Oulun seutu

Etelän taksiyritykset tulivat Oulun apajille – Markkinoita hallitsevan yhtiön toimitusjohtaja: ”Onhan se kova juttu!”

Julkaistu:

Heinäkuun alussa voimaan tullut uusi taksilaki vapautti taksit paikkakuntasidonnaisuudesta ja se sai etelän taksiyhtiöt kiinnostumaan pohjoisesta.
Ensimmäisenä Ouluun ehti elokuussa aloittanut Menevä-taksit kahdella autolla, nyt vuorossa on Fixutaxi, joka aloittaa tänään ajot yli 20 autolla.

Fixutaxin omistaa Cabonline Finland, jonka toimitusjohtaja Topi Simola paljastaa, että yhtiön mobiilisovelluksella varattu kyyti Oulun keskustan ja lentokentän välillä maksaa tästä päivästä lähtien 27 euroa.


– Oulu on mielenkiintoinen markkina ja hyvin kehittyvä kaupunki. Se on yliopistokaupunki, on lentokenttä, paljon yritystoimintaa ja kuului ehdottomasti ensimmäisiin kaupunkeihin, joihin halusimme tulla, Simola sanoo.

Oulun kilpailutilannetta hän pitää tiukkana. Uuden tulijan tavoitteena on kasvattaa autojen määrää 20 autosta ensi vuoden aikana noin 70:een.
Mainos (Teksti jatkuu alla)
Mainos päättyy

Oulun seudun markkinoita hallitsee Otaxiksi nimensä muuttanut Oulun Aluetaksi, jolla on 300 autoa Pohjois-Pohjanmaalla. Lisäksi Oulun seudulla on muutamia yksittäisiä taksiyrittäjä, jotka eivät toimi välityspalveluiden kautta.

Otaxin toimitusjohtaja Ville-Veikko Pohjola tunnustaa, että etelän yhtiöiden laajentaminen pohjoiseen on kova juttu.

– Onhan se aina kova juttu, kun paikkakunnalle saapuu isoja, vahvoja toimijoita. Jokaisen yhtiön pitää hoitaa hommansa laadukkaasti, se on koko alalle eduksi. Asiakas päättää minkä vaihtoehdon hän valitsee, Pohjola kommentoi tilannetta.

Otaxin kyydissä keskustan ja lentokentän välinen matka maksaa enimmillään 30 euroa. Pohjolan mukaan asiakas ja kuski sopivat hinnasta aina erikseen

– Jokainen kuski määrittelee oman taksansa ajolle. Me annamme vain enimmäishinnan, joka on lentokentälle 30 euroa, hän huomauttaa.

Fixutaxit ovat ovat seitsenpaikkaisia Toyotan vähänpäästöisiä hybridiautoja ja tilatakseja. Veloitus tapahtuu auton koon mukaan, lähtötaksa on edullisempi kuin kilpailijoilla. Oulussa kumppanina on TaxiVirpi, jonka kautta kuljettajat on rekrytoitu.

– Kuljettajien taustat on tarkistettu ja heidät on koulutettu hyvin. Autot ovat aina samanlaisia, asiakas tietää mitä saa. Verot maksetaan Suomeen, autot on vakuutettu ja me huolehdimme yhteiskuntavastuustamme, Simola kertaa yhtiönsä toimintaperiaatteita.

Taksin tilaaminen perustuu mobiilisovelluksen käyttämiseen. Kun tilaa taksin sen kautta, saa matkalle etukäteen sovitun, kiinteän hinnan. Lisäkustannusyllätyksiä ei tule. Taksitolpaltakin voi silti hypätä kyytiin.

Sovellukseen lisätään matkan lähtö- ja saapumisosoite ja kyyti maksetaan maksu- tai luottokortilla. Hinta veloitetaan matkan päätyttyä. Sovellus myös kertoo kun auto on matkalla tilattuun osoitteeseen ja antaa auton numeron, jolla sen voi tunnistaa.

Pääkaupunkiseudulla toimivista taksiyhtiöistä myös Kajon on aikeissa laajentaa toimintaansa Ouluun vielä tämän vuoden aikana. Kajonin tavoitteena on perustaa oma terminaali, jossa ajaa ainakin 50 autoa.

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt