Opettaja: Koulu ei huomioi erilaisia oppijoita - järjestelmää tulisi muuttaa - Perhe - Ilta-Sanomat

Opettaja: Koulu ei huomioi erilaisia oppijoita - järjestelmää tulisi muuttaa

Lapset ovat erilaisia oppijoita. Paras tulos tulee, jos jokainen saa opiskella omalla tyylillään.

Julkaistu: 16.8.2014 8:08

- Oppisisällöt uusiksi ja hukkaan heitettyjen lasten kyvyt käyttöön, vaatii opettaja Maarit Korhonen.

– Koulun oppisisällöt ovat aikansa eläneitä ja aivan liian kaukana oppilaiden elämästä, kolmekymmentä vuotta opettajana työskennellyt Maarit Korhonen sanoo.

Maarit Korhosen nykyistä koulujärjestelmää ravisteleva kirja Herää, koulu! (http://www.maaritkorhonen.fi/)  julkaistiin elokuussa.

Korhosen mukaan koulun yksi suurimmista ongelmista on, että se on tehty vain akateemisille lapsille. Heitä on koululaisista yksi kolmasosa.

– Nämä lapset ovat kiinnostuneita lukemisesta, kirjoittavat hyvin ja mielellään ja oppivat helposti kertotaulut.

Loppujen kahden kolmasosan mahdollisuudet koulussa heitetään täysin hukkaan vain sen vuoksi, että heidän älykkyytensä on erilaista.

– Koulussa ei oteta huomioon heidän tapaansa oppia eikä lahjakkuutensa lajia.

Maarit Korhosen mukaan koulussa pitäisi opettaa nykyistä enemmän tulevaisuudessa tarvittavia oppiaineita, kuten luovuutta, innovatiivisuutta, tietotekniikan taitoja ja kriittistä ajattelua.

 Opetussisältöjä pitäisi karsia reilusti pois, jotta koulussa jäisi aikaa muulle.

Nyt se ei onnistu, koska opetussuunnitelmat ovat liian täysiä.

– Opetussisältöjä pitäisi karsia reilusti pois, jotta koulussa jäisi aikaa muulle.

Korhonen pitää hyvänä myös koulututkija Pasi Sahlbergin ideaa, jonka mukaan tulevaisuudessa puolet koulutunneista voisi olla pakollisia ja toisen puolen lapsi saisi itse valita.

– Tämä toisi kouluun viihtyvyyttä, ja kun lapsi viihtyy, hän myös oppii.

Korhonen itse on raivannut omasta luokastaan pulpetit pois. Tilalle on laitettu sohva, pöytiä ja pyörillä kulkevia tuoleja.

Oppilaiden kännykät ovat jatkuvasti esillä ja niitä saa käyttää.

 Kun voi opiskella omalla tyylillään, oppii parhaiten.

– Esimerkiksi tiedonhaku onnistuu paljon nopeammin kännykällä kuin selaamalla tietosanakirjaa hyllystä.

Korhonen pyrkii huomioimaan myös lasten yksilölliset oppimistyylit. Esimerkiksi hiljaisuutta kaipaavat saavat tehdä kokeen yksin varastossa, taustaääniä kaipaavat voivat kuunnella luokassa musiikkia nappikuulokkeilla kokeen aikana. Ne, joille kirjallinen ilmaisu tuottaa ongelmia, pääsevät opettajan kanssa erilliseen tilaan suulliseen kokeeseen.

Korhonen kehottaa vanhempia tutkailemaan lapsensa oppimistyylejä ja kertomaan niistä opettajalle. Kun voi opiskella omalla tyylillään, oppii parhaiten.

– Lukeeko lapsi mieluiten kokeisiin sohvalla, kun kaikki laitteet ovat päällä ja äänessä? Vai vetäytyykö hän hiljaisuuteen? Molemmat tyylit ovat aivan yhtä hyviä.

Lue lisää Meidänperhe.fi:

Mikä yllätti ekaluokalla? Vanhemmat  kertovat.

6 x Näin tuet lasta kotiläksyissä

Opeta nämä opiskelutaidot teinille

Lisää aiheesta

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?