Politiikka

Näin puolueet vastaavat esitykseen kieltää bensa- ja dieselautojen myynti 2035 – ”Emme pelasta ilmastoa sillä, että halvaannutamme liikkumisen”

Julkaistu: , Päivitetty:

Liikenneministeriön työryhmä esitti eilen 28 eri keinoa vähentää liikenteen päästöjä. Suuret puolueet pitävät ehdotuksia kannatettavina mutta hivenen utopistisina.
Liikenne- ja viestintäministeriön työryhmä julkaisi eilen raporttinsa Suomen liikenteen hiilipäästöjen kitkemiseksi. Työryhmän ohjelmassa oli 28 eri keinoa liikenteen päästöjen poistamiseksi.

Kyseessä oli virkamiehistä, tutkijoista ja yritysten edustajista koostunut työryhmä, joka paketoi oman näkemyksensä autoilun päästötalkoiksi.

IS kysyi kolmen suurimman puolueen liikenne-ekspertiltä Liikenne- ja viestintäministeriön työryhmän ehkä puhutuimmasta ehdotuksesta: kielletään uusien bensa- ja dieselautojen myynti vuoteen 2035 mennessä.
Alla olevalla videolla kansalaiset kommentoivat työryhmän suunnitelmia.


Poliitikot pitivät työryhmän tavoitteita hyvinä, mutta eivät pitäneet realistisena sitä, että kaikki uudet autot olisivat sähköautoja vajassa parissa vuosikymmenessä.
Mainos (Teksti jatkuu alla)
Mainos päättyy

Raportissa esitettiin tavoitteiksi muun muassa fossiilisten polttoaineiden myynnin kieltoa vuoteen 2045 mennessä. Lisäksi polttoaineverotusta on nostettava, noin 3 senttiä litralta vuodessa. Myös raskaalle liikenteelle tulisi kilometripohjainen tiemaksu ja kaupunkeihin tulisivat tietullit.

Eduskunnan liikennevaliokunnan varapuheenjohtaja Markku Pakkanen (kesk) tunnustaa, että siirtyminen kokonaan uusiin sähköautoihin ei onnistu työryhmän aikataululla.

– Voin sanoa suoraan, että se ei ole realistinen. En ole sähköautoja vastaan. Tavoitetta kohti voi pyrkiä, mutta se on liian nopea aikataulu. Meillä infra ei ole vielä valmiina, Pakkanen sanoi.


Pakkasen mukaan ongelmana on esimerkiksi käytettyjen sähköautojen kauppa.

Uusia sähköautoja on myyty vain vähän, ja käytettyjen sähköautojen kaupasta ei ole mitään kokemuksia.

Pakkasen mukaan keskustelussa ei ole lainkaan pohdittu, minkälainen on käytetty sähköauto, kuka sellaisen ottaa, ja mikä sen hinta on.

– Jos käytetyt sähköautot lähtevät menemään kaupaksi, uusia sähköautoja pystytään ostamaan lisää. Ensimmäisen sähköauton ostaminen on varakkaille ok, mutta jos vaihdossa ei saa mitään, seuraavan sähköauton ostaminen on iso kysymys.

– Jos käytettyjä Tesloja ostetaan 100 000 eurolla ja Golfia 30 000 eurolla, kuka ottaa riskin, että käytetyn sähköauton akku on inhimillisesti ostettavissa, Pakkanen kyseli.

 

Ostaisitko tuosta vain kolme vuotta vanhan, satatuhatta ajetun sähköauton? Mietit, minkälaisessa kunnossa sen akku on.

Sähköauton akku kuluu käytössä. Pakkasella ei ole tietoa, kuinka paljon uuden akun vaihtaminen käytettyyn sähköautoon maksaa.

– Auton normaali vaihtoväli on neljä vuotta. Ostaisitko tuosta vain kolme vuotta vanhan, satatuhatta ajetun sähköauton? Mietit, minkälaisessa kunnossa sen akku on. Katalysaattorin vaihtaminen dieselautoon maksaa noin 5 000 euroa, Pakkanen totesi.

Suomalaiset ajavat keskimäärin 12 vuotta vanhoilla autoilla, joiden arvo on 3 600 euroa. Siirtyminen sähköautoihin ei ole helppo temppu.

– Tämä on se kansanosa, joka ostaa sähköauton, kun se on viidennen kerran käytettynä myyty. Silloin sen käytetyn sähköauton arvo on 3 000–5 000 euroa, ja minkälainen sen kunto silloin on.

– Jos tämän hintaisia sähköautoja ei saada, ei ilmastotavoite täyty. Ei satoja tuhansia uusia sähköautoja tule ennen kuin käytettyjen autojen autokanta on saatu muutettua, Pakkanen näki.

Myös toinen liikennevaliokunnan jäsen, kansanedustaja Jukka Kopra (kok) pitää uusiin sähköautoihin siirtymistä parissa vuosikymmenessä epärealistisena.

– Heittäisin sen utopian puolelle. Tämä pitää suhteuttaa siihen, kuinka paljon autoja Suomessa on, ja mitä siirtyminen ja vaihtaminen sähköautoihin maksaa.

– Emme pelasta ilmastoa sillä, että halvaannutamme liikkumisen Suomessa. Suhtaudun varauksella raporttiin, Kopra totesi.


Kopran mukaan sähkömoottorit voivat olla valtavirtaa parinkymmenen vuoden päästä, mutta hän epäilee, että tekniikka kehittyisi niin nopeasti.

Kopran mukaan ongelmana sähköautoihin siirtymisessä on esimerkiksi Suomen vanha autokanta.

– Jos teemme liian tiukat säännöt ja tehdään vanhalla autolla ajaminen kerta kaikkiaan kannattamattomaksi, silloin ammumme omaan jalkaan. Silloin täällä ei liikuta minnekään.

– Liikkumisesta pitää pitää huoli ja siirtyä hallitusti uusien voimien ja voimanlähteiden maailmaan, kun ne alkavat järkevällä tavalla olla käytettävissä. Kyllä se tarkoittaa sitä, että ajetaan nykyinen autokanta loppuun näillä ehdoilla mitkä nyt ovat, Kopra totesi.
Työryhmä esitti huomattavia lisämaksuja polttomoottoreilla kulkeville autoille, mitä Kopra ei kannata.

– Tehdään vanhalla kalustolla ajaminen tosi hankalaksi. Voimme vaikuttaa siihen, miten sähköautot yleistyvät. Mieluummin porkkanan kautta kuin kepillä ohjaten, esimerkiksi työsuhdeautojen verotusta muutettaisiin sähköautoja suosivaksi.

– Kun sähkömoottorit kehittyvät, jossain vaiheessa tulee piste, että se on tavallisen kuluttajan ulottuvilla. Siitä sähköautot alkavat levitä, ja myös muut kuin varakkaat alkavat niitä ostaa ja sähköautoja alkaa tulla vaihtoautoiksi, Kopra totesi.

Kolmas suuren puolueen liikennevaliokunnan jäsen, kansanedustaja Katja Taimela (sd) oli joukon optimistisin sähköautoihin siirtymisessä.

– Se on iso haaste, mutta erilaisin poliittisin toimenpitein ainakin lähelle tavoitetta (kieltää uusien bensa- ja dieselautojen myynti vuoteen 2035 mennessä) pitäisi päästä. Elämme pitkien etäisyyksien maassa ja se tuo oman jujunsa sähköautojen yleistymiseen.

– Puolueeni on sitoutunut kunnianhimoisiin tavoitteisiin hiilineutraalista Suomesta. Siihen siirtyminen vaatii kulloiseltakin hallitukselta mittavia päätöksiä, Taimela sanoi.


Taimela esimerkiksi toivoi, että valtio vauhdittaisi sähköautojen yleistymistä rahoittamalla autojen latauspisteet.

– Jotta ihmiset uskovat sähköautoihin, latauspisteitä pitää tulla omaan tai naapurin pihaan. Meillä infra ei ole vielä kunnossa, eikä kunnilla ja maakunnilla ole tähän taloudellisia mahdollisuuksia. Tämä julkisten latauspisteiden rakentamisen rahoitus pitää hoitaa valtion kautta, Taimela näki.

Taimela sanoo suoraan, että päästöttömään liikenteeseen siirtyminen tarkoittaa myös epätoivottuja, ikäviä ja liikkumisen hintaa nostavia ratkaisuja.

– Kun liikenteeseen kohdistuvat päästötavoitteet yritetään täyttää, se tulee tarkoittamaan väistämättä kansalaisten kannalta epätoivottuja, jopa elämää hankaloittavia tai liikkumisen hintaa nostavia päätöksiä. Se on pään pensaaseen laittamista, jos jokainen puolue ei sano tätä ääneen, Taimela näki.

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt