Oulun seutu

Oysiin avattiin Knoppi: Tulevat lääkärit voivat harjoitella ompelua, pistämistä ja verisuonikirurgiaa

Julkaistu:

Oulun yliopistollisen sairaalan uusi oppimisympäristö tarjoaa kliinisten taitojen koulutusta sairaanhoitopiirin henkilöstölle ja lääketieteen opiskelijoille.
Knopiksi nimetyn keskuksen toiminta alkoi tänä syksynä. Pääkäyttäjinä ovat sairaanhoitopiirin henkilöstö ja lääketieteen opiskelijat.

Vastuuyksikön päällikkö, suunnittelija Ari Huttu kertoo, että lääketieteen kandit opiskelevat keskuksessa esimerkiksi ompelua, pistoksia, kanyylin laittamista, verisuonikirurgiaa ja leikkaussalipukeutumista.

Sairaanhoitopiirin henkilöstölle keskuksessa järjestetään muun muassa elvytys- ja simulaatioharjoituksia. Todellisuutta jäljittelevällä koulutusmallilla voidaan harjoitella vaikkapa johtamista, opiskelijaohjausta, palautekeskusteluja ja vuorovaikutusta yleensäkin.

Knopin kahdessa simulaatiotilassa on kamerat ja mikrofonit ja harjoitusta ohjataan studiosta. Toisessa tilassa on vertaisryhmä, joka seuraa harjoitusta livenä. Hutun mukaan suurin anti saadaan harjoituksen jälkeen, kun tehtävä puretaan ryhmässä ja ryhmä antaa palautetta onnistumisista ja kehittämiskohteista.
Mainos (Teksti jatkuu alla)
Mainos päättyy

– Simulaatio- ja elvytysharjoitusten aikana olemme huomanneet muun muassa, miten merkittävä vaikutus kommunikaation, yhteistyön ja johtamisen harjoittelulla on hätätilanteissa, päivystyssairaanhoitajana aiemmin työskennellyt Huttu toteaa.

Keskuksen kalusteet muuntuvat opetuksen tarpeisiin ja tilaat toimivat hyvin myös neuvottelu- ja kokoustiloina. Omat tilat sairaalan yhteydessä helpottavat täydennyskoulutusten järjestämistä, säästävät kustannuksia ja työntekijät pääsevät niihin helpommin.

Huttu toivoo, että keskus vakiinnuttaa toimintansa ja kehittyy niin, että siellä voidaan kokeilla uusia koulutusmalleja ja -sisältöjä uutta teknologiaa hyödyntäen.

Opiskelijoiden osalta Huttu haaveilee, että keskus yhdistäisi lääketieteen ja hoitoalan opiskelijat jo ensimmäisenä kouluvuonna.

– Opiskelijat oppisivat heti alussa yhteistyötä ja moniammatillisuuden mallit tulisivat tutuksi jo ennen kuin he valmistuvat ammatteihinsa. Silloin yhteistyötä ei tarvitsisi alkaa opetella vasta työelämässä.