Facebook-kirppiksillä maksetaan satoja euroja käytetyistä lastenvaatteista – ”Saa ehkä jonkinlaista statusta” - Perhe - Ilta-Sanomat

Facebook-kirppiksillä maksetaan satoja euroja käytetyistä lastenvaatteista – ”Saa ehkä jonkinlaista statusta”

Naiset taistelevat Facebook- ja nettikirppiksillä siitä, kuka saa nukkaantuneen, haalistuneen lapsen trikoomekon sadalla eurolla.

Facebookin lastenvaatekirppiksillä maksetaan merkkituotteista melkoisia hintoja.

16.5.2016 6:36

Lastenvaatteiden nettikirpputoreilla hinnat ovat pilvissä.

Nukkaantuneesta Mini Rodinin pandatakista tai Eiffel-kuvioisesta mekosta äidit ovat valmiita maksamaan yli sata euroa. Joku äiti voi käyttää 150 euroa vauvan pipoihin.

Kovassa huudossa ovat merkkibrändit, kuten Mini Rodini, Polarn o Pyret tai Gugguu.

Keräilyharvinaisuuksista käy verinen taistelu.

Tuoreita äitejä ihmetyttää, miksi vanhasta nukkaantuneesta vaatteesta maksetaan enemmän kuin uudesta.

”Lapsen vaate jää nopeasti pieneksi”

– Hinnat johtuvat siitä, että vanhoja mallistoja ei ole enää missään saatavissa. Niitä keräilijät haluavat itselleen, vaikka ne olisivat vähän huonommissa kunnossa, helsinkiläinen Noora Tavares arvelee.

Häntä kuitenkin ihmetyttää se, miksi jotkut haluavat lapselleen keräilyvaatteen, joka voi maksaa sata euroa.

– Ainoa asia, joka tulee mieleen on, että he pystyvät näyttämään muille ihmisille, jotka myös ovat kiinnostuneita keräämään samojen brändien vaatteita. Muut harrastajat ymmärtävät, että tuossa on varmaan keräilykappale ja se on varmaan maksanut tosi paljon. Se, joka on ostanut kalliilla, saa ehkä jonkinlaista statusta.

Tavares lisää, että tavallinen tyyppi, joka ostaa H&M:n tai Lindexin vaatteita, ei voi tietää, jos joku ostaa sadalla eurolla kulahtaneen trikoomekon.

Vanhojen mallistojen huutaminen muistuttaa eräässä mielessä Muumi-mukien ja muun käyttödesignin keräilyä.

– Ero on tässä tapauksessa siinä, että lapsen vaate jää nopeasti pieneksi.

Tavares sanoo, että vauvaikäinen kasvaa niin nopeasti, että hänen mielestään satasella ostettu vaate on hukkaan heitettyä rahaa.

”Itseään ruokkiva kehä”

Noora Tavares uskoo, että suljetuissa Facebook-kirpputoreilla ja ryhmissä voi syntyä eräänlainen joukkohysteria. Äidit lähtevät taistelemaan lasten brändivaatteista ja hinnat nousevat pilviin.

– Ajatellaan, että tuo pystyy maksamaan noin paljon, ehkä minunkin kuuluisi maksaa tuon verran. Ehkä se on itseään ruokkiva kehä.

Facebook-keskustelupalstalla yksi äiti ihmetteli, miksi lapsi on puettava päästä varpaisiin kalliilla tyylillä.

Äiti voi kulkea pelkässä H&M:ssa, mutta lapsella on hienot brändivaatteet.

– Ymmärrän ekologisuuden, kestävyyden ja kotimaisuuden. Mutta on siinä varmaan joku statussymbolijuttu myös, äiti pohtii.

 Ymmärrän ekologisuuden, kestävyyden ja kotimaisuuden. Mutta on siinä varmaan joku statussymbolijuttu myös.

Helsinkiläinen 30-vuotias keväällä äidiksi tullut liittyi äitien suljettuihin Facebook-ryhmään. Hän sanoo olevansa pöyristynyt meiningistä ja varustelukilpailusta.

Tuore äiti uskoo, että merkkikirpputoreilla leviää eräänlainen massahysteria.

– Kun tulee joku tietty harvinaisempi tuote tarjolle, ihmiset rupeavat siitä kilpailemaan. Ihmisiin iskee vauhtisokeus.

Hän on huomannut, että jotkut äidit hurahtavat niin, että heille on tärkeää ottaa asukuvia ja esiintyä sosiaalisessa mediassa.

– Vauvaryhmissä on päivän asukuva. Vauva puetaan merkkivaatteisin, ja kuva laitetaan Facebookin ja Instagramiin. Vaatemerkit pitää olla hashtagillä.

Nipistetäänkö muusta?

Tuore äiti ihmettelee, miten naisilla on ylipäätään varaa hankintoihin.

– Ihmiset jotka huutavat, ovat tavallisia ihmisiä. Ei heillä ole rahaa niin hirveästi. Pistetäänkö lasten vaatehankinnat kaiken muun edelle ja nipistetään muusta, jotta lapsella olisi merkkivaatteita?

Noora Tavares kysyy, että entä jos lapsi ei halua pukeutua äidin hankkimiin vaatteisiin?

Tavares on sitä mieltä, että sen aikaa kun lapsi on vauva, äiti saa pukea tämän, miten parhaaksi näkee.

– Mutta kun lapsi alkaa ymmärtää vaatteista ja haluaa pukeutua johonkin mieleiseensä eikä mihinkään keräilyharvinaisuuteen, mitäs sitten? Pukeutuminen on lapselle identiteetin rakentamista. Hän kokeilee, testaa ja miettii, mistä tykkää.

Noora Tavares sanoo, että hän yrittää ajatella vaatteissa samalla tavalla kuin kirjoissa. Hän lukee lapselle kirjoja, joista lapsi pitää eikä sellaisia, joista äiti tykkää.

Oletko törmännyt poskettomiin lastenvaatteiden hintoihin Facebook-kirppareilla? Keskustele!

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?