on esiintynyt useita eri päivämääriä.

– Tarkistin kampanjan tiedoista, että kampanja on suunniteltu päättyvän huomenna.

Miksi asiasta ilmoitettiin Twitterissä, jos kampanja loppuu aivan suunnitellusti tiistaina?

– Siinä taidettiin vastata yksittäisen henkilön kysymykseen. Olemme toki tänään saaneet palautetta ja halusimme tuoda esiin arvojamme, eli suvaitsevaisuutta ja sitä, ettemme hyväksy rasismia.

Wolf-Mannila kertoo, että puolen minuutin mainospätkä on aikanaan tullut Finnkinolle ennakkotarkastukseen, eikä se sisällä rasistista materiaalia.

– Keskustelussa, jota sosiaalisessa mediassa on tänään käyty, on viitattu sellaiseen aineistoon, mitä Finnkinon teattereissa ei ole näytetty.

Myyntijohtaja korostaa vielä, että Finnkinon yleinen kanta on, ettei rasismia hyväksytä.

– Kannatamme suvaitsevaisuutta ja tasa-arvoa. Nämä ovat meille hyvin tärkeitä asioita.

Uutista täydennetty kello 19.02 Finnkinon myyntijohtajan Hannele Wolf-Mannilan kommenteilla ja kello 19.06 Halla-ahon kommentilla.