Kokoomuksen ”Autot kuuluvat teille” -tienvarsimainos on kuumentanut tunteita viikonlopun aikana varsinkin sosiaalisessa mediassa.
Osa on pahoittanut mielensä.
Osa on jopa suuttunut!
Osa yrittää ilkamoida suuttumuksensa keskellä.
Onneksi olkoon, kokoomus! Kyseessä on alkavan vaalitaistelun paras poliittinen mainos. Se herättää tunteita, siitä puhutaan. Kampanja siis toimii.
Viestikään ei ole pahasti väärä, jos sitä katsoo muualta kuin twitterien besserwisserien tai Helsingin Punavuoren ja Käpylän mielensäpahoittajien silmälasien takaa. Se on riittävän moniulotteinen.
Vaalienkin jälkeen tässä maassa ajetaan autoilla, sähköautoilla, bioautoilla – mutta myös dieseleillä, vaikka vaalitenttien hurskastelun perusteella muutakin voisi luulla.
”Viestikään ei ole pahasti väärä, jos sitä katsoo muualta kuin twitterien besserwisserien tai Helsingin Punavuoren ja Käpylän mielensäpahoittajien silmälasien takaa.
Kansalaiset osaavat ilmastokeskustelun tiimellyksessä ajatella myös omilla aivoilla. Sitä joukkoa mainos puhuttelee.
Pannaanpa vastakuppiin tienvarsimainos, jonka Sdp voisi ilmasto-ohjelmansa perusteella tekaista:
”Seuraavalla hallituskaudella tulee laatia aikataulu uusien polttomoottoriautojen kieltämiseksi henkilöliikenteessä ja biopolttoaineisiin siirtymiseksi raskaassa liikenteessä.”
Tätä ajaa SDP!
Ja alle varapuheenjohtaja Sanna Marinin (sd) pärstä – tai Antti Rinteen (sd).
Ote on Sdp:n ilmasto-ohjelmasta.
Houkutteleva?
Kaikkein pahinta mitä kokoomus voi nyt tehdä, on pyydellä anteeksi mainostaan. Pystypäin eteenpäin, jos saa pyytää!
Vaalimainonnan osalta mieleen jäävin on vuoden 2007 vaalien alla SAK:n Sdp:n kampanjan tueksi tekemä tv-mainos, jossa Oiva Lohtander esittää ahmivaa öykkäripomoa.
Siitä nousi valtava kohu.
Kohu olikin ihmeellinen, sillä mainosta ei koskaan ajettu mainoksena ulos. Sak ja Sdp tulivat katumapäälle ja peruivat loistofilmauksensa, joka muuten kuvattiin Vanajanlinnassa, entisessä kommunistien Sirola-opiston takkahuoneessa. Mainosta näytettiin vain siitä kertovissa tv:n uutisjutuissa, mainoksena sitä ei ajettu ulos kertaakaan
Nykyään moni tuolloinen demaripamppu katuu, ettei mainosta ajettu.
Syystäkin katuu. Se oli hyvä ja puhutteleva. Poliittista viestintää parhaimmillaan.
Hyvä mainos herättää keskustelua. Kuten kokoomuksen automainos nyt.
Näitä lisää!