Perhe

20 vinkkiä arkeen - näin jaksat äiti!

Julkaistu:

Kun äiti on virkeä ja hyvällä tuulella, koko perhe voi paremmin. Kaiken takana on liikunta ja terveellinen ravinto.
Sanna Heinonen nostelee käsipainoja tottunein ottein turkulaisen Sali82:n jättimäisen peilin edessä. Pienet pojat, 2-vuotias ja kolmikuukautinen, ovat hoidossa. Vaikka arki on hektistä ja päivät pyöreitä, perheenäiti on onnistunut järjestämään itselleen säännöllisesti omaa kuntoiluaikaa kalenterista. Se vaatii järjestelyjä, mutta kannattaa.

- Harjoittelu piristää todella paljon. Sitä jaksaa paljon paremmin, kun käy salilla huhkimassa, Heinonen sanoo.

Personal trainer Anneli PäivänsaraLiikunnallisen äidin käsikirja (Art House 2013) tarjoaa lukuisia vinkkejä perheenäideille sekä liikuntaan että syömiseen. Omasta kunnosta huolehtiminen on tärkeää, vaikka monet asiat tehdäänkin lasten ehdoilla.

- Kannattaa liikkua ja syödä terveellisesti, se on koko perheen etu, Päivänsara painottaa.

Heinonen sanoo pitävänsä syömisestä. Se ei kuitenkaan ole ongelma.

- Se tarkoittaa, että täytyy liikkua paljon, hän naurahtaa.

Kahden lapsen äiti Päivänsara muistuttaa, että hyvinvoiva äiti on onnellisempi, terveempi ja jaksaa arjessa paremmin.

Hän listasi IS:n pyynnöstä 20 vinkkiä perheenäideille pysyä hyvässä kunnossa.

Liikunta


1. Muista hyötyliikunta päivittäin! Vaunulenkki tai pyörälenkki on helppo toteuttaa esimerkiksi yhdessä lapsen kanssa, vaikka kauppareissun yhteydessä.

2. Ystäviä kannattaa tavata mieluummin kävelylenkillä kuin kahvilassa.

3. Jos lapsi osaa kävellä, hänen kanssa voi touhuta ulkona monenlaisia liikunnallisia leikkejä, jotka piristävät sekä äitiä että jälkikasvua

4. Jos lapsi käy säännöllisesti harrastuksessa, äidin kannattaa pukea liikuntavaatteet päälle kotona ja käydä vaikka lenkillä lapsen harrastuksen aikana. Se on paljon tehokkaampaa liikuntaa kuin kentän laidalla seisoskelu.

5.
Kotijumppa toimii aina. Sen voi tehdä yksin lapsen päiväunien aikana tai sitten yhdessä lapsen kanssa. Lapset pitävät siitä, että saavat olla "painona" äidin jumppatreenissä.

6. Monilla kuntosaleilla on lapsiparkki. Niissä on ohjattua leikkiä lapsille sillä aikaa kun vanhemmat harjoittelevat salilla. Yritykset kertovat yleensä palvelusta kotisivuillaan.

7. Ei kannata tuntea huonoa omatuntoa, jos käyttää muutaman tunnin viikossa liikuntaan ilman lasta. Se on eduksi koko perheelle, että äiti pysyy virkeänä.

8. Intervalliharjoitus on tehokas tapa hoitaa kuntoa. Sen voi tehdä esimerkiksi juosten tai kuntopiirinä, eikä aikaa mene kuin puolisen tuntia.

9. Lapset tykkäävät liikkua yhdessä aikuisten ja ikäistensä kanssa. Sopikaa tuttujen kanssa tapaamisia puistoihin tai kentille, joissa voi tehdä kaikenlaista kivaa yhdessä. Vanha kunnon kirkonrotta ja hippa ovat edelleen mukava tapa liikkua leikinomaisesti.



Ruoka


1. Opeta lapset syömään samaa ruokaa melko pienestä pitäen kuin mitä muukin perhe syö. Sama ruoka säästää paljon aikaa ja opettaa lapset syömään terveellisesti.

2. Muista pitää tiukkaan kiinni säännöllisestä ateriarytmistä, se auttaa pitämään verensokerin ja näläntunteen kurissa.

3. Vältä valmisruokia, vaikka kiire olisi kova. Esimerkiksi kasvis-juustomunakas on nopea ja terveellinen. Monissa valmisruoissa on piilorasvaa ja suolaa, ja niiden ravintoarvo voi olla heikko.

4. Kun lähdette kodin ulkopuolelle, muistakaa ottaa eväät mukaan. Kannattaa suosia täysjyvää ja kasviksia.

5. Jos syö usein ulkona, pitää miettiä tarkasti mitä tilaa. Esimerkiksi täytetty uuniperuna kuulostaa terveelliseltä, mutta on todellisuudessa melkoinen kaloripommi.

6. Välillä voi käydä myös hampurilaisravintolassa, niissäkin on tarjolla terveellisiä vaihtoehtoja: salaatteja ja vihanneksia.

7. Ruokaa kannattaa valmistaa aina mahdollisimman iso satsi kerralla. Annokset kannattaa pakastaa annoksittain. Ne on helppo ottaa kylmästä ja lämmittää kiireisenä päivänä.

8. Kaikki ruoka voi maistua herkulliselta, jos sen vain osaa valmistaa oikealla tavalla. Avaintekijänä ovat laadukkaat raaka-aineet. Maistuvaa murkinaa saa valmistettua myös ilman suolaa ja kermaa.

9. Tavallisesta perusruoasta saa pienillä viilauksilla entistä terveellisempää. Kerman voi yleensä korvata tomaattikastikkeella ja sika-nauta-jauhelihan kalkkunalla. Jauhelihan voi toisaalta jatkaa myös esimerkiksi pieneksi pilkotuilla herkkusienillä.

10. Mieti mitä juot? Tavallisessa mustassa kahvissa ei ole juuri kaloreita, mutta esimerkiksi lattessa niitä on noin 300 kcal.

11. Kesä tulee ja jäätelönhimo iskee. Kermajäätelössä on noin kolminkertainen määrä kaloreita kuin rasvattomassa jugurttijäätelössä.


Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt