Huusitko juuri lapsillesi? 5 yksinkertaista keinoa parempaan mielenhallintaan

Julkaistu:

Meidän Perhe & Vauva
Haluaisitko paremmat hermot ja enemmän itsehillintää? Positiivisen kasvatuksen guru Tiia Trogen neuvoo viisi keinoa.
Aamulla on kiire, mutta lapsi kiukuttelee ulkovaatteiden kanssa. Lautasella on lempiruokaa, mutta lapsi kieltäytyy syömästä. Viisi sekuntia siivousurakan jälkeen legokaaos palautuu olohuoneen lattialle.

Jokainen vanhempi kohtaa arjessa tilanteita, jolloin tuntuu, että tämä oli viimeinen pisara. Hermostuminen tulee ulos suusta huutamisena tai näyttäytyy tavaroiden paiskomisena tai lapsen syyllistämisenä.

Oma käytös voi muuttua vain, jos tunteiden säätelyä treenaa – ja temperamenttiseen persoonaan on turha vedota! Kaikilla ihmisillä on erilainen ärsyyntymiskynnys, mutta aikuinen voi itse vaikuttaa siihen, että ei ylitä hermostumisen kynnystä tai anna tunteiden ottaa valtaa.

Positiivisen kasvatuksen kehittäjä, perhetyöntekijä Tiia Trogenin mukaan jokainen voi harjoittelemalla oppia parempaa itsehillintää.

– Pitää uskaltaa olla rohkea, sillä itsesäätelykeinot voivat olla yllättäviä juttuja: mainoksesta tuttu kanankakkalaulu, kielen rullaaminen, hyppiminen, hiusten harjaus tai vaikka autotuulettimen lämmittävä tai viilentävä tuuli.

Monet itsesäätelykeinoista saattavat tuntua ensin hieman kiusallisilta, jos sellaisia ei ole aikaisemmin tottunut käyttämään. Jokaisen on löydettävä itselle parhaat keinot – tapa on oikea, jos se auttaa rauhoittumaan eikä vahingoita muita.

Kun huomaat, että kohta keittää yli, kokeile näitä:

1. Päästele ääniä. Päästä suustasi ääniä, mutta älä huuda. Kaikenlaiset äänet, suhinat, hyrinä ja naksuttelu auttavat rauhoittumaan. Voit toki vaikka laulaa!

2. Ajattele, että kotona on videokamerat. Miten otat lapsen uhman ja haasteet vastaan julkisilla paikoilla, toisten silmien alla? Luo itsellesi kotiin näkymätön yleisö. Kenet kuvittelet katsomaan, jotta yllät parhaaseen suoritukseesi? Voisiko se olla kasvatusguru, vaikka Jari Sinkkonen tai Janna Rantala? Tai oma, herttainen mummosi?

3. Laita musiikki soimaan. Jos musiikki saa sinut hyvälle tuulelle, huolehdi, että sinulla on mahdollisuus laittaa musiikki soimaan mahdollisimman helposti. Ohjelmoi vaikka kännykkään itsesäätelybiisilista eli kappaleet, jotka vaikuttavat heti positiivisesti mielentilaasi. Voit tehdä myös lapselle oman listan.

4. Viilennä tunteita tai hae turvantuntua lämmöstä. Joillekin ihmisille lämpötilan vaihtelu vaikuttaa voimakkaasti itsesäätelykykyyn. Kokeile siis avata ikkuna, viileys saattaa rauhoittaa. Jos taas lämpö tuo turvaa, villapaidan tai -sukkien pukeminen voi auttaa.

5. Juo vettä tai syö purkkaa. Vie ajatukset muualle käyttämällä suuta. Tunteet ovat fyysinen tapahtuma, ne tuntuvat usein koko kehossa ja tarvitsevat fyysistä vastaamista.

Lue lisää:

Masentunut äiti voi olla ärtynyt ja häijy – Mari oli lapsiaan kohtaan niin vaativa, että välit esikoiseen olivat mennä poikki

Kerro lapselle että rakastat häntä silloinkin, kun olet vihainen – tämä ja 65 muuta tapaa säilyttää yhteys lapseen arjessa

Kun mokaat, suhtaudu itseesi kuin ystävään – helppo harjoitus itsemyötätunnon kehittämiseen lapselle ja aikuiselle

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt