Perhe

8 vinkkiä lapsiperheelle helppoon ruoanlaittoon

Julkaistu:

Mitä ruokaa sitä tänään laittaisi - makaronilaatikkoa, nakkikastiketta vai kasvissosekeittoa? Ikuiseen kysymykseen meistä moni kaipaa apua.
Arki on hektistä. On työt, kotihommat, lapset ja harrastukset. Ruokaakin pitäisi ehtiä tehdä.

Arkena ruoanlaiton a ja o on helppous ja nopeus. Kenelläkään meistä ei ole maanantaina työpäivän jälkeen aikaa pipertää paria tuntia keittiössä, kun lapset huutavat nälästä.

IS listasi vinkkejä arkiruoanlaittoon


1. Tuunaa perinteisiä

Suomalaisten lempiruokalajit viime vuonna olivat tuttuja ja turvallisia arkiruokia. Tässä TOP-10 -lista:
  1. Paistettu kala
  2. Pizza
  3. Pihvi tai leike
  4. Lihapullat
  5. Uunikala
  6. Makaronilaatikko
  7. Jauhelihakastike
  8. Lasagne
  9. Kalakeitto
  10. Lämpimät voileivät

Tuunaa mieluisimpia ruokalajeja paistamalla vaikka kirjolohen sijaan haukea, tekemällä pizzataikina ruisjauhoista, lisäämällä lihapullataikinaan fetajuustoa ja oliiveja.

Tai sitten voit laittaa makaronilaatikkoon porkkanaa ja varsiselleriä, jauhelihakastikkeeseen punaviiniä tai tee lasagne kasvisversiona, valmista lohikermakeiton sijaan ranskalainen, kirkaslieminen kalakeitto ja lämpimät voileivät täysjyväruisleivästä.

2.  Kuulostele trendejä

Tällä hetkellä lähellä tuotetut raaka-aineet, vastuullisuus, puhtaus, terveellisyys, yksinkertaisuus ja selkeys ovat osa arkiruokaa.

Suomalainen superruoka on voimissaan – esimerkkeinä ruis, mustikka, lohi, luonnonsienet ja luonnonyrtit. Aasialaisvaikutteisuus näkyy myös arkiruoassamme. Ruokahävikin vähentäminen on tietynlainen trendi – pidetään tähderuokapäiviä ja valmistetaan sitä, mitä kaapista löytyy. Erilaiset ruokahitit, kuten raakaruoka, nostavat suosiotaan.

3. Huomioi sesonki


Kiinnitä ruoanlaitossa huomiota sesonkiin. Tarkkaile, mitä kaupassa on milloinkin myynnissä. Talvisin esimerkiksi kotimaiset tomaatit on kasvatettu kasvihuoneissa ja ulkomaiset roudattu rahdilla.

Sesonginmukainen ruoanlaitto on ekologisempaa ja edullisempaa. Talvella maistuvat juurekset, kesältä säilötyt sienet, marjat ja etikkakurkut, pitkään haudutetut lihapadat ja runsaat keitot.

4. Vaihda liha kasviksiin


Finravinto 2012 -tutkimustulosten mukaan kasvisten ja marjojen käyttö on lisääntynyt verrattuna edelliseen, vuonna 2007 tehtyyn tutkimukseen.

Suomalaisnaisten ruokavalioon sisältyi keskimäärin vähän yli 400 grammaa kasviksia, juureksia, palkokasviksia, hedelmiä, marjoja tai mehuja päivässä. Miesten ruokavaliossa näitä oli hieman vähemmän.

Määrää voi edelleen nostaa. Se onnistuu tekemällä aina ruoan kylkeen salaattia, höyryttämällä kasviksia tai jättämällä varsinkin punaisen lihan käytön vähemmälle. Lihan voi korvata muun muassa linsseillä ja pavuilla. Punaisen lihan sijaan voi käyttää ennemmin kanaa tai kalaa. ”Kasvipäivä viikossa ” on monen kotitalouden arkea.

5. Suunnittele ruokalista etukäteen

Suunnittele viikon ruoat etukäteen ja yritä käydä ruokakaupassa vain kerran, pari viikossa. Näin heräteostokset vähenevät, kauppalasku pienenee, ja ruoat on mietitty jo etukäteen.

Listan tekemistä helpottaa se, että teet samaa ruokaa usealle päivälle. Tällaisia ruokia ovat esimerkiksi laatikot ja keitot.

6. Ota koko perhe mukaan suunnitteluun

Perheen mukaan ottaminen viikon ruokalistan suunnitteluun ja tekemiseen voi tuoda myös uusia tuulia tekemiseen. 
Voitte tehdä myös vaikka 30 arkiruokaa sisältävän listan, jonka kiinnitätte jääkaapin oveen. Kun ruokien keksiminen tökkii, voi vilkaista vinkkejä ovesta.

7. Hyödynnä reseptit


Peruselintarvikepakkauksissa on usein hyvin helppoja ja nopeita ohjeita. Jospa ottaisi vaikka kerran viikossa aina yhden mielenkiintoiselta tuntuvan ohjeen kokeiltavaksi.

Yksi tapa lähestyä asiaa on valita jokin perusraaka-aine ja sille resepti keittokirjoista tai netistä. Yksi hyvä paikka saada uusia vinkkejä on mennä kirjastoon selaamaan niin kirjoja kuin lehtiäkin.

8. Hyödynnä nettisivujen tarjontaa

Monilta ei-kaupallisilta nettisivuilta löytyy arkeen sopivia ruokaohjeita, esimerkiksi kasvikset.fi -sivun ruokaohjeissa on huomioitu maun lisäksi terveellisyys.

Lähteet: Marttojen kehityspäällikkö Arja Hopsu-Neuvonen, Suomen Gallup Elintarviketieto, Ruokatietoa 2013, Aromi-lehti

Millaisia arkiruokavinkkejä sinulla on? Jaa vinkkisi alla olevassa kommenttikentässä.

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt