Oulun seutu

SAS aloitti lennot Oulusta Tukholmaan – keväällä määrä kolminkertaistuu: ”Nyt tilanne on muuttunut”

Julkaistu:

Oulusta pääsee nyt reilussa tunnissa Tukholmaan. Avauslennolla oli mukana nelisenkymmentä matkustajaa.
Oulusta Scandinavian Airlinesin ensimmäisellä lennolla Tukholmaan matkustaneet Oskari Seppälä, Joonas Ilmola, Joni Paananen ja Aarne Pohjonen Oulun yliopistosta ovat tyytyväisiä uuteen työmatkamahdollisuuteen.

– Ilman suoraa lentoa menisimme Helsingin kautta ja matka-aika olisi pitempi. Suora lento on helpompi, nopeampi ja jopa edullisempi, miehet kiittelevät ja arvelevat käyttävänsä yhteyttä jatkossakin.

– Ainoa negatiivinen puoli asiassa ovat hiilidioksidipäästöt. Niitä pitäisi jotenkin pystyä rajoittamaan, kommentoi Aarne Pohjonen.


Suoran yhteyden edestakainen lentolippu maksoi miehille 185 euroa. Matkan hinta vaihtelee 140 ja 190 euron välillä, kertoo SAS:n asiakkuuspäällikkö Tuomas Kankaala. 16–26-vuotiaille on tarjolla nuorisolippu, joka maksaa 120 euroa.
Mainos (Teksti jatkuu alla)
Mainos päättyy

Reittiä operoi SAS:n suurin alihankkija Cityjet 90-paikkaisella koneella. Lentoja on aluksi neljä viikossa. Matkustuspäivät ovat maanantai, keskiviikko, perjantai ja sunnuntai. Keväällä 2019 lentojen määrä kolminkertaistuu.

Reitin avajaistilaisuudessa Oulunsalon lentokentällä vakuutettiin, että SAS on tullut reitille nyt pysyvästi. Edellisen kerran lennot lopetettiin, kun asiakkaita ei kertynyt tarpeeksi. Vuonna 2013 SAS:lla oli Oulun ja Tukholman välillä noin 35 700 matkustajaa. Vuosina 2012 ja 2014 matkustajamäärä oli noin 23 000.

Kankaalan mukaan yritysasiakkaiden määrä on muutaman välivuoden aikana kasvanut.

– Liikematkustajat vähenivät, kun Nokia supisti Oulussa. Nyt tilanne on muuttunut, kun pienien yritysten määrä on taas kasvanut, hän perustelee reitin uudelleen avaamista.

Skandinavian suurin lentoyhtiö luottaa myös siihen, että pohjoissuomalaiset huomaavat Ruotsin pääkaupungin jatkoyhteysmahdollisuudet. Tukholmaan arvioidaan jäävän puolet matkustajista. Puolet jatkaa matkaansa muihin kohteisiin.

– Arlandasta on hyvät jatkoyhteydet Skandinaviaan, Eurooppaan ja muualle maailmaan. Esimerkiksi Ruotsin kaupungit ovat suomalaisille vielä varsin tuntemattomia matkakohteita. Nyt ne ovat helposti saavutettavissa, arvioi avajaisissa piipahtanut SAS:n Ruotsin ja Suomen myyntijohtaja Anders Wahlström.

Oulun lennot täydentävät SAS:n reitistöä Pohjoismaissa.

– Lennämme Helsingistä kaikkiin kolmeen Skandinavian pääkaupunkiin, mutta lennämme myös Vaasasta, Tampereelta ja Turusta Tukholmaan jopa neljä kertaa päivässä. Suomi on SAS:lle erittäin tärkeä markkina-alue. Näemme Suomen neljäntenä pohjoismaisena kotimarkkina-alueena, Wahlström toteaa.

Tunnin ja 25 minuuttia kestävän lennon aikana ehtii juuri ja juuri nauttia Polarbröd-rullaleivän, kookoskuorrutteisen suklaa-kaurapallon ja kahvit.

Oulun lentoasema on Suomen toiseksi vilkkain lentoasema. Matkustajamäärät ovat olleet kasvussa ja Finavia on investoinut viime vuosina yli 18 miljoonaa euroa Oulun lentoasemaan. Miljoonan matkustajan rajan odotetaan ylittyvän tänä vuonna marraskuun lopussa.

– Edellisen kerran Oulusta pääsi suoraan Tukholmaan vuonna 2014, ja olemme hyvin tyytyväisiä, että tämä suora yhteys palautettiin tukemaan Oulun alueen kasvua. Olemme iloisia, kun SAS on jo ilmoittanut, että reittitiheys kasvaa ensi kesäksi, toteaa Finavian verkostojohtaja Jani Jolkkonen.