Gugguun lastenvaatefirma menestyi alun vähättelystä huolimatta – yrittäjäsisaruksilla nyt miljoonatulot: ”Olemme joutuneet ottamaan isoja riskejä”

Julkaistu:

Vuosi sitten mukaan tullut Minttu Räikkönen vauhdittaa Gugguun lastenvaatteiden menestystä ulkomailla.
Oululainen Miia Riekki perusti lastenvaatteita valmistavan Gugguun sisarensa Anne Vallin kanssa vuonna 2012. Alku ei ollut helppo, sillä pankit eivät uskoneet bisnesideaan ja starttiraha jäi saamatta yritysneuvojan kyseenalaistettua nuorten naisten suunnitelmat täysin.

– Jo alkuaikoina usko omaan visioon ja tekemiseen on pitänyt löytyä hyvin vahvasti itseltä, sillä saimme osaksemme harmittavan paljon vähättelyä eikä meihin uskottu. Perhe ja ystävät ovat silti aina uskoneet meihin, nyt 35-vuotias Riekki kertoo.

Seitsemän vuoden pituinen yrittäjäura on vaatinut jatkuvaa panostusta, riskinottoa sekä uhrauksia monella eri osa-alueella. Uhraukset ovat kannattaneet ainakin rahallisesti, sillä Miia Riekki keräsi tuloja viime vuonna 3 153 016 euroa. Summasta on pääomatuloja 2 984 775 euroa ja ansiotuloja 168 241 euroa.

34-vuotiaan Anne Vallin tulot olivat viime vuonna yhteensä 2 498 370 euroa. Tästä on pääomatuloja 2 337 977 euroa ja ansiotuloja 160 393 euroa. Miljoonatulot eivät ole muuttaneet kummankaan elämää.

– En koe, että raha olisi vaikuttanut mitenkään. Raha ei koskaan ole ollut minulle motivaattori, vaan itse työn tekeminen on ollut minulle aina motivaation sekä intohimon lähde, Riekki kuvailee tuntemuksiaan.

Vuosi sitten yrityksestä myytiin vähemmistöosuus sijoitusyhtiölle. Panostaja omistaa yrityksestä nyt 43 prosenttia.

– Panostajan myötä saimme leveämmät hartiat taaksemme, jonka vuoksi meillä on enemmän resursseja kansainvälistymiseen sekä toimintamme kokonaisvaltaiseen kehittämiseen, Riekki selvittää kaupan merkitystä oululaisyritykselle.

– Olemme joutuneet ottamaan isoja riskejä taloudellisesti, sekä tekemään valintoja yrittäjämäinen asenne edellä. Yrittäminen vaatii paljon, mutta myös antaa ja opettaa, oululaisyrittäjä arvelee.

Yritysjärjestelyssä Gugguu sai nimekkään yhteistyökumppanin, sillä Minttu Räikkönen sijoitti yhtiöön ja toimii nyt Brand Ambassadorina eli brändilähettiläänä. Hän osallistuu yhteistyövaatemallistojen suunnitteluun sekä kansainvälistymisstrategian eteenpäin viemiseen.

Yrityksen liikevaihto oli maaliskuussa päättyneellä tilikaudella 4,3 miljoonaa euroa ja tulos 445 000 euroa.
Nopeasti laajentuneen yrityksen tilanne on Riekin mukaan hyvä. Töitä riittää sekä kotimaassa että ulkomailla. Yhtiölle on laadittu kansainvälistymisstrategia ja ensimmäinen kivijalkamyymälä avataan Helsinkiin marras-joulukuun aikana.

– Ensi viikolla tulemme lanseeramaan Mini Me-malliston, joka sisältää tuotteita niin lapsille kuin aikuisillekin, hän paljastaa lähiaikojen suunnitelmia.

Lastenvaateala on kilpailtu ala, johon syntyy koko ajan uusia toimijoita. Kymmenen viime vuoden aikana esille nousseita brändeja ovat muun muassa Papu, Vimma, Metsola, Kaiko ja Nosh. Riekki uskoo, että laadukkaille sekä ekologisesti tuotetuille lastenvaatteille riittää silti kysyntää.

– Menestyäkseen lastenvaatealalla itse tuotteen täytyy olla laadukas, tunnistettava sekä omannäköinen. Täytyy pysyä ajan hermoilla sekä tehdä omannäköistä juttua intohimolla. Töitä täytyy tehdä valtavasti, yrityksen arvoja vaalien sekä asiakkaita tarpeita kuunnellen ja huomioiden, Riekki summaa alalla menestymisen osatekijöitä.

Ketkä Suomessa tienasivat yli 100 000 euroa? Katso IS:n verokoneesta.

Lue kaikki uutiset tuloista ja veroista täältä.