Pääkirjoitus: Hallitsetko oman taloutesi vai kaipaisitko lisää oppia?

Julkaistu:

Suomalaiset haluavat enemmän talousopetusta kouluun. Siitä on varmasti hyötyä, mutta aidosti raha-asiat oppii vasta silloin, kun käsissä on se ihan oma talous, kirjoittaa erikoistoimittaja Heidi Hagelin.
Kyky hallita omaa talouttaan on erinomaisen tärkeä taito. Niin tärkeä, että 80 prosenttia suomalaisista on sitä mieltä, että talouden tulisi olla kaikille pakollinen oppiaine peruskoulussa, kertoi Pörssisäätiön teettämä kyselytutkimus heinäkuun alkupuolella. Tärkeimpinä taloustaitoina pidettiin arjen rahankäyttöä ja budjetointia sekä säästämistä, sijoittamista ja kestävää kuluttamista.

Tärkeitä ne ovatkin.

Opettajat taas sanovat, että taloudesta ei pidä tehdä erillistä oppiainetta, vaan sitä tulee opettaa ja opetetaan jo muiden aineiden sisällä. Olen opettajien kanssa samaa mieltä. Ei talous ole elämästä erillinen saareke, vaan se vaikuttaa moneen asiaan. Siksi sitä on järkevää opiskella ja lähestyä osana montaa ainetta. Peruskouluissa on otettu porrastetusti käyttöön uusi opetussuunnitelma, jossa taloutta on aiempaa enemmän. Lukion opetussuunnitelmaa ollaan uudistamassa ja siellä on varsin laajoja tavoitteita talousosaamiselle.

Vireillä on myös kansalaisaloite, joka vaatii taloustietoa omaksi oppiaineekseen. Sen on allekirjoittanut hieman alle 6 000 henkilöä vaaditusta 50 000:sta.

Oma asiansa on, miten hyvin peruskoululainen tai vielä lukiolainenkaan sisäistää oman talouden oppeja. Yleensä asia konkretisoituu siinä vaiheessa, kun käsissä on se ihan oma talous. Taloussanomat (13.7.) haastatteli ensiasuntoaan etsivää 27-vuotiasta Kaisaa. Hän kaipasi asunnonostajalle jonkinlaista peruskoulun oppikirjaa muistuttavaa kansalaisopasta, jotta välttyisi sudenkuopilta. Kaisa sanoo lainan ottamisesta näin: ”Sitä on pakko ottaa, mutta ei yhtään ole hajua siitä, miten ne kaikki korkoasiat menevät”. Pankkitermit ovat ”aivan hepreaa, koska niitä ei ole ikinä missään opetettu”.

Ymmärrän Kaisan tuskaa, mutta rehellisyyden nimissä, kuinka moni oli kiinnostunut erilaisista lainanlyhennyksistä ennen kuin asia tuli omakohtaiseksi. Itse en ainakaan ollut, vaikka muistan koulusta tämäntapaista opetusta.

Kysyin lukiolaiselta, onko hän saanut asiasta opetusta. Hän sanoi, että talousmatematiikan kurssilla opetettiin oman talouden ymmärtämistä ja tehtiin vero- ja lainalaskelmia. Ne tuntuivat hänestä varsin monimutkaisilta. Hän arveli, että asian sisäistivät ne, jotka aikovat kirjoittaa yhteiskuntaopin tai matematiikan ylioppilaskirjoituksissa.

Nyt ollaan asian ytimessä. Lukiolaisen tavoite on kirjoituksissa, ei vielä asuntolaina-asioissa. Useampi lähipiirin lukiolainen sanoo silti, että toivoisi nykyistä enemmän konkreettista oman talouden opetusta.

Ylivelkaantumisesta ja maksuhäiriöistä on puhuttu viime vuosina paljon. Tässä on varmasti osasyy siihen, miksi moni kokee talousopetuksen tärkeäksi. Ajatus kulkee täysin ymmärrettävästi niin, että kun ihmisellä on kyky hoitaa raha-asioitaan, hän ei ylivelkaannu.

Tässäkin asiassa on toinen puoli. Velkaongelmaisia auttavan Takuusäätiön toimitusjohtaja Juha Pantzar on toistuvasti puhunut siitä, että ihmiset eivät toimi järkevästi, ja se koskee myös rahankäyttöä. Takauspäätöksiä annetaan eniten töissäkäyville, keskituloisille ihmisille. Kyllä heillä on talousosaamista, mutta elämässä on myös kaikenlaisia mielitekoja – ja lisäksi elämä yllättää esimerkiksi sairaudella tai lomautuksella.

Talousasioita ja oman talouden suunnittelua kannattaa ilman muuta opettaa. Niin kotona kuin koulussa. Se on tärkeä taito. Tieto lisää ymmärrystä ja antaa ihmiselle valmiuksia toimia. Silti ensiasunnonostajalle jää monta asiaa mietittäväksi, ja uskon, että ensimmäisen asunnon osto pelottaa aina pikkuisen. Hyvä niin. Se on iso päätös.

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt