Kyltti aiheuttaa varsinaisen parkkijekun Oulussa – Mikko näki pienen präntin vasta viime hetkellä: ”Monikohan löytää sakkolapun ikkunasta?”

Julkaistu:

Pysäköintifirman tarkoituksena on tiedottaa vaihtoehdoista alueella, jossa parkkitilat vaihtelevat rakennustöiden takia.
Oululainen Mikko Vimpari pysäköi autonsa Oulun Pysäköinti Oy:n hallitsemalle parkkipaikalle Kontinkankaalla. Kun Easyparkin sovelluksen käyttö alueella oli hieman epävarmaa, hän lähti katsomaan ohjeistusta lähimmästä pysäköintiautomaatista.

Automaatin yläosassa oli näkyvä teksti, jossa sanotaan ”parkkilaitoksissa maksetaan pysäköinti jälkikäteen käyttämäsi ajan mukaan”.

Vimparin pysäköintiaikomusta sekoitti automaatin alalaitaan liitetty, pienellä präntätty teksti: ”Tämä on parkkilaitoksien mainos. Tälle parkkialueelle maksat pysäköinnin etukäteen tällä automaatilla.”

– En mennyt halpaan, mutta ärsyttihän se, kun tekstit ovat niin ristiriidassa keskenään. Hetki siinä meni ihmetellessä. Käyttöliittymien pitäisi olla mahdollisimman helpot käyttäjille. Nämä eivät ole, vaan aiheuttavat sekaannusta, Vimpari ihmettelee.


Automaatissa olevat ristiriitaiset tekstit ovat herättäneet runsaasti keskustelua sosiaalisessa mediassa.

– Kuinkahan moni ensimmäistä kertaa tuohon pysäköivä lukee auton ikkunasta tuon pömpelin ylälaidan ohjeena ja pysäköi autonsa, ja sitten autolle palatessa löytää sakkolapun ikkunasta? Vimpari kirjoittaa Puskaradio Oulu -Facebook -ryhmässä.

Puskaradio Oulussa todetaan, että ongelmasta on ilmoitettu pysäköintifirmaan.

– Laitoin jo alkukesällä palautetta asiasta. Kävivät samalle päivälle teippaamassa tuon maksat jälkikäteen lausekkeen. Ei mennyt monta päivää kun teippi poistettiin.

– Iteki pari viikkoa sitten tuijotin tuota pitkään ja hartaasti, sitten tuijotin poistumisreittiä ja mietin, että mikä hemmetti tuossa veloittaa ja miten. Onneksi aamuaivoni älysivät syynätä pömpelin kaikki tekstit.

– Itse olin kans kirjaimellisesti hoomoilasena pömpeliin äärellä alkukesästä.

Oulun Pysäköinti Oy:n toimitusjohtaja Jouni Anttila tunnistaa kansalaisten huolen. Hänen mukaansa automaattien mainostekstistä on tullut yksi omalla nimellä lähetetty valitus ja siihen on vastattu asianmukaisesti.

– Pahoittelemme tietenkin, että jollekin asiasta on aiheutunut mielipahaa. On myös asiakkaita, jotka ovat kokeneet asian tiedottavana ja heille teksteistä on ollut tavoitteemme mukaisesti apua. Meillä ei ole missään nimessä motiivia ”harhauttaa” ihmisiä, hän sanoo.

Mainosten tarkoituksena on tiedottaa alueen pysäköintivaihtoehdoista varsinkin silloin kun kyseinen alue on täynnä.

– Kontinkankaan alueella on meneillään pitkäkestoinen ja useita vaiheita sisältävä rakennushanke, johon liittyen pysäköintijärjestelyt muuttuvat hankkeen edetessä. Rakentaminen aiheuttaa alueen pysäköinnissä myös haasteita pysäköintipaikkojen sijainnin ja määrän suhteen. Sieltä onkin tullut toiveita, että alueen pysäköintivaihtoehdoista kerrottaisiin.

Anttilan mukaan mainoksilla on onnistuttu lisäämään tietoa alueen pysäköinnistä.

– Meille kerrotun mukaisesti olemme myös siinä onnistuneet. Luonnollisesti meitäkin harmittaa yksittäinenkin tapaus ja sitä toki pahoittelemme, hän painottaa.