Asiantuntija: "Tätä harva raskaana oleva tietää"

Julkaistu:

Vinkkivarasto
Ravitsemusterapeutti kertoo, mitä raskaana ollessa voi huoleti syödä.
Viime viikon Vinkkivarastossa kerrottiin, mitä ruokia raskaana olevan olisi syytä välttää. Listalta löytyi muun muassa inkivääri, kofeiinipitoiset juomat, korvasieni, lakritsi ja salmiakki, monet kalat, raaka liha, maksa ja ulkomaiset pakastemarjat.

Moni lukijoista kommentoi suositusten olevan liiankin tiukkoja. Kysyimme ravitsemusterapeutti Anette Palssalta, mitä mieltä hän on – mitä saa ja mitä ei saa syödä raskausaikana?

- Haluaisin välttää liian tiukkoja listoja. Vaikka joitakin tuotteita tuleekin välttää, ammattilaisena tulee olo, ne listat saattavat johtaa vain turhaan pelkoon ja ruokahysteriaan, Palssa kommentoi.

- Raskaus ei ole sairaus tai mikään erikoistila. Tuntuu, että siihen on menty. Ei ole hyvä, jos ensimmäiseltä neuvolakäynniltä lähtee kieltolista kädessä. Toivoisin hieman erilaista näkökulmaa asiaan.

Hän suostui kuitenkin antamaan joitain vinkkejä.

1. Syö paljon kasviksia

Raskaana ollessa kannattaa syödä laajasti kasviksia, hedelmiä ja marjoja ja muistaa niiden kohdalla ihan normaali hygienia. Eli kasvikset pestään, ei syödä multaisia vihanneksia ja pakastemarjoissa suositaan suomalaista.

2.  Laadukasta ruokaa


Kun energiantarve lisääntyy, on hyvä suosia hyvää ja järkevää ruokaa, kuten laadukkaita hiilihydraatteja.

Laihduttamaan ei tarvitse ryhtyä. Jos raskaana ollessa paino nousee ihan normaalista ruoasta, ei se haittaa. Mutta herkkuja ja sokerimättöä ei kannata liikaa ahnehtia.

Synnytyksen jälkeen nimittäin oma jaksaminen voi olla aika kehno, jos on päästänyt raskausaikana itsensä huonoon kuntoon.

3. Hyvät rasvat

Huolehdi, että syöt laadukkaita rasvoja, kuten kasvisrasvoja ja pähkinöitä. Ja syö kohtuudella eläinrasvaa.

4. Vitamiinit

Tarpeen vaatiessa syö d-vitamiinilisää ja huolehdi kalsiuminsaannista esimerkiksi käyttämällä riittävästi maataloustuotteita.

5. Juustot


Palssa muistuttaa, että Suomessa juustot, mukaan lukien tuorejuustot, ovat pastöroituja ja näin ollen turvallisia odottaville äideille.

- Niitä on järjetöntä välttää. Harva Suomessa tietää, että juustot ovat ihan turvallisia, joten hysteria on turhaa.

Ilta-Sanomien Vinkkivarasto-palstalla etsitään joka viikko ratkaisuja arjen pieniin pulmiin. Mikä sinua askarruttaa? Liittyipä ongelmasi kasvatukseen, ravitsemukseen, liikuntaan, leikkeihin, kodinhoitoon tai mihin vain, yritämme ratkoa sen. Jaa pulmasi alla olevassa kentässä.

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt