Antti Rinne yrittää vääntää rautalangasta – näin hän pelastaisi pääministerinä suomalaisten sote-palvelut - Politiikka - Ilta-Sanomat

Antti Rinne yrittää vääntää rautalangasta – näin hän pelastaisi pääministerinä suomalaisten sote-palvelut

Julkaistu: 9.3.2019 16:45

Sdp:n puheenjohtaja Antti Rinne on valmis astumaan pääministeri Juha Sipilän pyöreään pöytään sopimaan soten valmistelun jatkorahoituksesta.

Sdp johtaa ylivoimaisesti gallupeja, kun eduskuntavaaleihin on aikaa viisi viikkoa. Tällä hetkellä näyttää siis vahvasti siltä, että puolueen puheenjohtaja Antti Rinne on Suomen seuraava pääministeri.

Tämä tarkoittaa, että hänellä on myös suuri valta sen määrittelyssä, miten suomalaisten sosiaali- ja terveyspalvelut tulevaisuudessa järjestetään.

Rinne myöntää tuntevansa soten painon jo hartioillaan.

– Kannan huolta siitä, miten nopeasti saadaan erityisesti peruspalveluiden kannalta tärkeät asiat kuntoon. Jos Sdp on vaalien jälkeen voittaja ja hallituksen muodostaja, niin kyllä vastuu painaa tässä suhteessa.

Millainen suunnitelma Rinteellä sitten on suomalaisten sote-palveluiden pelastamiseksi?

– Iso kuva koko sotessa on ollut se, että terveyserojen kasvaminen pitää pysäyttää ja kääntää toiseen suuntaan. Perusterveydenhuollon saavutettavuus ja lääkäriin pääsy pitää turvata perustason palveluissa. Samoin sosiaalipuolella vanhustenhoito ja lastensuojelu kaipaavat paljon korjauksia, Rinne listaa.

Yksi suurimmista ongelmista on hänen mukaansa se, että erityisesti peruspalveluissa on liian vähän resursseja ja hoitajia.

Rinteen mukaan oppositio on eduskunnan sote-valiokunnassa tehnyt laajaa yhteistyötä ja muodostanut selkeän yksimielisen näkemyksen mallista, jonka takana Rinnekin voi seistä.

– Siinä on kaksi keskeistä elementtiä. Markkinamalli, jossa 5,4 miljardia euroa peruspalveluista tulee voiton tavoittelun piiriin, sitä emme hyväksy. Sote-palveluitten ulkopuolella oleva maakuntahimmeli, sitä emme hyväksy.

– Jos nyt ajattelen tämänhetkisiä poliittisia voimasuhteita, niin ei tarvitse kovin paljon lisää voimaa että malli, jota oppositio on siellä edustanut tulee hyväksyttyä, jos me haluamme.

Antti Rinteen mukaan tulevasta sote-uudistuksesta tulisi sopia jo hallitusneuvotteluissa, ja se tulisi valmistella yhteistyössä opposition ja hallituksen kesken.

Tähän mennessä Rinne siis on selittänyt, mikä sote-palveluissa on vialla, ja mitä hallitus teki väärin. Yritetään siis uudelleen.

Yrityksillä voisi Rinteen mukaan olla jonkinlainen rooli tulevien palvelujen tuottamisessa. Esimerkiksi hallituksen mallin mukaiset palvelusetelit hän voisi kuitenkin hyväksyä.

– Meidän näkökulmasta tämä lähtee liikkeelle siitä, että julkinen sektori on se järjestäjä ja tuottaja vastuussa. Se käyttää yksityistä ja kolmatta sektoria tarpeen mukaan silloin kun se on järkevää kokonaisuuden näkökulmasta.

– Ei meillä mitään erityistä vastaan ole yksityisiä yrityksiä ja palveluja, mutta lähtökohta on se, että marssijärjestyksen ja päätöksen siitä, miten tuotanto rakennetaan päättävät demokraattisesti valitut päätöksentekijät.

Kokoomuksen toivoma valinnanvapaus siis ainakin jää historiaan, jos Rinteeltä kysytään.

Rinteen mukaan sote-palveluiden järjestämiseen tarvitaan kuntia vahvemmat alueelliset hartiat. Maakunniksi alueita tuskin tullaan kutsumaan.

Sdp onkin puhunut sote-kunnista, joita voisi sen mukaan olla esimerkiksi 18, aivan kuten hallituksen kaatuneessa mallissa.

Nimi on Rinteen mukaan kuitenkin sivuseikka, eikä alueiden lukumääräkään ole kiveen hakattu.

Oleellista on hänen mukaansa se, että alueet ovat perustuslain tarkoittamia kuntaa laajempia itsehallintoalueita, joiden väestöpohja ei jää liian pieneksi palveluiden järjestämisen ja tuotannon näkökulmasta.

– Suomi on niin erilainen väestötieteeltään ja etäisyyksiltään, että kokonaisuus pitää arvioida uudelleen.

Sipilän hallituksen mallissa maakunnille olisi annettu myös liuta muita tehtäviä sote-palveluiden järjestämisen lisäksi. Tässä Antti Rinne ei ole valmis antamaan keskustalle periksi.

Suurin ero hallituksen malliin on kuitenkin se, mitä muita tehtäviä näille ”leveämmille hartioille” annettaisiin.

Hallituksen mallissa maakunnille olisi annettu myös liuta muita tehtäviä sote-palveluiden järjestämisen lisäksi. Tässä Rinne ei ole valmis antamaan keskustalle periksi.

– Me lähdetään siitä, että ensimmäisessä vaiheessa vain ja ainoastaan sote-palveluiden kokonaisuus laitetaan isompien järjestäjätahojen piiriin. Ei kannata lähteä haukkaamaan norsua kerralla, Rinne linjaa.

– Jos sitten on tarpeen, en osaa vielä tällä hetkellä sanoa, muuta valtionhallintoa alueelliseen hallintoon rakentaa, niin sen aika tulee myöhemmin.

Rinne ei usko, että sote-kunnille kuitenkaan annetaan sote-palveluiden lisäksi muita tehtäviä ainakaan vielä ensi vaalikaudella.

Rinteen mukaan tulevasta sote-uudistuksesta tulisi sopia jo hallitusneuvotteluissa, ja se tulisi valmistella yhteistyössä opposition ja hallituksen kesken. Näin uudistus olisi hänen mukaansa mahdollista saada voimaan jo ensi vaalikaudella.

Pääministeri Juha Sipilä on ehdottanut ”pyöreän pöydän” keskusteluja sotesta vielä ennen eduskuntavaaleja. Rinne ei tästä innostu.

– Odotusarvot tuollaiselle palaverille eivät ole kovin suuria. Sipilällä ei ole enää pääministerin mandaattia. Katsotaan vaalitulos ja sen jälkeen sitä, kuka johtaa valmistelua sotessa.

Hänen mukaansa Sipilän taka-ajatuksena olisi vain ”lähteä viemään hallituksen mallia modifioituna eteenpäin”.

Antti Rinne ei usko sote-palvelujen ulkoistuksien merkittävästi lisääntyvän hallituksen mallin kaatumisen seurauksena, ja kuittaa sen vain Sipilän hallituksen pelotteluna.

Rinne on kuitenkin sitä mieltä, että hallituksen työ ei ole mennyt hukkaan, ja isosta osasta maakuntien uudistusta koskevaa valmistelua on hyötyä myös ensi vaalikaudella.

Tämä ei Rinteen mukaan tarkoita valinnanvapauden ja maakuntahallinnon jatkovalmistelua, vaan sote-palveluiden integraatiota koskevaa valmistelua.

Rinteen mukaan valmistelun jatkorahoituksesta tulisikin päättää eduskunnan kesken vielä ennen vaaleja. Tätä voisi Rinteen mukaan selvittää Sipilän ”pyöreässä pöydässä”.

– Sieltä on tulossa lisätalousarvio joka tapauksessa. Siinä yhteydessä minun mielestäni olisi järkevää yrittää tämä asia hoitaa, Rinne sanoo.

– Tämä on sellainen konkreettinen asia, joka ei liity itse sote-malleihin, joka voisi edistää valmistelua ja tulevia ratkaisuja. Jos hän sellaisen kutsuu, niin kyllä me sinne menemme.

Rinteen mukaan rahoituksesta voi päättää, vaikka uudesta sote-mallista ei ole vielä tietoa, sillä kaikki puolueet ovat samaa mieltä siitä, että erikoissairaanhoidon ja perusterveydenhuollon välistä yhteyttä pitää parantaa ja tavoitella saumattomia hoitoketjuja.

Kokoomuksen Petteri Orpon puheita valmistelun hallitusta alasajosta Rinne pitää vastuuttomina.

– Valmisteluorganisaatioissa hyvää pyyteetöntä työtä tehneiden ihmisten näkökulmasta on kohtuutonta, että sellainen kirves leijuu pään päällä että valmistelu loppuu tähän.

Suurin huoli soten kaatumisessa on liittynyt kuntien yksityisten palveluntuottajien kanssa tehtäviin sote-palvelujen ulkoistussopimuksiin.

Rinne ei usko ulkoistuksien merkittävästi lisääntyvän hallituksen mallin kaatumisen seurauksena, ja kuittaa sen vain Sipilän hallituksen pelotteluna.

– Minun ymmärtääkseni keskustelu laajamittaisista ulkoistuksista on liittynyt Sipilän hallituksen pyrkimykseen vaikuttaa tilanteeseen. En usko, että mitään heinäsirkkaparven hyökkäystä tulee. Uskon, että poliitikot ovat järkeviä kuntapäättäjinä.

Rinne viittaa ”Sdp:n puoluehallituksen ja piirien laajaan verkostoonsa kentällä”, jonka mukaan ainakaan tiedossa ei ole laajamittaista yksityistämisen aaltoa.

Ulkoistuksia ja investointeja hillitsemään laadittua ”rajoituslakia” päätettiin alkuvuodesta jatkaa vuoteen 2022. Rinteen mukaan laki kannattaa kuitenkin pitää voimassa siihen asti, että uusi sote saadaan voimaan.

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?