Pääkirjoitus: Sosiaalisen median jättien otettava itseään niskasta – muuten kasvavat valheen markkinat - Pääkirjoitus - Ilta-Sanomat

Pääkirjoitus: Sosiaalisen median jättien otettava itseään niskasta – muuten kasvavat valheen markkinat

Facebookin Mark Zuckerberg on joutunut ahtaalle, kun hänen yritystään syytetään löperöstä valvonnasta netissä.

Julkaistu: 30.6. 21:00

Sosiaalisessa mediassa julkaistuja sisältöjä arviomaan tarvitaan ihmisiä, ei vain tekoälyä.

Yhdysvalloissa eletään poikkeuksellisia aikoja. Tappava kulkutauti riehuu, ja kautta maan on osoitettu mieltä rasismia ja poliisiväkivaltaa vastaan. Samaan aikaan valmistaudutaan ainakin puoleen vuosisataan repivimpiin presidentinvaaleihin.

Tätä seurataan ja kommentoidaan sosiaalisessa mediassa. Välillä sitä käytetään suoranaiseen kiihotukseen, jonka seuraukset tuntuvat todellisessa maailmassa. Kaduilla on nähty aseistettuja miehiä, ja mielenosoituksissa on mellakoitu. Väärät väitteet koronaviruksesta voivat johtaa traagisiin seurauksiin.

Sosiaalista mediaa hallitsevia yhtiöitä kritisoidaan siitä, että ne eivät puutu tarpeeksi valheellisiin väitteisiin ja suoranaiseen vihapuheeseen. Erityisesti mahtava Facebook on kritiikin kohteena.

Painostus on vaikuttanut. Twitter on lisännyt varoituksia presidentti Donald Trumpin joihinkin twiitteihin niiden sisällön vuoksi. Syvä ironia asiassa on, että monet näkevät nimenomaan Yhdysvaltain presidentin maata horjuttavana voimana.

Youtube on ilmoittanut poistavansa joitakin valkoista ylivaltaa julistaneita kanavia. Myös Facebook on ilmoittanut toimista, mutta monien mielestä ne ovat riittämättömiä.

Asiaan ovat puuttuneet sosiaalisessa mediassa mainostavat suuryhtiöt. Esimerkiksi Coca-Cola, Starbucks-kahvilaketju ja autonvalmistaja Ford ovat ilmoittaneet erilaisista boikoteista mainostamisessaan sosiaalisessa mediassa. Euroopassa saksalaiset urheilujätit Adidas ja Puma ovat ilmoittaneet boikoteista. Boikotit ovat iskeneet erityisesti Facebookin pörssikurssiin.

Isot firmat ovat varmistaneet tuotemerkkiensä tunnettavuuden vuosia sitten. Ne voivat siksi hetkeksi keskeyttää kampanjoitaan sosiaalisessa mediassa. Monille pienemmille yrityksille siellä mainostamisesta on kuitenkin tullut välttämättömyys. Siksi Facebookin kaltaiset toimijat eivät ole täysin riippuvaisia isoista mainostajista.

Jotenkin sosiaalisen median jätit joutuvat kuitenkin reagoimaan, koska kyse on niiden omastakin toimintavapaudesta. Jos ne eivät tee tarpeeksi, eri maiden valtiovalta toimii ja lisää sääntelyä omilla keinoillaan.

Sosiaalinen media painii ongelmien kanssa, jotka ovat ”vanhalle medialle” tuttuja vuosikymmenten ja vuosisatojenkin takaa. Miten varmistaa tiedon luotettavuus ja sitä tuputtavien todelliset motiivit?

Osa valvonnasta pystytään toteuttamaan tekoälyllä. Kaikkia yhteiskunnallisten kysymysten ja politiikan vivahteita se ei pysty havaitsemaan. Tarvitaan ihmisiä ja tarvitaan kykyä tehdä päätöksiä, joista kaikki eivät pidä.

Sosiaalisen median yhtiöiden on silti aika ottaa vastuu siitä, mitä niiden kautta levitetään.

Lisää aiheesta

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?