IS selvitti kansan­edustajien meno­pelit ja ajo­määrät – edus­kunnan kilometri­kuningas Kari Kulmala ajaa 90 000 km vuodessa

Julkaistu:

Kysely
Eduskunnan yleisimmät automerkit ovat Toyota ja Volvo.
Eduskunnan yleisimmät automerkit ovat Toyota ja Volvo, käy ilmi Ilta-Sanomien selvityksestä, johon vastasi 102 kansanedustajaa.

Molempia on eduskunnassa 11 kappaletta. Kolmanneksi yleisin automerkki on Skoda (10 kpl) ja neljänneksi yleisin Volkswagen (9 kpl).

Jos grafiikka ei näy, katso se tästä.

Eduskunnassa on tässä suhteessa kuin kansa pienoiskoossa, sillä suomalaisten yleisimmät automerkit ovat Toyota, Volkswagen ja Skoda. Eduskunnassa ovat tosin yliedustettuna hybridi-Toyotat, joita on yhteensä viisi.

Seitsemällä vastaajalla ei ole autoa lainkaan. Kaikki autottomat edustavat eduskunnan punavihreää siipeä, demareita, vihreitä ja vasemmistoliittoa.

Vihreistäkin löytyy autoilijoita, esimerkiksi joensuulaisen Krista Mikkosen perheessä on vuoden 2004 bensakäyttöinen Renault Megane, jolla ajetaan 20 000 kilometriä vuodessa.

Vastanneista ylivoimainen enemmistö, 85, ajaa bensa- tai dieselautolla.

Hybridiautoilijoita on kymmenen, Markku Rossi (kesk), Olavi Ala-Nissilä (kesk), Eero Suutari (kok), Timo Harakka (sd), Joona Räsänen (sd), Pilvi Torsti (sd), Paavo Väyrynen (tl), Pekka Haavisto (vihr), Satu Hassi (vihr) ja Olli-Poika Parviainen (vihr).

IS kysyi kansanedustajilta auton merkin, mallin, vuosimallin, käyttövoiman ja lukumäärän lisäksi arviota vuoden aikana ajetuista kilometreistä.

Eniten kansanedustajista ajaa Kari Kulmala (sin), noin 90 000 kilometriä vuodessa – kilometreistä 80 000 taittuu vuoden 2008 Volkswagen Passatilla ja loput vuoden 1999 Fiat Ducato -asuntoautolla.

Kari Kulmala, miltä tuntuu olla eduskunnan kilometrikuningas?

– Mielelläni olen, kannatan yksityisautoilua, Kulmala sanoo.

Kulmala ei tunne ajoistaan ilmastotuskaa. Kulmala viittaa diesel-Passattinsa vähäiseen kulutukseen: 5,2 litraa satasella.

– Enemmänhän lentokoneet saastuttavat. Tiettyjen puolueiden kansanedustajat lentävät Helsinkiin työpaikalle ja takaisin, eivät he polkupyörällä aja. Taksikuluni ovat tältä vaalikaudella nolla euroa.

Helsingistä on Kulmalan kotikuntaan Rääkkylään 440 kilometriä.

Kulmala ajaa viikonloppuisin aina kotiinsa, joten pelkästään kodin ja eduskunnan välisistä ajoista kertyy joka viikko lähes 900 kilometriä.


Mieleen voi juolahtaa, mitä Kulmalan ajoralli kustantaa veronmaksajille.

– Olen saanut syyskuun alusta kilometrikorvausta tähän päivään saakka noin 4000 euroa. Kaikista matkoista ei ilkeä laskuttaa, vaikka mahdollisuus olisikin, Kulmala kommentoi kuluja.

Kulmala huomauttaa maksaneensa kolmen ja puolen vuoden ajan Helsingin ja Rääkkylän väliset ajot itse.

Taustalla oli eduskunnan silloisen talouspäällikön Pertti J. Rosilan linjaus, jonka mukaan kodin ja eduskunnan väliset matkat tehdään joukkoliikennevälineillä ja omalla autolla tehdyt matkat kustannetaan vain poikkeustapauksissa.

Viime syyskuussa tilanne muuttui, kun eduskunnan hallintojohtaja Pertti Rauhio hyväksyi Kulmalan ajojen laskuttamisen eduskunnalla.

Kulmala vaati korvauksia ajoistaan, kun julkisuudessa oli kerrottu Ritva Elomaan (ps) laskuttaneen eduskuntaa oman auton käytöstä lähes 6000 euron edestä.

– Kulmalan kotiosoitteesta on Joensuun lentoasemalle yli tunnin matka. Jos hän ottaisi taksin ja lentokoneen, siitä tulisi aikamoinen lasku. Junayhteydetkään Pohjois-Karjalaan eivät ole vielä niin nopeita, Rauhio perustelee.

Kulmalan mukaan ”juna ja lentokone eivät tule myöskään kysymykseen jo senkin takia, etteivät ne kulje ajallaan”. Myös turvallisuusaspekti huolettaa Kulmalaa, joka on siviiliammatiltaan poliisi.

– Lentokonevuoro voidaan peruuttaa. Jos menisin junalla Kiteelle, pitäisi ottaa taksi ja jättää auto rautatieasemalle, jossa kymmenkunta autoa rosvotaan joka vuosi. Henkilöautoni kulkee aina, eikä jätä tielle.



Jos grafiikka ei näy, katso se tästä.

Näillä autoilla kansanedustajat ajavat

Keskusta

Anne Kalmari: Skoda Octavia, diesel, vm. 2006

Antti Kaikkonen: Ford Focus, bensa, vm. 2013

Antti Rantakangas: Nissan ja Skoda, toinen bensa ja toinen diesel, vm. 2007, ja 2015

Anu Vehviläinen: Audi A4, bensa, vm. 2017

Ari Torniainen: Mazda 6 Sedan, bensa, vm. 2013

Arto Pirttilahti: MB 220 C, diesel, vm. 2003

Eerikki Viljanen: Skoda Yeti 1,2, bensa, vm. 2010

Eeva-Maria Maijala: Honda crv citymaasturi, bensa, vm. 2008

Esko Kiviranta: 2 x Volvo V70 2.4 D., diesel, vm:t 2005 ja 2008

Hanna Kosonen: Toyota Auris, bensa, vm. 2014

Hanna-Leena Mattila: Volvo S60, diesel, vm. 2008

Hannu Hoskonen: Kia Optima, diesel, vm. 2013

Juha Pylväs: Volvo S80, diesel, vm. 2010

Juha Sipilä: Tesla Model S, täyssähkö

Lasse Hautala: Volkswagen Passat, diesel, vm. 2011

Marisanna Jarva: Volvo V70, diesel, vm. 2008

Markku Pakkanen: Volvo Amazon, Volvo XC 60 ja Nissan Xtrail henkilöauto, bensa ja diesel, vm:t 1966, 2009 ja 2017

Markku Rossi: Toyota RAV4 2.5, hybridi (bensa/sähkö), vm. 2018

Matti Vanhanen: Nissan Qashqai, bensa, vm. 2016

Mauri Pekkarinen: BMW 520, diesel, vm. 2016

Mikko Alatalo: Volvo V70, diesel, vm. 2009

Mikko Savola: Skoda Superb ja Ford Mondeo, diesel, vm. 2012 ja 2011

Niilo Keränen: MB E250, diesel, vm. 2012

Olavi Ala-Nissilä: Toyota CHR, hybridi (bensa/sähkö), vm. 2017

Pekka Puska: Toyota Auris, bensa, vm. 2008

Petri Honkonen: Volvo V50 , diesel, vm. 2008

Tapani Tölli: BMW X5 (diesel) vm. 2008 ja VW-Golf (bensa) vm. 2009

Timo Korhonen: Kia Ceed 1,6, bensa, vm. 2015

Tuomo Puumala: Volvo S80, diesel, vm. 2009

Ulla Parviainen: BMW 116d, diesel, vm. 2009

KOKOOMUS

Arto Satonen: Subaru Outback, bensa, vm. 2015

Ben Zyskowicz: Ford Mondeo, bensa, vm. 2008

Eero Lehti: Tesla Model S, täyssähkö, vm. 2017

Eero Suutari: Volvo XC90, hybridi (bensa/sähkö), vm. 2016

Harri Jaskari: Audi Q5, diesel, vm. 2014

Jaana Laitinen-Pesola: Honda Civic, bensa, vm. 2016

Jukka Kopra: Skoda Superb, diesel, vm. 2014

Kaj Turunen: Fiat Ducato (paketti- ja matkailuauto), diesel, vm. 2001

Mari-Leena Talvitie: Skoda Octavia, diesel, vm. 2009

Markku Eestilä: Mercedes-Benz E farmari, diesel, vm. 2018

Pauli Kiuru: Mazda 6, bensa, vm. 2002

Pertti Salolainen: Skoda Rapid, bensa, vm. 2016

Petteri Orpo: BMW X3, diesel, vm. 2013

Pia Kauma: Audi A3, bensa, vm. 2017

Raija Vahasalo: Kia Ceed (diesel) ja Honda CR-Z (hybridi), vm:t 2008 ja 2013

Saara-Sofia Sirén: Audi A3 G-Tron, biokaasu, vm. 2015

Timo Heinonen: Skoda Octavia, diesel, käytettynä ostettu vanha auto

Veera Ruoho: BMW 325i , bensa

KRISTILLISDEMOKRAATIT

Antero Laukkanen: Citroen C4 Grand Picasso, diesel, vm. 2016

Peter Östman: MB GLK, diesel, vm. 2015

Päivi Räsänen: MB ja BMW E 220 CDI ja 320d, diesel, vm. 2012 ja 2010

Sari Essayah: Skoda Octavia Farmari, diesel, vm. 2016

PERUSSUOMALAISET

Jani Mäkelä: Volkswagen Caddy Maxi, bensa, vm. 2017

Jari Ronkainen: Mercedes-Benz E 220, diesel, vm. 2012

Juho Eerola: Skoda Kodiak, diesel, vm. 2017

Leena Meri: Toyota Avensis, bensa, vm. 2018

Mika Niikko: Nissan Qashqai, bensa, vm. 2017

Mika Raatikainen: Suzuki Grand Vitara, bensa, vm. 2007, Raatikaisella on lisäksi seitsemän autoa, joista kaksi hän omistaa veljensä kanssa

Rami Lehto: Toyota Avensis, bensa, vm. 2016

Toimi Kankaanniemi: Volvo S60, diesel, vm. 2017

Tom Packalén: Range Rover Evogue Prestige, diesel, vm. 2012

Ville Tavio: Mercedes-Benz E, diesel, vm. 2010

RKP

Anna-Maja Henriksson: Audi A4 Avant 1,8 TFSI 125 kW quattro ja Kia TXE, bensa, Audin vm. on 2014 ja Kian 2006

Eva Biaudet: Ford Galaxy, bensa, vm. 2006

Mats Löfström: Volkswagen Golf, bensa, vm. 2012

SINISET

Anne Louhelainen: Volkswagen Passat Variant 1,9 tdi, diesel, vm. 2004

Kari Kulmala: Volkswagen Passat, diesel, vm. 2008

Kimmo Kivelä: Nissan Maxima, bensa, vm. 2004

Martti Mölsä: Audi A6, diesel, vm. 2005

Reijo Hongisto: Mitsubishi Pajero, diesel, vm. 2005, lisäksi Hongistolla on kolme Saabia

Sampo Terho: Audi A6, bensa, vm. 2011

Simon Elo: Hyundai i30, bensa, vm. 2010

Tiina Elovaara: Audi A4, bensa, kahdeksan vuotta vanha

SDP

Antti Rinne: Volkswagen Passat, diesel

Eeva-Johanna Eloranta: MB A180, bensa, vm. 2017

Harry Wallin: Toyota Verso, bensa, vm. 2011

Joona Räsänen: Toyota Rav4, hybridi (bensa/sähkö), vm. 2018

Katja Taimela: Audi A3, bensa, vm. 2017

Lauri Ihalainen: Volkswagen VM Tiguan Henkilöauto, bensa, vm. 2018

Maarit Feldt-Ranta: ei autoa

Merja Mäkisalo-Ropponen: Toyota Avensis, diesel, vm. 2015

Pilvi Torsti: Volvo XC90, hybridi (bensa/sähkö), vm. n. 2016

Riitta Myller: ei autoa, ”käytän julkisia ja tarvittaessa saan toveriapua maakunnassa liikkumiseen”

Sirpa Paatero: Skoda Superb, diesel, vm. 2017

Tarja Filatov: BMW 116i, bensa, vm. 2009

Timo Harakka: Hyundai Ioniq, yksityisleasing, hybridi (bensa/sähkö), vm. 2017

Ville Skinnari: KIA Optima, diesel, vm. 2017

TÄHTILIIKE

Paavo Väyrynen: Toyota Prius, hybridi (bensa/sähkö), vm. 2018

VASEMMISTOLIITTO

Hanna Sarkkinen: ”ajokortti mutta ei omaa autoa, lainaan tarvittaessa äitini ja joskus puolisoni autoa”

Kari Uotila: Peugeot 308 SW farmari, bensa, vm. 2017

Li Andersson: ei autoa, lainaa joskus ”äitinsä pientä sinistä Peugeotia (Peugeot 206)”

Markus Mustajärvi: Kia Rio, bensa, vm. 2018

Matti Semi: Honda CRV, diesel, vm. 2008

VIHREÄT

Emma Kari: ei autoa

Hanna Halmeenpää: VW Caravelle, diesel, vm. 2011

Jyrki Kasvi: Honda CR-V, diesel, vm. 2015

Krista Mikkonen: Renault Megane, bensa, vm. 2004

Olli-Poika Parviainen: Toyota Prius, hybridi (bensa/sähkö), vm. 2016

Outi Alanko-Kahiluoto: ei autoa

Pekka Haavisto: Volkswagen Passat GTE, hybridi (bensa/sähkö), vm. 2018

Satu Hassi: Mitsubishi Outlander PHEV, hybridi (bensa/sähkö), vm. 2014

Touko Aalto: ei autoa, ”käyttövoimana lihasvoima, kuljen pitkät etäisyydet junalla tai bussilla”

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt