Perhe

Jäikö lapsesi sokerikoukkuun? Näin pääsette herkuista eroon

Julkaistu:

Karkkikoukku
Karkkeja, jäätelöä, sokeroituja mehuja, limsoja. Lomalla voi jäädä sokerikoukkuun.
Kesälomalla karkki- ja herkkupäivistä laistetaan usein huomaamatta. Ruotuun palaaminen kannattaa, sillä sokerista voi tulla riippuvaiseksi - lapsi jopa helpommin kuin aikuinen.

Asiantuntija muistuttaa, että sokeri vaikuttaa aivoissa samalla tavalla kuin alkoholi, huumeet ja tupakka. Sokeri koukuttaa ja sitä on saatava koko ajan lisää. Mitä enemmän makeaa saa, sitä enemmän sitä haluaa.

- On vanhemman vastuulla saada tilanne hallintaan. Mikäli perheellä on ennestään olemassa herkkujen syöntiin liittyvät rajat, tulee niihin palata lomien jälkeen, sanoo lisensoitu ravintoneuvoja, FM Marjut Janhunen.

Janhunen muistuttaa, että lapset ottavat automaattisesti mallia vanhemmistaan. Jos vanhempi antautuu jatkuvasti holtittomasti makeille kiusauksille, on todennäköistä, että lapsi seuraa perässä.

- Kun vanhempi antaa periksi itselleen, hän samalla hyväksyy lapsensa sokerin käytön. Kasvattajan täytyy tehdä selkeä raja arjen ja juhlan välille.

Entä jos mässäily on kesän aikana paisunut ylenpalttiseksi sokerijuhlaksi? Tällaisessa tilanteessa Janhunen suosittelee "kaikkien herkkujen eliminointia".

- Näin ainakin aluksi, kunnes pahimmasta sokerikoukusta pääsee irti. Yleensä vieroitusoireet sokerista kestävät alle viikon, mutta sitten yleensä helpottaa, hän lupaa.

Janhusen mielestä vanhempien kannalta suurin haaste on rajojen asettaminen.

- Moni ei kestä lasten vastustelua ja kiukuttelua, mutta vanhemman ei auta kuin pysyä rauhallisena. Yleensä lapset ovat hyvin yhteistyökykyisiä, kun yhteisistä pelisäännöistä puhutaan avoimesti, hän sanoo.

Janhusen mukaan lapsen käytöksestä huomaa, että milloin käytössä oleva energia on hankittu sokerista.

- Jotkut lapset menevät ihan ylikierroksille, jolloin heidän käytöksensä muuttuu. Energiaa tulee sokerista ihan eri tavalla pintaan kuin esimerkiksi tavallisesta ruoasta, hän sanoo.

Janhunen pitää sokeroituja mehuja ja limsoja erityisen kovana pommina.

- Mehut ja limsat ovat oikeastaan vielä pahempia kuin vaikkapa karkit, sillä niissä sokeri on nestemäisessä muodossa. Tämä tarkoittaa sitä, että sokeri imeytyy elimistöön tavallista nopeammin.

- Se on niin sanotusti ojasta allikkoon, Janhunen toteaa mehujen ja limsojen terveysvaikutuksista verrattuna muihin tunnettuihin sokeripitoisiin tuotteisiin.

Lisäksi hän muistuttaa, että mehut ja limsat sisältävät yleensä rutkasti terveydelle haitallisia lisäaineita. Toisin kuin yleisesti luullaan, eivät sokeroimattomat vaihtoehdot ole sen terveellisempiä valintoja.

- Sokeroimattomissa mehuissa ja limsoissa käytetyt makeutusaineet ruokkivat makeanhimoa entisestään. Näin ollaan siinä tilanteessa, että sokeria nautitaan lopulta jotain muuta kautta, hän täsmentää.

Janhunen ei tyrmää niin sanottuja karkki- ja herkkupäiviä.

- Kunhan karkkihetket eivät muutu jokapäiväisiksi. Yhteiskuntamme tuntuu ruokkivan ajatusta siitä, että on ihan sopivaa palkita itseään herkuilla pitkin päivää.

Janhunen muistuttaa, että kunnon ruokaa ei tule korvata välipaloilla. Hänen mielestään tunne- ja tapasyöminen on tullut voimakkaasti osaksi suomalaista yhteiskuntaa.

- Siitä tulisi pyrkiä eroon. Yksinkertainen tapa on jättää herkut kauppaan, jolloin niitä ei keräänny kaappiin odottamaan seuraavaa karkki- tai herkkupäivää, hän vinkkaa.

Näin pääset eroon sokerikoukusta


1. Rutiinit kunniaan
Ottakaa ateriarutiinit ottaa jälleen käyttöön - ja noudattakaa niitä. Paras konsti on ainakin aluksi karsia kaikki makea minimiin tai palata selkeään karkki- ja herkkupäivään. Vanhemman kannattaa kiinnittää huomiota lasten aamupaloihin, sillä esimerkiksi murot ovat usein pelkkiä sokeripommeja.

Niiden sijaan suositellaan kotimaisia marjoja ja luonnonjogurttia, joista saa loihdittua terveellisiä ja herkullisia aamu- ja välipaloja.

2. Lue pakkausselosteet
Esimerkiksi tavallinen tuoremehu sisältää hurjan määrän sokeria. Mehua kannattaa laimentaa vedellä tai mieluiten opetella juomaan pelkkää vettä janoon. Vettä voi maustaa esimerkiksi sitruunalla, mustaherukoilla, mustikoilla, mansikoilla tai mintulla. Aina ei tarvitse ostaa suurinta pakkauskokoa tuotteesta, pienemmälläkin pärjää.

3. Vanhempien esimerkki
Koko perheen tulee yhdessä päättää, että arjen saapuessa ruokailuja mietitään uudella tavalla. Jatkuviin herkkuhetkiin ei ole enää varaa, sillä sokerin voimalla ei jaksa tarhassa tai koulussa. Vanhempien antama esimerkki on äärimmäisen tärkeä. Ruokarutiinit ovat perheen yhteinen sopimus, jota kaikki noudattavat.

4. Ennakoi ja suunnittele
Nälkäisenä makeaan sortuu helpommin, joten pidä huoli ateriarytmeistä. Älä anna verensokerin laskea liian alas. Pohtikaa yhdessä lasten kanssa, että mitkä olisivat terveellisiä vaihtoehtoja välipaloiksi. Syö mieluummin hedelmä kuin suklaapatukka. Varsinkin yläkouluikäiset turvautuvat usein suklaapatukoihin ja energiajuomiin.

Vanhemman on vaikeaa kontrolloida jatkuvasti teininsä liikkeitä, mutta vanhempi voi säännöstellä nuorensa rahankäyttöä siten, että tällä ei yksinkertaisesti ole varaa ostaa energiajuomia jatkuvasti. Sokerin haitoista kannattaa keskustella avoimesti.

5. Muista hampaat
Sokeri tekee tuhojaan myös hampaille. Tämä puoli kannattaa ottaa esiin lapsen kanssa. Suomalaislapsilta paikataan nykyään jo maitohampaita, eli hampaiden kunto on heikentynyt huomattavasti. Sokeri heikentää hampaiden lisäksi koko ihmisen luustoa. Huolehdi siitä, että lapsi käy säännöllisesti hammaslääkärillä tarkastuksessa.

Vinkit antoi personal trainer, elämäntapavalmentaja Tanja Salosensaari ja lisensoitu ravintoneuvoja Marjut Janhunen
.

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt