Jani Toivola kommentoi nyt taksi- ja asumiskohua IS:lle: ”Tällainen ryöpytys kun tulee, niin miettii onko ymmärtänyt asian väärin” - Politiikka - Ilta-Sanomat

Jani Toivola kommentoi nyt taksi- ja asumiskohua IS:lle: ”Tällainen ryöpytys kun tulee, niin miettii onko ymmärtänyt asian väärin”

Kansanedustaja Jani Toivola (vihr) kertoo siirtävänsä kirjansa Helsinkiin: ”Riihimäen asunto jää vapaa-ajan käyttöön”

18.9.2018 17:27

Kansanedustaja Jani Toivola (vihr) puolustautuu hänen eduskunnan kulukorvaustensa käyttöön liittyviä syytöksiä vastaan.

Toivola kertoo keskustelleensa tänään aamulla eduskunnan hallintojohtajan kanssa ja saaneensa vahvistuksen siitä, että on toiminut asiassa lainmukaisesti.

– Tällainen ryöpytys kun tulee niin miettii, että onko ymmärtänyt asian väärin, Toivola kommentoi IS:lle.

Iltalehti kertoi tänään, että Toivola nostaa eduskunnalta 1 315,75 euron korotettua kulukorvausta Riihimäellä olevasta asunnosta, vaikka hän asuu todellisuudessa Helsingissä.

Iltalehden mukaan Riihimäen asunto on kuitenkin tyhjillään ja Toivola on yrittänyt myydä asuntoa jo parin vuoden ajan.

Lue lisää: IL: Jani Toivola nostaa korotettua kulukorvausta tyhjillään olevasta Riihimäen-asunnostaan, vaikka asuu Helsingissä

IS:n haastatteleman eduskunnan hallintojohtaja Pertti Rauhion mukaan eduskunnan asiakirja-aineiston ja Toivolan oman ilmoituksen välillä ei ole mitään ristiriitaa.

– Olen eri haastatteluissa puhunut tietoisesti vain Helsingin kodista. En salatakseni järjestelyä vaan rajatakseni omaa yksityisyyttäni ja asioita joista julkisuudessa puhun, Toivola kirjoittaa Facebook-sivuillaan.

Nyt hän kertoo kuitenkin päättäneensä siirtää perheensä kirjat Helsinkiin.

– Riihimäen asunto jää vapaa-ajan käyttöön ja nämä kustannukset ovat omalla vastuullani.

Myös taksinkäyttö syynissä

Asumiskuvioidensa lisäksi Toivola on joutunut tällä viikolla valokeilaan myös runsaan eduskunnan taksikortin käytön vuoksi.

Lue lisää: Jani Toivola selittää uudessa blogikirjoituksessaan mojovaa 22 000 euron taksilaskua: ”Olen tehnyt sen valinnan ja seison sen takana”

Toivola on selittänyt taksilla ajamistaan sillä, että hän on käynyt puhumassa yli 100 koulussa, ja vetänyt rohkeuteen, vaikuttamiseen ja itsensä ilmaisuun liittyviä työpajoja.

Hän kertoo IS:lle vierailevansa tapahtumissa ja tilaisuuksissa puhujana sekä ilmaiseksi että korvausta vastaan.

Kansanedustajan työhön liittyvistä keikoista hän ei kuitenkaan oman kertomansa mukaan pyydä erillistä maksua.

– Ne mistä puhuin tässä liittyvät kansanedustajan työhön, ja ne eivät ole koskaan maksullisia keikkoja. Erikseen tulee jonkin verran puhujapyyntöjä, joista saan palkkion. Mutta en tietenkään puhu niistä silloin kun puhun kansanedustajan työstä ja siihen liittyvästä puhumisesta, esiintymisestä, vierailuista tai muista tilaisuuksista, joissa käyn, Toivola sanoo IS:lle.

– Maksulliset ovat kuitenkin hyvin marginaali osuus siinä kokonaisuudessa.

Tarkempia tietoja vierailuista, joissa hän on eduskunnan taksikortilla matkustanut, ei Toivolalla oman kertomansa mukaan ole.

– En ole ainakaan nyt tähän hätään ehtinyt kaivaa sellaista yksityiskohtaista. En ole nyt ehtinyt sellaisia selvityksiä tehdä. Mietin sen nyt sitten erikseen, että onko se tarpeellista, hän toteaa IS:lle.

Eduskunnan Pertti Rauhion mukaan silläkään ei ole väliä, onko Toivola saanut taksimatkan päässä olevista tilaisuuksista jonkinlaista puhujapalkkiota vai ei.

– Ei ole merkitystä taksikorvausten kannalta, saako Toivola palkkiota vai ei. Edustajilla ei ole olemassa mitään sivutoimikieltoa.

– Kyllähän edustajat saavat yrittäjätuloja, pääomatuloja ja muita tuloja. Mutta eihän sitä ole missään otettu arvioitavaksi.

Toivolan taksinkäyttö herätti myös paljon ärtymystä IS:n lukijoissa. Toivola itse kutsui IL:n haastattelussa taksinkäyttöään ”ympäristöteoksi”.

– Pointti on vaan se, että se on kuitenkin vielä merkittävä ero yksityisautoiluun tai siihen, että omistaa auton tai ajokortin, hän selittää sanomisiaan.

– Itse käytän julkista liikennettä ja sitten sitä tukee taksi. Se on tietyllä tavalla tällaista ”joukkoistettua” autoliikennettä. Sitä ehkä tarkoitin sillä, että se on kuitenkin ympäristön suuntaan se teko, Toivola selittää.

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?