Politiikka

Näin kansanedustajat väänsivät ilmastonmuutoksesta – ”Jotkut täällä kehtaavat huudella, että kuka maksaa”

Julkaistu:

Kansanedustaja Jyrki Kasvin mukaan päästöleikkaukset maksavat kaikille sitä vähemmän, mitä nopeammin muutokseen ryhdytään.
Eduskunta kävi tänään keskiviikkona ajankohtaiskeskustelun lajien sukupuuttoaallosta ja ilmastonmuutoksen torjunnasta.

Vihreiden ryhmäjohtajan Krista Mikkosen mukaan Suomi tarvitsee ekologisen verouudistuksen, ja tähänastiset uudistukset ovat olleet pelkkää ”näpertelyä”.

– Seuraavan uudistuksen on oltava miljardiluokkaa. Muutos on kuitenkin tehtävä reilulla tavalla niin, etteivät köyhimmät ihmiset joudu ilmastonmuutoksen torjunnan maksajiksi, Mikkonen sanoi.


Keskustelu kääntyi kuitenkin nopeasti siihen, kuka miljardiluokan uudistuksen maksaa.
Mainos (Teksti jatkuu alla)
Mainos päättyy

Sinisten ryhmäjohtajan Simon Elon mukaan päästöleikkausten maksaja ei saa olla polttomoottoriautolla ajava pienen kaupungin tai maaseudun suomalainen.

– Kysymys on ilmastonmuutoksessakin usein se, että kuka maksaa ja kuka hyötyy, Elo sanoi.

– Voittaja ainakin punavihreiden mallissa olisi suuressa kaupungissa asuva henkilö, jolla on ilmainen joukkoliikenne.

Elon mukaan Mikkosen toteamus pienituloisten huomioimisesta tulee ottaa huomioon.

– Mutta kyllä minä hieman pelkään pienituloisten suomalaisten puolesta, kun vihreät puhuvat Mikkosen suulla, että tämä on miljoonaluokan verokysymys. Kenelle se verotaakka oikein menee, Elo kysyi.


Liikenne- ja viestintäministeriön raportti esitti viime vuoden lopulla fossiilisten liikennepolttoaineiden myynnin kieltämistä kotimaan liikenteessä kokonaan vuodesta 2045 alkaen.

Fossiilisia komponentteja sisältävien bensiini- ja diesellaatujen myyntikiellon ohella raportti esittää, että bensiini- ja dieselkäyttöisten uusien henkilöautojen myynti päättyy Suomessa viimeistään vuonna 2035.
Ministeriö on myös asettanut hallituksen tuella Suomen tavoitteeksi myös 670 000 sähköautoa vuoteen 2030 mennessä.

Kristillisdemokraattien ryhmäjohtajan Peter Östmanin mukaan ilmastokeskustelusta onkin muodostunut asemasota fossiilisten polttoaineiden ja liikenteen sähköistämisen välillä.

Myös hänen mukaansa on huomioitava, etteivät kaikki asu kaupungeissa, joissa etäisyydet ovat lyhyitä, eikä kaikilla ole varaa siirtyä sähköautoihin yhtä nopealla aikataululla.

– Eikö ole vielä liian aikaista haudata diesel-moottorit? Östman kysyi.


Kansanedustaja Jyrki Kasvi (vihr) muistutti, että enemmän ilmastonmuutos tulee maksamaan, jos sen ehkäisemiseksi ei tehdä mitään.

Kasvin mukaan kaikilta vaaditaankin radikaaleja muutoksia kaikille yhteiskunnan sektoreille liikenteestä ruokavalioon ja metsänhoidosta asumiseen.

– Silti jotkut täällä kehtaavat huudella, että kuka maksaa, mitä maksaa. Vähän, se maksaa paljon vähemmän niin sille omakotiasujalle, autoilijalle ja kaupunkilaisille kuin se, ettemme tee kaikkea mahdollista heti ja nyt, Kasvi totesi.


Huoli ilmastonmuutoksesta nousi jälleen tapetille kansainvälisen ilmastopaneeli IPCC:n raportin myötä. Raportin mukaan maapallon keskilämpötilan nousun rajoittaminen kahteen asteeseen ei riitä, vaan tavoitteeksi on asetettava 1,5 astetta.