Suomesta uhkaa tulla käytettyjen autojen hautausmaa - Pääkirjoitus - Ilta-Sanomat

Pääkirjoitus: Suomesta uhkaa tulla käytettyjen romuautojen hautausmaa elleivät sähköautojen hinnat alene

Suomesta voi tulla fossiilivetoisten autojen hautausmaa ellei markkinoille saada halvempia tai käytettyjä sähköautoja. Hankintatuesta on edessä vielä isot riidat.

Sähköautojen määrä lisääntyy, mutta riittääkö vauhti vai jääkö Suomi käytettyjen autojen hautausmaaksi?

20.7. 21:00

EU:n komission viime viikolla julkistama esitys ilmastonmuutoksen torjumiseksi tulee näkymään Suomen maanteillä monella tavalla. Tavoitteet ovat kunnianhimoisia, mutta tie tavoitteiden maailmaan on pitkä ja mutkainen, joten valtion rooli on pakostakin merkittävä.

Yksi kysymys kuuluu: Tuleeko Suomesta matkalla kohti kovaa ilmastotavoitetta käytettyjen autojen hautausmaa – ja miten se voidaan estää?

Komissio esittää, että henkilö- ja pakettiautojen tulee olla päästöttömiä vuoteen 2050 mennessä. Vuonna 2030 rekisteröityjen autojen päästöjen tulee olla 55 prosenttia tätä vuotta pienemmät. Tavoitteeseen pyritään polttoaineiden päästökaupalla ja sillä, että uusien autojen päästöt vähennetään nollaan. Esityksen mukaan vuonna 2035 päästöjä uusissa autoissa ei saa olla lainkaan. Käytännössä tämä tarkoittaa, että uusien bensa- ja dieselautojen valmistaminen loppuu, minkä monet valmistajat ovat jo ilmoittaneet.

Katseet luodaan pitkällä tähtäyksellä nimenomaan täyssähköautoihin, sillä hybridimallit jäänevät väistämättä siirtymävaiheen välineiksi.

Suomalaisten sähköautoilijoiden edunvalvontajärjestö Sähköautoilijat ry peräänkuuluttaa Suomen hallitukselta vielä komission ehdotustakin kunnianhimoisempaa sähköautopolitiikkaa, jotta Suomesta ei nimenomaan tulisi ”fossiiliautojen hautausmaata”.

Kyseeseen tulee täyssähköautojen hankintatuki, jota valmistellaan parhaillaan Timo Harakan (sd) johtamassa liikenne- ja viestintäministeriössä. Marraskuuhun saakka tukea saa 2 000 euroa, mutta sitä korotettaneen. Ruotsissa tuki on 7 000, Saksassa 9 000 euroa. Lobbaus on kovaa, syksyllä asian tiimoilta odotetaan kovaa poliittista kädenvääntöä.

Kehityksen myötä vanhat autot ajetaan loppuun.

Yksi ongelmista on juuri täyssähköautojen korkea hinta.

Harvalla suomalaisella on varaa uuteen 30 000 euron hintaiseen sähköautoon. Vertailun vuoksi kannattaa tiedostaa, että tällä hetkellä suomalaiset köröttelevät maanteillä keskimäärin 12,2 vuotta vanhoilla autoilla, joiden keskihinta on 6 800 euroa.

Kehityksen myötä vanhat autot ajetaan loppuun.

Sähköautojen hintataso laskee, mutta kuluu aikaa, ennen kuin käytettyjen sähköautojen markkinat syntyvät Suomeen. Samalla Suomi alkaa muistuttaa autokannan vanhenemisen myötä Itä-Euroopan maita.

Liikenneministeri Harakan tuskaa lisää, ettei sähköautojen hankintatuki ole missään tapauksessa ideologisestikaan helppoa, sillä pyörittelee asiaa miten vain, hankintatuessa kyse on lähinnä hyvätuloisten edusta.

Mutta jotakin on tehtävä.

Artikkeliin liittyviä aiheita

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?