Oulu sai kaupunki­pyöriä, sosiaalisessa mediassa alkoi armoton möykkä – raksa­mies lataa: ”Tuhoon tuomittu järjestelmä” - Oulun seutu - Ilta-Sanomat

Oulu sai kaupunki­pyöriä, sosiaalisessa mediassa alkoi armoton möykkä – raksa­mies lataa: ”Tuhoon tuomittu järjestelmä”

Ilta-Sanomien Sykkeli-testi meni pieleen. Järjestelmä veloitti 5 tunnista, vaikka ajoa tuli noin 10 minuuttia. Syy oli käyttäjässä.

Dan Kreutzfeldt yritti ottaa kaupunkipyörää käyttöön teatterin luona.­

3.9.2019 10:32

Kaupunkipyörien käyttöönotto viivästyi Oulussa pari kuukautta toimitusvaikeuksien takia. Kun Sykkelit saatiin vihdoin ja viimein käyttöön viikko sitten maanantaina, sosiaalisessa mediassa alkoi armoton möykkä.

Käyttäjämäärät ovat silti olleet hyviä.

– Ensimmäisen viikon aikana Sykkeleillä ajettiin yli 4 700 matkaa. Vilkkaimmat pyöräasemat olivat pääkirjasto, Valkea P ja Kauppurienkatu, kertoo Oulun kaupungin liikenneinsinööri Harri Vaarala.

Suurin ongelma pyörissä tuntuu olevan niiden väri. Pinkit Sykkelit ovat kansan suussa nyt neitipyöriä, flamingomankeleita tai jopa homopyöriä. Vaikeuksia tuntuu olevan niillä miehillä, joiden itsetunto ei kestä ”naistenpyörillä” ajamista.

IS testasi Sykkelit maanantaina. Testiajoa valmisteltiin kirjautumalla käyttäjäksi kaupunkipyörien verkko-osoitteessa. Kirjautuminen vei oman aikansa, sillä pyörälle piti keksiä nimi, tunnus ja pinkoodi. Tunnus ja pinkoodi pitää muistaa pyörän käyttöönoton yhteydessä.

Maksoin verkossa kaupunkipyörän käyttöön 20 euron kausimaksun. Sillä saa polkea aina 30 minuuttia ilman lisämaksua. Jos 30 minuutin aika ylittyy, käytöstä on maksettava lisää.

Pinkit sykkelit eivät innosta kaikkia oululaisia.­

Ensimmäinen vierailu Tuiran pyöräasemalle tuntui hankalalta. En muistanut pyörän tunnusta enkä pinkoodia. Ne piti hakea verkkosivulta, jonne myös piti muistaa salasana.

Kaksi ensimmäistä naputtelukertaa meni harakoille. Sykkeli-asemalla olevasta ohjeesta on unohdettu OK-merkin painelu tarpeeksi monta kertaa. Kun lisäksin OK:ta alkuun, tunnuksen jälkeen ja vielä pinkoodin jälkeen, sain napattua pyörän asemasta.

– Tuhoon tuomittu järjestelmä, kommentoi touhuiluani katsellut raksamies päätään puistellen vieressä.

Raksamiehen mielipiteestä välittämättä ajoin kolmivaihteisella neitipyörällä Tuirasta teatterin eteen. Pyörä on vakaa ja mukava. Vaihteet toimivat hyvin ja sain jopa satulan asennettua oikealle korkeudelle. Ajelin tyytyväisenä Tuiran siltojen yli toria kohti.

Pyörän lukitseminen takaisin asemaan sujuin sutjakasti. Vieressä nuori mies yritti epätoivoisesti saada pyörää irti asemasta. Ei onnistunut. Kööpenhaminasta Ouluun lomalle tullut Dan Kreutzfeldt antoi periksi, kun kolmaskaan yritys ei tuottanut tulosta.

– Tulin eilen junalla Ouluun ja kävelin hotellille. Huomasin pinkit pyörät ja ajattelin, että hieno systeemi! Meillä on myös kaupunkipyöriä Kööpenhaminassa. Kannatan ideaa lämpimästi, mutta Oulussa järjestelmä kaipaa vielä kehittämistä, hän totesi.

Dan ei osannut ottaa pyörää käyttöön, sillä hän ei löytänyt verkkosivuilta englanninkielisiä ohjeita. Sivut voi kuitenkin vaihtaa suomesta englanniksi oikeasta yläkulmasta.

– Kööpenhaminassa pyörän ohjaustangossa on näyttö, jossa on ohjeet ja voit valita millä kielellä ne haluat lukea, hän huomauttaa.

IS-testi ei sujunut kommelluksitta loppuun. Illalla sähköpostiin kilahti viesti: Pyörän käyttöaika on ylitetty ja rekisteröidyltä maksukortilta on veloitettu lisäaikamaksu. Ilmeisesti tein jotakin väärin. Vaarala tietää syyn.

– Suurin ongelma on ollut palautuksissa ja siinä, että pyöriä ei ole osattu palauttaa oikein. Useat käyttäjät ovat vain pukanneet pyörän telineeseen, laittaneet vaijerilukon kiinni ja lähteneet kävelemään, hän kertoo.

– Ohjeiden mukainen palautusprosessi menee siten, että pyörä asetetaan telineeseen, painetaan tarakan näppäimistöltä OK-nappia palautusprosessin aktivoimiseksi, suljetaan vaijerilukko vasta sen jälkeen ja odotetaan tarakan näytölle ilmestyvää ”Palautettu” kuittausta merkiksi onnistuneesta palautuksesta ja käyttäjän vastuun päättymisestä, Vaarala selvittää käytäntöä.

Lisäksi osa käyttäjistä on pysäköinyt pyörän väliaikaisesti painamalla P-näppäintä OK:n sijaan. Vaarala kehottaakin lukemaan ohjeet tarkasti ennen pyöräilyä.

Tunnuslukujen ja pinkoodien muistaminen saattaa tuottaa ongelmia.­

– Aika monelle oululaiselle kaupunkipyöräjärjestelmä on uusi asia, joten alkuvaiheen opetteluvaikeudet eivät varsinaisesti tulleet yllätyksenä. Uuden oppiminen ottaa aina aikansa.

Kaupunkipyörien käyttöä opastaa tulevaisuudessa kaksi opasta. Yhdyskuntajohtaja Matti Matinheikki kertoi maanantaina Twitterissä, että kaksi Sykkeli-opasta aloittaa työt jo tämän viikon aikana. He opastavat pyörien käyttäjiä.

Kaupunkipyöristä somessa sanottua

”Siis tämä systeemikö laskuttaa itsekseen asiakkaan tililtä kaikki maksut? Eipä tartte siis edes harkita tommosen käyttöä.”

”Täysin epäonnistunut hankinta kaupungilta jälleen kerran mutta mitäpä noilta muuta ootakkaan.”

”Pinkkejä saatanan kätyreitä sanon minä!”

”Noilla cykkelirahoille olisi ollut paremppaakin käyttöä. Ehkä se säästö konsultti opastaa ("halvalla").”

”Ja miksi nuo on vaaleanpunaisia. Heteromies ei aja tuommosella. En ole ainakaan koskaan nähnyt ennen.”

”Oisin voinut käyttää, vaan en ole vielä onnistunut kirjautumaan. Turhan monimutkainen systeemi.”

”Ei muutaku, tyhymän värisiä. Neonvihreäki ois parempi...”

Artikkeliin liittyviä aiheita

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?