ISTV ajoi Suomen pisimmän jäätien edestakaisin

Julkaistu: , Päivitetty:

SUORA LÄHETYS
Ilta-Sanomat koeajoi Hailuodon ja Oulunsalon välisen jäätien keskiviikkona.
Hailuodon jääliikennetie avattiin liikenteelle perjantaina 1. helmikuuta. Oulunsalon Riutunkarin ja Hailuodon lauttarannan yhdistävä jäätiellä ajoneuvon suurin sallittu massa on 3,5 tonnia. Suurin sallittu ajonopeus on puolestaan 50 kilometriä tunnissa.
  • Suora lähetys on päättynyt.
Jäätietä on kaikkiaan noin kymmenen kilometriä. Ajoneuvojen vähimmäisetäisyys tiellä on 50 metriä. Tiellä ei saa ohittaa eikä pysähtyä. Jäätien urakoitsijan mukaan jää on ohuimmistakin kohtaa nyt 40 senttimetrin paksuinen. Jään paksuutta mitataan yli 150 mittauspisteen avulla.

– Tie on avoinna yleensä huhtikuun alkuun asti. Tämä talvi näyttää suhteellisen tavanomaiselta, joten saamme kohtuupitkän jäätiekauden, arvioi tilannetta jäätien hoitaja Juha Toppi Touhu-Palvelut Oy:stä.

Hailuodon jäätie jää historiaan, kun siltayhteys mantereen ja luodon välille valmistuu muutaman vuoden kuluttua. Väyläviraston arvion mukaan kiinteän yhteyden rakentaminen voitaisiin aloittaa aikaisintaan vuoden 2020 alkusyksystä. Työmaan kestoksi on arvioitu noin kolme vuotta.

Kymmenen kilometrin pituisen jäätien ylläpitoon tarvitaan hyvät välineet ja seudun sääolot hyvin tunteva henkilökunta. Lämpötilat, tuulet, lumen määrä ja jään paksuus määrittelevät jäällä liikennöinnin pituuden kevättalven aikana.

Toppi käyttää auraamiseen ja penkkojen muotoiluun traktoria, kuorma-autoa ja vanhaa rinnekonetta. Hän on huolehtinut talviliikenteestä Luodon ja Oulunsalon välillä vuodesta 2010 asti.

Hailuodon jäätie Perämerellä on Suomen pisin. Euroopan pisimmäksi arvioitu sisävesien jäätie kulkee puolestaan Pielisen yli Vuonoslahden ja Kolin välillä. Sillä on pituutta seitsemän kilometriä. Lapissa jäätietä käytetään ainakin Kemijärven Räisälässä.