Oulussa löydetyn hylyn vieressä kulkee putkistoja, onko laiva löydetty jo 70-luvulla? Paikallisilla vahva teoria: ”Äkkiä multaa päälle”

rac

Julkaistu:

Oululaiset epäilevät, että laiva löytyi jo hotellin rakennusvaiheessa 1970-luvulla, mutta siitä ei välitetty.
Hotellityömaalta löytynyt satoja vuosia vanha laivan hylky on saanut kaupunkilaiset liikkeelle. Rakennustyömaan ympärille pystytettyjen aitojen raoista kurkistelee ihmisiä taukoamatta.

Ex-oululaiseksi esittäytyvä Riitta Lukkaroinen-Mikkonen suuntasi päivän kävelylenkillä kauppatorin kupeessa olevalle työmaalle.

– Varta vasten lähdin katsomaan mitä täällä tapahtuu. Todella mielenkiintoinen löytö. Paikasta voi tulla aivan matkailunähtävyys, sukulaisvierailulla Oulussa oleva Lukkaroinen-Mikkonen arvioi.


– Mutta eihän tuo aivan laivalta näytä, lautakasalta pikemminkin, hän huomauttaa kuoppaan katsoessaan.

Rakennustyömaan kupeessa pohditaan vilkkaasti Hahtiperän hylyn aiempia vaiheita. Paikalla liikkuvat ovat sitä mieltä, että alus on löydetty jo hotellin rakennusvaiheessa, mutta 1970-luvulla arkeologisia löytöjä ei ole arvostettu. Hotelli Vaakuna valmistui Hallituskatu 1:een vuonna 1973.

– Rakennusmiehet ovat huomanneet laudat ja todenneet, että äkkiä multaa päälle, arvelee hotellin lähistöllä asuva mies.

Kaupunkilaisten arvailut saattavat olla totta. Hylyn vieressä on kaivettu aikaisemminkin, sillä aivan sen vieressä kuopan reunassa kulkee putkistoja.

Radisson Blu -hotellin takana sijaitsevan pysäköintialueen kaivutöissä paljastui viime viikon perjantaina puinen lastialuksen hylky, joka on mahdollisesti yksi Pohjois-Suomen vanhimmista laivalöydöistä.

Alueella tiedetään olleen vanhaa satamatoimintaa 1500-luvulta 1720-luvulle saakka. Arkeologit ovat jatkaneet hylyn esiin ottamista ja dokumentointia tämän viikon ajan. Löytöpaikkansa mukaan Hahtiperän hylyksi nimetyn laivajäännöksen alustavana ajoituksena voi toistaiseksi pitää 1600-luvun lopulta 1800-luvun alkuun rajoittuvaa ajanjaksoa, ja se edustanee paikallista laivanrakennusteknologiaa.

Vastaava tutkija Matleena Riutankoski Museoviraston arkeologisista kenttäpalveluista kertoo, että laivan hylky paloitellaan ja kuljetetaan tutkittavaksi kaupungin varastoon.


– Nyt numeroimme ja dokumentoimme lautoja. Laiva sahataan mahdollisimman isoiksi palasiksi, jotka kuljetetaan pois. Työ on hankalaa, sillä palasten nostaminen mudasta on kuin imukuppia nostaisi. Jännittävää työtä meillekin kun emme ole koskaan ennen tällaista tehneet, Riutankoski sanoo.

Hahtiperän hylyn palasien siirtäminen varastoon kestänee tämän viikon.