Pääkirjoitus: Taksilain ongelmat yhä ilmeisempiä - Pääkirjoitus - Ilta-Sanomat

Pääkirjoitus: Taksilain ongelmat yhä ilmeisempiä

Ei ole hyvältä tähänkään asti näyttänyt, mutta nyt jo keskustankin kansanedustajat myöntävät, että taksilaki on selvästi epäonnistunut.

Taksiuudistuksen lopputulos on monen käyttäjän mielestä täysi kaaos.

31.7.2019 21:00

Joonas Könttä (kesk) sanoo, että ”vähän liian nopeasti uudistettiin kokonainen ala” (IS 31.7.). Hänen mukaansa taksamittari pitäisi taas tehdä pakolliseksi.

Kansanedustaja Mikko Kärnä (kesk) puolestaan sanoo, että ”meillä on varsin laaja konsensus siitä, että taksilakiin tarvitaan korjauksia”.

Keskustan sisältä tulevat kannanotot ovat mielenkiintoisia, sillä taksiuudistuksen runnoi läpi edellisen hallituksen liikenne- ja viestintäministeri Anne Berner (kesk). Hän halusi muuttaa alan asiakaslähtöiseksi. Hintasääntely poistui, samoin asemapaikka- ja päivystysvelvoite.

Käyttäjien kokemukset ovat aikamoisia. Suomalainen ei ole erityisen hyvä neuvottelemaan hinnasta, joten ajatus taksissa tinkimisestä tuntuu monesta vaikealta. Arkea on myös se, että kuljettaja ei tunne alueen katuja ja teitä. Pahimmillaan asiakas naputtaa itse osoitteen taksin navigaattoriin varmistuakseen oikeasta määränpäästä. Ei voinut olla tarkoituksena, että päädymme tilanteeseen, jossa asiakas ei tiedä hintaa eikä kuski osaa perille.

Maaseudulla taksin saaminen voi olla hyvin hankalaa, yöaikaan lähes mahdotonta. Kela-kyytien ongelmat ovat vielä oma erillinen vyyhtensä.

Helsingin Sanomat (30.7.) kertoi Helsinki-Vantaan lentoaseman taksikaaoksesta. Kuskit nujakoivat keskenään, valvojia uhkaillaan ja sääntöjä rikotaan. Taksiuudistus on ollut voimassa reilun vuoden ja sen aikana lentoasemalla on jouduttu antamaan sanktioita lähes kolminkertainen määrä vuotta aikaisempaan ajanjaksoon verrattuna. Yleisimmät sanktioiden syyt olivat kuljettajien huono käytös ja asiakkaan ottaminen kyytiin kielletyiltä alueilta.

Taksiliiton toimitusjohtaja Timo Koskinen sanoo (IS 31.7.), että kun kerralla vapautettiin kaikki säännellyt asiat, tilanne meni ”hyvinkin sekaisin”. Hänen mukaansa Helsingissä on yrittäjiä, jotka toimivat jo kolmannella Y-tunnuksella. Kilpailutilanteesta tulee epäreilu, jos alalla on paljon pimeästi ajavia kuskeja.

Antti Rinteen (sd) hallituksen hallitusohjelmassa lukee, että taksiliikenteen osalta ”tehdään tarvittavat korjaukset ottaen huomioon toiminnan turvallisuus ja harmaan talouden torjunta”. Vuoden kokemuksen perusteella näitä tarvittavia korjauksia on pitkä lista. Asiakaslähtöisyyden nimissä tehty uudistus on vienyt monelta asiakkaalta luottamuksen taksiin.

Nykyinen liikenne- ja viestintäministeri Sanna Marin (sd) arvelee (HS 30.7.), että uusi laki voisi astua voimaan vuonna 2021. Se ei ole hetkeäkään liian aikaisin. Kun keskustakin nyt ymmärtää, että uudistus oli huono, tehdyistä virheistä voidaan ottaa oppia.

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?