Pääkirjoitus: Koronakriisissä koulut pidettävä auki – etäopetus eriarvoistaa ja lisää koulupudokkaita - Pääkirjoitus - Ilta-Sanomat

Pääkirjoitus: Korona­kriisissä koulut pidettävä auki – etäopetus eriarvoistaa ja lisää koulu­pudokkaita

Koululaiset astuvat näinä päivinä opintielle, tällä kertaa epävarmoissa tunnelmissa.

Koulujen ovet avautuvat koronaviruksen toisen aallon vaaniessa nurkan takana.­

11.8. 21:00

Suomalainen koulujärjestelmä on vuosien varrella kokenut isompia ja pienempiä uudistuksia, mutta koronakriisi pakotti muutoksiin, jotka vertautuvat lähes 1970-luvun peruskoulu-uudistukseen. Koulussa tapahtuva lähiopetus muuttui etäopetukseksi keväällä – lähes yhdessä yössä.

Nyt kun koronan toinen aalto uhkaa ja tartunnat ovat kasvussa, koulut joutuvat painimaan samojen ongelmien edessä kuin toukokuussa, jolloin etäopetusta alettiin purkaa. Miten noudatetaan turvavälejä opiskelussa ja ruokailussa tai mikä on etäopetuksen ja lähiopetuksen suhde ovat kysymyksiä, joita rehtorit nyt miettivät kuumeisesti.

Opetusministeri Li Anderssonin (vas) mukaan (Yle 11.8.) kouluille on annettu ”aika samanlainen ohje” kuin keväällä lähiopetukseen palattaessa: käsihygieniasta ja turvaväleistä on huolehdittava kaikilla luokka-asteilla.

Jos on oireita, on hakeuduttava nopeasti koronatestiin.

Tosin testaus on jo nyt pahasti ruuhkautunut, ja testitulosta voi joutua odottamaan päiviä. Andersson suosittaa lähi- ja etäopetuksen vuorottamista. Osa oppilaista olisi kotona, osa koulussa. Tämä siinä tilanteessa, jos koulu ei pysty järjestämään tartuntalain edellyttämää turvallista opetusta kaikille.

Koronakriisi ei ole väistymässä.

Kun rokotetta ei ole, koronapandemian kanssa kamppaillaan läpi pimenevän syksyn meillä ja maailmalla.

Viranomaiset ja hallitus ovat muistuttaneet, että uudet rajoitustoimet voidaan ottaa käyttöön, jos tartuntamäärät jatkavat kasvuaan. Siinä vaiheessa mietitään jälleen myös koulujen sulkemista ja etäopetusta. Kevään kokemukset osoittavat, että etäopetus ei ole toimiva ratkaisu, ei perheiden eikä oppimisen kannalta.

Kevään etätyöjaksossa oli paljon onnistumisia, mutta myös epäterveitä ilmiöitä.

Koulupudokkaita eli opetuksesta jälkeenjääneitä tai opettajilta kokonaan kadonneita koululaisia oli liikaa.

 Nyt jos koskaan oppilaat tarvitsevat koulua ja kaikkia opettajia.

Moni opettaja teki varmasti loistotyötä etäopetuksessa teknisesti ja sisällöllisesti, mutta valitettavan paljon löytyy toisenlaisia esimerkkejä.

Etäopetus aiheutti oppimisvajetta, jonka kiinni kurominen on työlästä.

Pitkittyessään oppimisvaje voi olla yksilötasolla kohtalokasta, koska se voi vaikuttaa oppilaan tulevaan koulumenestykseen. Oppilaiden eriarvoistuminen ei ole koululaitokselle kunniaksi – oli sitten koronaa tai ei. Tässä mielessä opetuksessa on paljon pelissä, ja siksi koulujen lähiopetusta on yritettävä koronankin aikana ylläpitää mahdollisimman kattavasti.

Tätä taustaa vasten on hiukan outoa, että kunnissa puuhataan opettajien lomautuksia. Kuntatalous on kriisissä, mutta säästäminen opetuksesta tässä tilanteessa ei ole järkevää.

Nyt jos koskaan oppilaat tarvitsevat koulua ja – mikä tärkeintä – kaikkia opettajia.

Artikkeliin liittyviä aiheita

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?