Pääkirjoitus: Leipää ei kannata jättää pois pöydästä

Julkaistu:

Kulutusyhteiskunnalle ominainen runsaudenpula on tehnyt yliravitsemuksesta ongelman, johon jotkut siitä kärsivät reagoivat mieluummin ruoan laatua vaihtamalla kuin sen määrää säännöstelemällä.
Karppaukseksi nimitetyllä hiilihydraattien karttelulla väitetään voitavan helpottaa painonhallintaa. Ehkä niin, mutta tällainen ääriruokavalio tuo pitkään noudatettuna eteen toisenlaiset vaarat.

Laajan yhdysvaltalais-ruotsalaisen tutkimuksen mukaan ruokavalion liika keikahtaminen hiilihydraateista proteiinien hyväksi lisää sydän- ja verisuonitautien riskiä. Tutkimuksessa oli mukana yli 40000 ruotsalaista naista, joiden elämää seurattiin 15 vuotta.

Vaaralle antoi yhdet kasvot ruotsalainen Anna Rubin, joka sairastui karppauskuurinsa päätteeksi aivohalvaukseen ja joutui työkyvyttömyyseläkkeelle 42-vuotiaana. Rollaattorin kanssa liikkuva Rubin uskoo väärän ruokavalion johtaneen ensin pysyvään päänsärkyyn ja sitten sairauskohtaukseen (Ilta-Sanomat 29.6.).

Sydänliiton puheenjohtaja, professori Matti Uusitupa arvelee, että viime aikoina ilmi tulleet tapaukset ovat vain jäävuoren huippu.

Karppaajien olisi siis syytä skarpata ja yrittää hillitä hiilihydraattikammoaan. Se voi olla vaikeaa, jos on ehtinyt ruokavalionsa ylistykseksi kuuluttaa oman laihtumisensa ilosanomaa. Samanmielisiä voi olla ympärillä ja tunnelma kuin keskinäisen kehumisen kerhossa.

Yksi ongelma on elimistön kyky sopeutua ääriruokavalioon. Korjausliikettä takaisinpäin tehtäessä elimistö voi alkuun reagoida ilkeästi ja antaa valheellista vahvistusta käsitykselle, etteivät leipä ja puuro sovi ”meikäläisen mahalle”.

Maanviljelyn keksiminen historian hämärässä salli metsästäjä-keräilijäyhteisöjen asettua aloilleen. Taito tuottaa ja varastoida hiilihydraattipitoista ravintoa oli alku ihmisen menestystarinalle.

Tarinan uusissa luvuissa kulutuskulttuurin ihminen viettää aikaansa enimmäkseen istuen. Samalla hän helposti syö yli oman tarpeensa niin hiilihydraatteja, proteiineja kuin rasvoja.

On järkevämpää pienentää määrää joka ryhmässä kuin karsia hiilihydraatit tykkänään pois. Siinä sivussa voi katsoa, että hiilihydraatteja vähennetään kokojyväviljan ja rasvoja kasvisrasvojen hyväksi.

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt