Kassaraivo vaanii kaupoissa – kenen kuuluu laittaa kapula ostosten väliin? - Perhe - Ilta-Sanomat

Kassaraivo vaanii kaupoissa – kenen kuuluu laittaa kapula ostosten väliin?

Kassakapulan oikeaoppinen sijoittaminen kuohuttaa ajoittain tunteita kassoilla ja keskustelupalstoilla. IS selvitti, kenen kuuluu laittaa kapula.

17.9.2016 8:07

Asiakas lataa ostoksensa liukuhihnalle ja jää tyytyväisenä odottamaan maksamista. Mikä unohtui?

Kapula! Seuraava asiakas nappaa ostoskapulan mielenosoituksellisesti ja paukauttaa sen edellisen asiakkaan ostosten perään ja alkaa latoa omia ostoksiaan.

Tämä keskustelupalstojen kestoaihe kuohuttaa ajoittain jokaista kaupassakävijää.

  • Katso yllä olevalta videolta, mitä mieltä Lidlissä oltiin aiheesta.

Helsinkiläisen K-Supermarket Laajasalon kauppias Hannu Roine, kumman kuuluu laittaa kapula?

– Se seuraava, joka tulee kassalle, laittaa kapulan ennen omia ostoksiaan. Väittäisin, että 95 prosenttia asiakkaista tekee näin, sanoo kauppias Roine.

– En ole kuitenkaan ollut itse kassalla aikoihin, parasta että meidän kassavastaavamme vastaa vielä tähän.

Laajasalon K-Supermarketin kassavastaava Päivi Kärkkäinen, kumpi laittaa kapulan?

– Ei siitä ole virallista lakia olemassa, ihmisillä on eri tyylejä. Luulisin, että suunnilleen yhtä paljon laitetaan ennen ostoksia tai ostosten jälkeen, Kärkkäinen sanoo.

– Meille kassalla on tärkeää ainoastaan se, että se kapula laitetaan. Muuten ostokset menevät samaan ja sitten ihmetellään. On tullut riitatilanteita, että tuon olisi pitänyt laittaa kapula. Vaikka asiakas olisi nähnyt, että kassakapula puuttuu, hän ei ole sitä laittanut, koska katsoo, että se olisi pitänyt sen toisen asiakkaan laittaa.

 Vaikka asiakas olisi nähnyt, että kassakapula puuttuu, hän ei ole sitä laittanut, koska katsoo että se olisi pitänyt sen toisen asiakkaan laittaa.

Onko asiakkailla kassaetiketti hallussa?

– Suurin osa asiakkaista käyttäytyy hyvin. Me toivomme, että annettaisiin aina toisille asiakkaille rauha maksaa ja pakata tavaransa ilman, että tullaan väliin kurottelemaan pullokuittien tai muiden kanssa, että mulla on vaan tämä. Jokainen vuorollaan, toivoo Kärkkäinen.

Kauppias Roineen mukaan asiakas saa tulla kauppaan sellaisena kuin on.

– Ihan normaalia kanssakäymistä, ystävällisyyttä, hymyä ja selkeää artikulaatiota tietysti voi toivoa, mutta asiakkaalla on oikeus näyttää se huonokin päivä, Roine sanoo.

Entä millä nimellä kaupan henkilökunta kutsuu kapulaa, onko sillä virallista nimeä?

– Me puhumme kassakapulasta, mutta kai sen virallinen nimi on ostosten jakaja, Kärkkäinen kertoo.

Vielä vinkki viikonlopun ruokaostoksille: muovikasseja ei tarvitse latoa liukuhihnalle ja odottaa, että ne menevät kassan läpi. Ne voi napata suoraan pakkauspaikalle ja huikata kassalle, montako otti.

Onko sinulla tullut kassalla riitaa kapulasta? Mikä on oikea tapa? Äänestä ja keskustele!

Artikkeliin liittyviä aiheita

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?