Oulun seutu

Katso video velomobiilista kuvattuna: Oulun Baanalla ei hurjastella

Julkaistu:

Noin kahden kilometrin mittainen väylä kulkee Linnanmaan yliopiston ja Alppilan Tervahovintien välillä omassa rauhassaan asuinlähiöiden välissä
Oulun ensimmäinen Baana avattiin kevyelle liikenteelle elokuun puolivälissä. Liikenne väylällä on vilkasta. Aamun menoliikenteessä pyöräilijöiden, koiranulkoiluttajien, kävelijöiden ja lenkkeilijöiden joukossa sujahtelevat tavarapyörät, velomobiili ja nojapyörä.

Oulun polkupyöräilijöiden (OuPo) mielestä Baana on onnistunut. Pyöräilijöille on merkitty punaisella molempiin suuntiin kulkevat väylät ja kävelijöille yksi musta. Lisäksi väylän sivusuunnat asetettiin väistämisvelvollisiksi. Sivusuuntien väistämisvelvollisuus koskee niin ajoratoja kuin sivusuunnista saapuvia pyöräteitäkin.

– Tämä on standardi baana, joka on hyvä ratkaisu pitkää matkaa liikkuville. Ensimmäinen osuus on hyvä, metsän keskellä kulkeva, mutta kaupungin alueelle tuleva jatkopätkä on jo eri juttu, arvioi pyöräilijöiden puheenjohtaja Pasi Haapakorva.

Hänen näkemyksenä mukaan oululaispyöräilijät osaavat ajaa Baanalla kohtuullisen hyvin. Muut tienkäyttäjät otetaan huomioon ja väylillä liikutaan sopuisasti.


OuPo on seurannut Oulun pyöräilyn kehittämistä läheltä ja ottanut kantaa uusiin hankkeisiin. Baanan rakentamisessa huomioitiin yhdistyksen antama palaute alikulkujen valaistuksen parantamisesta ja risteysten kasvillisuuden harventamisesta.
Mainos (Teksti jatkuu alla)
Mainos päättyy

Oulun poliisi ei ole huomannut ongelmatilanteita uudenlaisen väylän avaamisen yhteydessä. Komisario Pasi Rissanen ja ylikonstaapeli Matti Kiljunen Oulun poliisilaitoksen liikenneyksiköstä kuvailevat Oulun pyöräilykulttuuria hyväksi. Oulussa pyöräillään paljon ja määrään suhteutettuna poliisin tietojen mukaan onnettomuuksia tapahtuu vähän.

Mopojen onnettomuuksien määrä väheni selkeästi muutama vuosi sitten, kun mopot siirrettiin kevyen liikenteen väyliltä teille.

– Suuria johtopäätöksiä asiasta ei voi tehdä parin viikon kokemuksella. Katsotaan pari vuotta ja kaikki vuodenajat läpi pariin kertaan, niin ollaan viisaampia. Baanan kaistat ovat nyt hyvin havaittavissa, mutta miten käy talvella, kun sääolosuhteet muuttuvat, Kiljunen pohtii.


Rissanen muistuttaa, että pyöräilyssä, niin kuin kaikessa muussakin liikenteessä, on tavoitteena turvallisuus ja sujuvuus.

– Liikenne vaatii yhteisymmärrystä ja toisten kunnioittamista. Lapset, vanhukset ja erityisryhmät pitää ottaa huomioon. Tilannenopeus on sovitettava muun liikenteen mukaisesti, mikä koskee kaikkia ajoneuvoa, myös polkupyöriä, Rissanen toteaa.


Oulun Baanan toinen vaihe jatkaa väylää Tervahovintieltä keskustaan päin aina torinrantaan asti. Toisen osuuden pituus on kolme kilometriä ja se rakennetaan ensi vuonna.

Helsingin ensimmäinen baanayhteys avattiin kesällä 2012. Se kulkee vanhassa satamaradan kuilussa Kiasmalta Ruoholahteen. Pituutta väylällä on 1,3 kilometriä. Pyöräilykoordinaattori Reetta Keisanen Helsingin kaupungista kertoo, että Baanalla pyöräillään tänä vuonna ensimmäisen kerran yli miljoona matkaa.

– Viime vuonna väylälle kertyi yhteensä 848 000 pyöräiltyä matkaa. Tämän vuoden ruuhkaisimpana päivänä on pyöräilty yhteensä yli 7 000 matkaa vuorokaudessa. Baanan lukemat ovat kasvaneet kymmenillä tuhansilla pyöräilyllä matkoilla joka vuosi, Keisanen sanoo.

Helsingin suunnitelmissa on rakentaa koko kaupungin kattava pyöräteiden verkko. Baanat yhdistäisivät suurimmat asuinalueet keskustaan ja muihin työpaikkakeskittymiin. Suunniteltu baanaverkko on kokonaisuudessaan 130 kilometrin pituinen.

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt