Jari Sinkkonen muistuttaa: Koulumenestyksestä ei tulisi palkita – ”Lähes sadistista vaatia hyviä arvosanoja” - Perhe - Ilta-Sanomat

Jari Sinkkonen muistuttaa: Koulumenestyksestä ei tulisi palkita – ”Lähes sadistista vaatia hyviä arvosanoja”

Pientä koululaista ei tulisi liiaksi patistaa, muistuttaa Jari Sinkkonen. Oppiminen tulee omia aikojaan, kun perusasiat on kotona kunnossa.

Koulutie alkaa tällä viikolla tuhansilla uusilla ekaluokkalaisilla. Kuvituskuva.­

8.8.2018 11:09

Hieman reilut 60 000 ekaluokkalaista aloittaa tällä viikolla koulutiensä.

Siirtymä esikoulusta peruskouluun on suuri. 6–7-vuotias on vielä melko pieni, vaikka ekaluokkalaiselta vaaditaan jo huomattavasti enemmän vastuuta ja taitoja päiväkotiin verrattuna.

Lastenpsykiatrian erikoislääkäri Jari Sinkkonen suosittelee, että lapselle annetaan ensimmäisen kouluvuoden aikana aikaa kasvaa ja kehittyä. Lasta ei tulisi painostaa koulunkäymisessä, vaan ekaluokkalaiselle tulisi taata oppimisrauha.

– Pieni ekaluokkalainen on vielä kovin haavoittuvainen ja hauras, Sinkkonen muistuttaa.

Sinkkonen on kirjoittanut yhdessä Timo Parvelan kanssa kirjan Kouluun! – Kirja ekaluokkalaisen vanhemmille (WSOY).

 

Lasten kognitiivinen taso vaihtelee ikävuosien 5–11 välillä valtavasti, Sinkkonen sanoo. Tyypillisesti ensimmäisen luokan opettajalla onkin taidoiltaan hyvin kirjava joukko lapsia, joista osa osaa esimerkiksi lukea kouluun mennessä, kun osalle lukemaan oppiminen vie enemmän aikaa.

Sinkkonen kertoo esimerkin opettajatuttavansa oppilaasta, joka luki Harry Potter -kirjoja englanniksi ensimmäisellä luokalla. Tämä on kuitenkin jo melko poikkeuksellista.

Ekaluokkalaiselle voi oppiminen olla haastavaa jo siksi, että oppimisvaikeutta, esimerkiksi lukihäiriötä, ei ole vielä havaittu. Erilaisten oppijoiden liitto ry:n mukaan jopa 20–25 prosentilla väestöstä on jonkinasteisia oppimisvaikeuksia lukemisessa, kirjoittamisessa, muistamisessa tai esimerkiksi matematiikassa.

– Opettajan suurin haaste on saada näistä lapsista jonkinlainen ryhmä, kun erot ovat niin kovin suuria, Sinkkonen sanoo.

Jari Sinkkonen kannustaa lempeyteen ekaluokkalaisen kanssa.­

Vanhemman tuleekin asettua lapsen kehityksen puolelle, ei liikaa patistaa tai missään tapauksessa rangaista, jos lapsella on alussa vaikeuksia koulussa. Sinkkosen mukaan esimerkiksi palkitseminen hyvästä koulutyöstä ei kannata.

– Vanhempi, joka vaatii arvosanoja lapselta, voi katsoa peiliin ja kysyä, mitä on itse tehnyt lapsen koulunkäynnin hyväksi. Lapselta, jolla on lukihäiriö, on lähes sadistista vaatia hyviä arvosanoja, Sinkkonen sanoo.

Lapsen psyykkinen hyvinvointi on vanhemman vastuulla, ja jos ravitseva ruoka ja hyvät yöunet ovat kunnossa, oppiminen tulee omia aikojaan. Koulunkäyntiä tulee seurata, mennä vanhempainvarttiin ja kuulla mitä opettajalla on kerrottavanaan.

– Pienen alakoululaisen vanhemman vastuulla on olla kärryillä siitä, mitä lapsen koulussa tapahtuu. Katsoa, onko kotitehtävät tehty ja onko lapsi jossain asiassa pulassa. Jos lapsi ei pysy perässä matematiikassa, voi yrittää lohduttaa, että tämä asia ei ole sinulle vielä kirkastunut, Sinkkonen sanoo.

Sinkkosen mukaan syyslukukausi menee kuulostellessa, millä mielin lapsi kouluun menee. Löytyykö kavereita ja oma paikka koulumaailmassa. Jos keväällä näyttää siltä, että koulu tuntuu aivan ylivoimaiselta, voi asiasta keskustella koulun henkilökunnan kanssa.

Sinkkonen kritisoi viime vuosien trendiä, jossa peruskoulutuksessa kannustettaan itsenäiseen oppimiseen.

– Opetussuunnitelmassa puhutaan itseohjautuvuudesta, joka ei kerta kaikkiaan kuulu pienen koululaisen ominaisuuksiin tai kykyihin. Lapsi tarvitsee aikuista, Sinkkonen sanoo.

– Usein unohdetaan, että ekaluokkalainen tarvitsee vielä kainaloa ja syliä. Opettajalla tulisi olla lupa siihen, että saa taputtaa olkapäälle tai hieman päätä silittää, hän lisää.

Pieni ekaluokkalainen on vielä kovin hauras.­

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?