IS selvitti puheenjohtajien menopelit – Sipilä ajaa noin 100 000 euron Teslalla, Halla-aholla suuripäästöinen tila-auto, Haavisto hankki hybridin... - Politiikka - Ilta-Sanomat

IS selvitti puheenjohtajien menopelit – Sipilä ajaa noin 100 000 euron Teslalla, Halla-aholla suuripäästöinen tila-auto, Haavisto hankki hybridin...

Li Andersson on ainoa puheenjohtaja, jolla ei ole omaa autoa.

29.12.2018 6:31

Kristillisdemokraattien puheenjohtajaa Sari Essayahia voi pitää tyypillisenä suomalaisena autoilijana.

Essayah kertoo Ilta-Sanomille ajavansa farmarimallisella Skoda Octavialla, joka on Suomessa erittäin yleinen auto. Autossa yhdistyy suomalaisittain tavallinen koko- ja hintaluokka, eikä merkkiäkään mielletä pröystäileväksi.

Kuvassa Skoda Octavia.

Pääministeri Juha Sipilä (kesk) auto, Tesla Model S, tuo mieleen toisenlaisia mielikuvia. Uutena 80–120 000 euroa maksavalla sähköautolla halutaan viestiä ympäristötietoisuudesta ja trendikkyydestä.

– Se on neljä vuotta ollut meillä, hyvin on toiminut, Sipilä kommentoi IS:lle.

Pääministeri Juha Sipilä hankki Teslan vuonna 2014.

Vihreiden puheenjohtaja Pekka Haavisto hankki marraskuussa Volkswagen Passatin pistokehybridin.

Uutena noin 50 000 euroa maksavassa Passat GTE:ssä on sekä sähkö- että polttomoottori – mitä enemmän autoa lataa, sitä vähemmän polttomoottorilla tarvitsee ajaa.

– Auto kulkee latauksella noin 60 kilometriä ja kaupunkiajo sujuu kokonaan sähköllä. Aikaisemmin käyttämäni auto oli Peugeot 5008 dieselmoottorilla, joka hankittiin pienten päästöjen takia, Haavisto kertoo.

Kuvassa Volkswagen Passatin GTE.

Haavisto on kunnostanut kuplavolkkareita museokäyttöön, mutta ajan puutteen vuoksi harrastus on jäänyt, eikä vihreiden nokkamiehellä ole enää kuplia.

Vanhimmalla autolla puheenjohtajista ajaa perussuomalaisten Jussi Halla-aho, jonka Toyota Previa on vuosimallia 2002.

– Muistaakseni käytettynä ostettu. Meillä ei ollut paljon valinnan varaa, koska halusimme edullisen auton, johon mahtuu koko perhe, Halla-aho, viiden lapsen isä, sanoo.

Kuvassa Toyota Previa vuosimallia 2000.

Amerikan-markkinoille alun perin tarkoitettu tila-auto ei ole ekoihme: esimerkiksi automaattivaihteisessa, 2,4-litraisessa bensakoneessa yhdistetty kulutus on 10,8 litraa 100 kilometrillä ja hiilidioksidipäästöt 259 grammaa kilometriä kohti, kun viime vuonna henkilöautojen keskimääräiset hiilidioksidipäästöt olivat 119 grammaa/km.

Toinen vanhemmalla autolla kurvaileva puheenjohtaja on vasemmistoliiton Li Andersson, jolla ei ole omaa autoa, mutta joka lainaa äitinsä ”pientä sinistä Peugeotia”. Andersson tarkentaa myöhemmin, että kyseessä on Peugeot 206, jota ei ole valmistettu kuuteen vuoteen.

– Aika paljon vaalityössä Varsinais-Suomen vaalipiirissä joutuu autolla ajelemaan.

Diesel-autoilla ajavat puheenjohtajista Essayah, kokoomuksen Petteri Orpo ja SDP:n Antti Rinne.

Orpo ajaa muutaman vuoden vanhalla BMW X3:lla; Bemarin keskikokoinen katumaasturi kuluttaa Orpon mukaan 6,5 litraa 100 kilometrillä. Orpon auton hintaluokka on uutena 50–60 000 euroa.

Kuvassa BMW X3.

Karvan verran porvarillisuutta on myös SDP:n puheenjohtajan Antti Rinteen uudessa Volkswagen Passatissa, jota Rinne mainostaa vähäpäästöiseksi.

– Tämä on käytännönlähtöinen asia, ajan pitkiä matkoja ja tarvitsen hyvän auton, Rinne sanoo.

RKP:n puheenjohtaja Anna-Maja Henriksson ja sinisten puheenjohtaja Sampo Terho ajavat Audilla.

Henrikssonilla on Audi A4 vuosimallia 2014. Terho tyytyy toteamaan, että hän ajaa Audilla, jossa on kaksilitrainen moottori ja bensakone. Kulutus on Terhon mukaan noin seitsemän litraa sadalla kilometrillä.

Kuvassa Audi A4.

Joulun alla puoluerekisteriin pääsi Paavo Väyrysen Seitsemän tähden liike, jolla on yksi kansanedustaja eduskunnassa, Väyrynen.

Väyrynen kertoo IS:lle vaihtaneensa äskettäin Toyotan bensakäyttöisen katumaasturin Toyota Prius -hybridiin.

– Käytän aina sähköä, kun mahdollista. Lataus antaa noin 50 kilometriä, ihanteellista meille, kun maaseutuasunto on täällä Tuusulassa. Matka Tuusulaan on 37 kilometriä, Väyrynen mainitsee.

Paavo Väyrynen on hiljattain vaihtanut Toyota Priusiin.

Autotuojat- ja teollisuus ry:n toimitusjohtaja Tero Kallio katsoo, että puheenjohtajien autovalinnat kuvastavat koko kansan kirjoa.

– Siellä on teknologiaintoileva, varakas insinööriyrittäjä, jolla on sadan tonnin täyssähkö-Tesla. Sitten siellä on persu, joka vetelee Previallaan ja joka hakee mahdollisimman isoa kuljetuskapasiteettia mahdollisimman pienellä pääomalla, siinä eivät ole painaneet hirveästi ympäristöarvot, vaan käytännöllisyys, Kallio analysoi.

– Lisäksi siellä on pari Passatia, joista toinen on pistokehybridi ja toinen diesel. Henrikssonin, Orpon ja Rinteen autot ovat perinteisiä keskiluokan autoja, Kallio niputtaa.

Suomalaisten yleisimmät automerkit ovat Toyota, Volkswagen ja Skoda.

Keskimäärin uudesta autosta maksetaan 32 000 euroa ja vanhasta autosta 10–15 000 euroa.

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?