Kemin Länsi-Pohjan keskus­sairaalan potilaille kuskataan ruokaa 750 kilometrin päästä Naantalista – tästä on kyse

Julkaistu:

Mehiläisen keskussairaalassa Kemissä on jätetty vessat ja huoneet siivoamatta kunnolla, kun työntekijät ovat joutuneet keskittymään ruuan jakeluun.
Kemissä sijaitsevaa Mehiläisen keskussairaalaa ovat kohdanneet harmittavat vaikeudet sen jälkeen, kun Mehiläinen Länsi-Pohja Oy kilpailutti ruokahuollon ja vaihtoi palvelun toimittajaa. Ruokahuollosta vastasi ennen Meri-Lapin kuntapalvelut, heinäkuun alusta lähtien palvelua on hoitanut Fazer Food Services.

Ruokahuollon palveluiden vaihtuminen yhtiöltä toiselle on aiheuttanut ongelmia muun muassa tilojen käytössä, ruuan jakelussa ja tiskauksessa. Fazerin käytössä ei ole sairaalan suurkeittiön tiloja, vaan palveluita hoidetaan osastoilla sijaitsevissa keittiöissä.

Pienissä osastokeittiöissä ei ole kunnon tiloja esimerkiksi astioiden tiskaamiseen. Mehiläinen Länsi-Pohja Oy:n toimitusjohtaja Lasse Männistö sanoo, että Fazer ja Mehiläinen tutkivat parhaillaan, miten ruokapalveluiden tilaongelmat saataisiin ratkaistua.

– Kun emme omista sairaalarakennusta, emme voi aloittaa siellä remonttia. Jos tiskaamiseen ei löydy tiloja rakennuksesta, meidän on kuskattava astiat muualle. Ylimenokauden aikana pitää käyttää hetki vaikka kertakäyttöastioita, jos mitään muuta ratkaisua ei ole, Männistö toteaa.

Hänen mukaansa kertakäyttöastioiden käyttäminen on niin älytön ajatus, ettei siitä kannattaisi edes puhua.

– Meidän pitää kuitenkin hoitaa ison talon ruokapalvelut kaikissa tilanteissa, hän huomauttaa.

Mehiläinen Länsi-Pohja Oy on Kemin, Tornion, Keminmaan, Simon ja Mehiläisen perustama yhteisyritys, joka vastaa Meri-Lapin alueen perusterveydenhuollon ja erikoissairaanhoidon palveluista. Palveluita käyttää noin 60 000 asukasta.

Keskeiset osat entisen Länsi-Pohjan keskussairaalan toiminnasta sekä alueen kuntien perusterveydenhuollon palveluista siirtyivät Mehiläinen Länsi-Pohja Oy:n vastuulle 18.6.2018. Ulkoistuksen kesto on 15 vuotta. Huomiota herättäneellä ratkaisulla haluttiin turvata paikallisten palveluiden saatavuus ja laatu.


Männistön mukaan ruokapalvelun tuottajan vaihtamisella on ollut myös positiivisia vaikutuksia.

– Fazerin toiminta tukee kuntouttavaa hoitotyötä, sillä aterioita ei enää tarjoilla vuoteisiin ellei sille ole perustetta. Lisäksi tulevaisuudessa uskomme henkilöstöruokailun hinnan laskevan henkilökunnalle, hän arvioi.

Ruokapalvelujen ongelmana on ollut se, että sairaalan valmistuskeittiö, tiskaustilat ja henkilökunnan ruokala sekä muut ruokahuollon tilat jäivät entisen toimijan käyttöön. Sairaalan suurtalouskeittiössä valmistetaan nyt ruokaa muualle paitsi itse sairaalaan.

– Meillä tai Fazerilla ei ole tiloihin käyttöoikeutta. Tästä näkökulmasta koko prosessi on pitänyt suunnitella uudelleen, Männistö toteaa.

Länsi-Pohjan sairaanhoitopiirin mukaan ruokahuolto on nojannut muutoksen jälkeen liikaa piirin palveluksessa olevien laitoshuoltajien työpanokseen. Synnytys- ja naistentautien osastolla laitoshuoltajana työskentelevä Helka Muuri sanoo, että heinäkuun jälkeen kiireet ovat lisääntyneet.

– Välillä on pitänyt miettiä mitä ehtii tehdä ja mitä ei. Huoneiden siivous on jätetty vähemmälle, jos ruokahuolto on vaatinut enemmän työaikaa. Toivottavasti asiaan löytyy ratkaisu pikapuoliin, Muuri sanoo.

Kiire on lisääntynyt erityisesti viikonloppuisin. Tuolloin laitoshuoltajat eivät ole esimerkiksi ehtineet siivota kaikkia huoneita. Arkisin yleiset vessat on siivottu vain päällisin puolin näkyvistä roskista ja eritteistä.


Synnytys- ja naistentautien osastolla ruokahuollon muutoksessa on huomattu myös hyviä puolia. Fazer toimittaa sairaalan viidelle osastolle buffet-vaunun, josta potilaat saavat hakea itse ruokaa. Se on ollut toimiva ratkaisu ainakin osaston äideille.

– Äidit saavat ruokailla oman aikataulunsa mukaan vauvanhoidon ja imetyksen välissä. He saavat itse valita mitä syövät. Fazer on myös muuttanut tarjoilua toiveiden mukaiseksi. Esimerkiksi kaasua muodostavia ruokia on poistettu valikoimasta, osastonhoitaja Satu Salo huomauttaa.

Ruoka tulee keskussairaalaan 750 kilometrin päästä Naantalista. Tiskaus ja ruokien lämmitys osastoilla ovat lisänneet lämpö- ja kosteuskuormaa, mikä puolestaan lisää infektioiden ja rakennuksen kosteusvaurion riskiä.

Länsi-Pohjan sairaanhoitopiirin vs. johtaja Jyri J. Taskila kertoo, että asiasta on neuvoteltu osapuolien kanssa viimeksi keskiviikkona.

– Tällaisenahan toiminta ei voi jatkua. Osastojen keittiöiden lisääntyneen lämpö- ja kosteuskuorman takia pitää miettiä uusia ratkaisuja. Sairaalainfektioiden riski ei saa kasvaa ja ruokailussa pitää säilyttää potilasturvallisuus, hän toteaa.

Taskila ei usko, että tilannetta ratkaistaan kertakäyttöastioiden käyttämisellä.

– Terveystarkastajalle pitää antaa selostus asiasta 5.10. mennessä. Ratkaisu löytyy eikä kertakäyttöastioita tarvita, hän painottaa.

Taskilan mukaan Meri-Lapin ympäristövalvonta tarkisti Fazerin tuottaman ruokahuollon toiminnan syyskuussa. Terveystarkastajan mukaan osastokeittiöt ovat ahtaita ja niiden ilmanvaihtoa on parannettava.

Länsi-Pohjan sairaalan ruokahuollon ongelmista kertoi aiemmin Kaleva.


Ruoka tuodaan Naantalista Kemiin

Länsi-Pohjan keskussairaalan ruoka-annokset valmistetaan Fazer Food Servicesin tuotantokeittiössä Naantalissa, koska sairaalassa ei ole valmistuskeittiötä, jota Fazer saisi käyttää.

– Naantalissa annokset valmistetaan laadukkaista kotimaisista, sesongin mukaisista raaka-aineista cook&chill -menetelmällä. Ruokaa ei pakasteta. Ateriat toimitetaan kylminä ja ne säilyvät nopean jäähdytyksen, suojakaasupakkaamisen ja katkeamattoman kylmäketjun vuoksi minimissään 7 vuorokautta toimituksesta, kertoo asiakkuusjohtaja Maarit Parikka Fazer Food Servicesistä.

Ruoat säilytetään Länsi-Pohjan sairaalassa ruoan tarjoiluajankohtaan asti. Fazer Food Servicesin palveluvastaavat toimittavat ateriat osastoille yhdessä sairaanhoitopiirin ja Mehiläisen työntekijöiden kanssa.


– Osastoilla palveluvastaavamme huolehtivat ruoan lämmityksestä buffetvaunuissa, varmistaen näin ruoan laadun, tuotetietouden ja omavalvonnan toteutumisen. Salaatit valmistetaan paikan päällä, aina tuoreista sesongin mukaisista raaka-aineista, Parikka selvittää käytäntöjä.

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt