Keskustan uudessa tv-mainoksessa tismalleen sama slogan kuin Sauli Niinistöllä: ”Halutaan tulla keskustalaisittain lähelle”

Julkaistu:

Keskusta haluaa ”rakastaa tätä maata”. Puoluesihteeri Riikka Pirkkalaisen mukaan keskustan julkikuva tarvitsee inhimillistä lämpöä.
Viime eduskuntavaalien alla keskustan vaalirallatuksessa haluttiin ”panna Suomi kuntoon”.

Tv-mainos päättyi kuvaan hymyilevästä keskustan puheenjohtajasta Juha Sipilästä, joka kääri hihansa ikään kuin talkoohommiin ryhtyäkseen.

Vaalikampanjan ansiosta tai siitä huolimatta keskusta saavutti vuoden 2015 eduskuntavaaleissa suurimman puolueen paikan ja Sipilästä tuli pääministeri.

Nyt keskusta rämpii kannatusalhossa, eikä Sipilän imago ole niin puhtoinen kuin neljä vuotta sitten. Ei siis ole yllätys, ettei Sipilää näy torstaina tv-pyöritykseen lähtevässä mainoksessa lainkaan.

IS näki maanantaina mainoksen ennakkoon. Tunnelma mainoksessa ei tällä kertaa ole energisen riehakas, vaan tunnepitoinen ja kaihoisa.

– Minä rakastan pohjoista maata, kesän loistoa häikäisevää, sanoin kuvata en sitä saata, sitä sydän vain ymmärtää, 18-vuotias Sibelius-lukion abiturientti Helmi Antila laulaa mainoksessa.

Rakastan tätä maata -kappaleen on säveltänyt Petri Laaksonen ja sanoittanut Anna-Mari Kaskinen. Mainoksen on tehnyt ”tarinankerrontayritykseksi” itseään kutsuva Lucy Loves Stories.

Politiikan penkkiurheilijalle tulee mieleen, että tasavallan presidentti Sauli Niinistö perusteli jatkokaudelle pyrkimistä toukokuussa 2017 sanomalla, että ”minä rakastan tätä maata”. Slogan nostettiin näkyvästi esille myös Niinistön kampanjasivuilla.

Keskustan puoluesihteeri Riikka Pirkkalainen ja keskustan viestintäpäällikkö Laura Ruohola vakuuttavat, että yhteneväisyys suurta kansansuosiota nauttivan Niinistön viestin kanssa on puhdasta sattumaa.

– Tämä on olemassa oleva biisi, joka on uudelleentuotettu tätä mainosta varten, Ruohola kommentoi.

– Ei tullut mieleenikään, voin sanoa, että meillä on paljon yhteneväisyyksiä Sauli Niinistön kanssa, Pirkkalainen toteaa.

Sipilä on opittu tuntemaan insinöörimäisen suoranuottisesta johtamistavastaan, johon ovat kuuluneet keskeisesti numerot ja prosessikaaviot. Pirkkalaisen mukaan keskustan julkikuva tarvitsee talouspolitiikkaan painottuneen kauden jälkeen ”tunnetta, jopa inhimillistä lämpöä”.

Ruoholan mukaan mainoksen avulla halutaan tulla ”keskustalaisittain lähelle”.

Pelkäättekö, että voimakkaan tunteikas mainos herättää ällötysreaktioita?

– Meille riittää, että 25 prosenttia tykkää, Pirkkalainen naurahtaa.


Keskustan kannatus oli Ylen maaliskuun gallupissa vain 14,1 prosenttia.

Pirkkalainen arvioi, että kyse on ”jonkinlaisesta luottamuksen menettämisestä”, ja linjaa, ettei keskusta aio roikkua hallituspaikassa kiinni, jos puolue saa eduskuntavaaleissa rökäletappion.

– Jos suhteessa edelliseen vaalitulokseen tulee roima tappio, olisi enemmän valtaan takertumista kuin äänestystuloksen kunnioittamista lähteä hallitukseen.

Vaikka hallitus jatkaa toimitusministeristönä, Sipilän hallituksen ero ja poliittisen yhteistyön päättyminen kokoomuksen kanssa on vaikuttanut keskustaväen tunnelmiin myönteisellä tavalla.

Pirkkalaisen mukaan ”puolueväessä on nähtävissä uudenlainen asento”.

– Ihan kuin keskustaväkeen olisi pistetty töpseli seinään. Se ei ole hallituksen erolla tai soten kaatumisella ilakointia, vaan tunnetta siitä, että keskusta voi vaikeankin vaalikauden jälkeen katsoa omana itsenään eteenpäin.

Pirkkalainen otti esiin maanantaina toimittajia tavatessaan myös Sdp:n ilmastokannat, jotka ovat puoluesihteerin mukaan hapuilevia.

– Googletin Antti Rinne ja hakkuut, niin tuli seitsemän erilaista kantaa. Sama koskee autoilua ja lihaveroasioita. Kotimaiselle ruualle ei saa tulla lisäkustannusrasitetta. Jos Rinne haluaa lätkäistä jonkun veron Brasiliasta tuodulle nauhanlihalle, se passaa ainakin minulle.

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt