Politiikka

Ehdotus bensa- ja dieselautojen täyskiellosta kuumentaa tunteita – Packalén: ”Typerä esitys”

Julkaistu:

Selkeä enemmistö kansanedustajista torjuu täyskiellon. Vihreiden Emma Kari toteuttaisi kiellon jo 2020-luvun loppuun mennessä.
Selkeä enemmistö kansanedustajista torjuu IS:n kyselyssä liikenne- ja viestintäministeriön asiantuntijatyöryhmän esityksen uusien bensa- ja dieselautojen myynnin kieltämisestä viimeistään vuoteen 2035 mennessä.

52 kansanedustajaa vastusti kyselyssä täyskieltoa ja 19 kannatti. 31 kansanedustajaa ei joko vastannut asiaa koskevaan kysymykseen tai ei osannut antaa selkeää vastausta.

Jos grafiikka ei näy, katso se tästä.

Liikenne- ja viestintäministeriön asiantuntijaryhmä perusteli ajatustaan fossiilisen liikennepolttoaineen myyntikiellon ennakoimisella.
Mainos (Teksti jatkuu alla)
Mainos päättyy

Ärhäkimmin täyskiellon kannalla ovat vihreät.

Vihreiden puheenjohtaja Pekka Haavisto vastasi kyselyssä, että hän ei usko eurooppalaisten autonvalmistajien tarjoavan markkinoille uusia bensiini- ja dieselautoja vuoden 2035 jälkeen.

Vihreiden eduskuntaryhmän toinen varapuheenjohtaja Emma Kari lopettaisi uusien polttomoottoriautojen myynnin jo 2020-luvun loppuun mennessä.

– Samalla myös niiden maahantuonti on kiellettävä, Kari linjasi kyselyssä.



Olli-Poika Parviaisen johtamassa vihreiden poliittisen tavoiteohjelman valmistelussa uusien bensa- ja dieselautojen myynnin lopettamisvuodeksi linjattiin vuosi 2030.

Jyrki Kasvin (vihr) mukaan kyse on ”koko planeetan pitämisestä asuinkelpoisena ja meidän sivilisaatiomme selviämisestä”.


Bensa- ja dieselautojen täyskielto kohtaa myös jyrkkää vastustusta eri puolueissa. Tom Packalén (ps) luonnehti ehdotusta ”typeräksi”. Antti Rantakangas (kesk) pitää ajatusta ”täysin epärealistisena”.

Osaa puolueista kysymys jakaa, niin myös keskustaa. Niilo Keränen (kesk) puoltaa täyskieltoa sillä ehdolla, että ”korvaava käyttövoima varmistetaan myös syrjäseudulla asuville kohtuuhintaan”.

Matti Vanhanen (kesk) katsoo, että bensan ja dieselin käyttö polttoaineena voitaisiin kieltää vuosien 2030–2040 välillä.

– Polttomoottoreita saa mielestäni valmistaa jatkossakin, kunhan ne käyttävät kestävästi valmistettua etanolia, biokaasua tai biodieseliä.

Asia jakaa mielipiteitä myös SDP:n sisällä. Tarja Filatov (sd) on täyskiellon kannalla. SDP:n varapuheenjohtaja Ville Skinnari pitää tavoitetta oikeana, mutta ei silti kannata täyskieltoa.

– Vuosilukujen ehdoton lukitseminen 16 vuotta etukäteen ei ole oikea tapa vaan pitää tehdä välitarkastelupisteet 2020-luvulle, Skinnari kommentoi.

Sdp:n ilmasto-ohjelmassa linjataan, että ”seuraavalla hallituskaudella tulee laatia aikataulu uusien poltto-moottoriautojen kieltämiseksi henkilöliikenteessä ja biopolttoaineisiin siirtymiseksi raskaassa liikenteessä”.

Kokoomuksen puheenjohtaja, valtiovarainministeri Petteri Orpo ilmoittaa, että kokoomus ei kannata täyskieltoa, mutta haluaa tehdä yhä useammalle mahdolliseksi vähäpäästöisemmän auton hankkimisen.

– Kokoomuksen tavoite on laskea autoveroa niin, että se kannustaa vähäpäästöisemmän ajoneuvon ostamiseen.

Biokaasuautolla ajava Saara-Sofia Sirén (kok) sen sijaan oli täyskiellon kannalla.

– Vaikuttavuusarvioinnit on tehtävä huolella, eivätkä kustannukset saa kohdistua kohtuuttomasti etenkään yksittäisiin ihmisiin, Sirén totesi.

Useat kansanedustajat eivät ottaneet kysymykseen suoraa kantaa.

Esimerkiksi Markus Mustajärvi (vas) vastasi, että hän ”ei usko tavoitteen toteutuvan, vaikka tarve kehittää vaihtoehtoisia ratkaisuja on kiistaton”.

Joona Räsänen (sd) totesi, että ”toivossa on hyvä elää, mutta en ole vielä ihan vakuuttunut, että tavoite olisi realistinen”.

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt