Oulu avaa Helsinkiin oman suurlähetystön – Suurlähettilääksi ryhtyy Ernest Lawson

Julkaistu:

Oulun suurlähetystö avataan Helsingin Kampin kauppakeskukseen. Villin kampanjan takana on Oulun kaupungin pyrkimys nostaa imagoaan ja olla Euroopan kulttuuripääkaupunki vuonna 2026. Kampanjassa Oulun suurlähettiläänä esiintyy Putous-tähti Ernest Lawson.
Oulun kaupunki tulee fyysisesti Helsinkiin suurlähetystön muodossa. Suurlähetystö toimii Kampin kauppakeskuksessa 7.−9. kesäkuuta. Humoristisessa kampanjassa Oulun suurlähettilästä esittää Putous-ohjelmasta tunnettu suomalainen näyttelijä Ernest Lawson, 30.

Lawson on itsekin Oulusta kotoisin ja hän on ollut mukana käsikirjoittamassa ja luomassa suurlähettiläshahmoaan. Hänet myös valittiin Vuoden oululaiseksi 2018.

– Halusimme tehdä hahmon, joka pystyy huumorin keinoin levittämään oululaista ilosanomaa helsinkiläisille, Lawson sanoo.

YouTubessa olevissa kampanjavideoissa Lawson esittää Helsingissä työskentelevää Oulun suurlähettilästä, joka perustelee miksi Oulu on maailman paras paikka asua, tehdä töitä ja opiskella. Huumorin kautta korostetaan Oulun erilaisia hyviä puolia, kuten kulttuuria, nuorekkuutta, halpaa asumista sekä nopeita liikenneyhteyksiä. Kampanjan logo on ”Oulu − Paremman elämän puolesta”. Tämä korvaa kuulemma Oulun entisen tunnuslauseen ”Paska kaupunni”.

[video]
[/video]

Oulun suurlähettilään tavoite on tehdä Oulusta Euroopan kulttuuripääkaupunki vuodelle 2026. Samalla hän aikoo muuttaa Euroopan nimen Ouluupaksi.

[video]
[/video]

Helsingissä Kampin Suurlähetystössä 7.−9. kesäkuuta järjestettävässä perhetapahtumassa esiintyvät muun muassa sisarusduo Maustetytöt, koomikko Matti Patronen ja lastenorkesteri Soiva Siili. Itse Herra suurlähettiläskin on tavattavissa.

Oulun suurlähettiläs myös isännöi kauppakeskus Valkean postikorttitalkoita 23. toukokuuta. Talkoiden tavoitteena on kirjoittaa helsinkiläisille 2026 henkilökohtaista viestiä, joita jaetaan Kampin ostoskeskuksen kävijöille.

Omalaatuinen Oulun suurlähettiläs -kampanja on osa pitkäaikaisempaa Oulun kaupungin Helsinkiin suunnattua imagokampanjaa. Se alkoi vuonna 2016 Rautatientorin metroaseman valokuvakampanjalla ja jatkui vuonna 2017 Ouluspora-ratikalla, joka liikennöi Helsingin ydinkeskustassa puolen vuoden ajan.

– Oulussa syntyy hyvällä tavalla kreisejä ideoita, ja meillä on rohkeutta lähettää nämä villit ideat maailmalle. Olemmehan myös vaatimattomasti päättäneet olla Euroopan kulttuuripääkaupunki vuonna 2026, sanoo Oulun kaupungin tuore viestintäjohtaja Mikko Salmi.